Undersøgelse: Ældre kræver mere fleksibilitet

• Per H. Jensen

Hvis velfærdssamfundet skal bevares, som vi kender det i dag, så skal de ældre blive længere på arbejdsmarkedet. Ældresagen har fået foretaget en undersøgelse, der viser, at de ældre kræver mere fleksibilitet, hvis de skal blive på arbejdsmarkedet. Blandt andet kræver de, at de kan arbejde på nedsat tid. Professor i velfærdsstudier på Aalborg Universitet, Per H. Jensen, peger på, at der allerede i dag er mange steder, hvor man har indført en seniorpolitik med nedsat arbejdstid. Men ordningen bruges ikke efter hensigten. I stedet for at holde på de ældre medarbejdere, så bruges ordningen til at afvikle de ældre. Hvis det skal lykkes for virksomhederne at holde på de ældre, så kræver det en målrettet personalepolitisk indsats. Virksomhederne skal altså investere i at udvikle attraktive seniorpolitiske ordninger.
    Periode2 maj 2006

• TitelUndersøgelse: Ældre kræver mere fleksibilitet