Undervisere lader studerende bestå som ellers burde være dumpet

Ifølge en undersøgelse foretaget af Berlingske blandt 1.200 lektorer og professorer på landets 8 universiteter svarer tre ud af ti, at de har undladt af dumpe en studerende, selvom den studerende ikke burde bestå. Årsagen er, at underviserne ikke har tid til klagesager og reeksamener, ligesom man gør det af hensyn til universitetets økonomi, lyder forklaringen. Rektor på Københavns Universitet Ralf Hemmingsen pointerer over for Berlingske, at størstedelen af underviserne ikke lader studerende bestå uretmæssigt - en pointe, som rektor på Aalborg Universitet Per Michael Johansen også har fremført. Uanset hvad, så er det problematisk, at nogle undervisere lader studerende glide igennem, lyder det fra uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R). Indslaget forekommer ca. 43 min. inde i udsendelsen.
    Periode30 apr. 2015