Unge muslimske kvinder vælger tørklæde

• Maziar Haghpaidar Etemadi

Mange unge muslimske kvinder i Danmark vælger selv at bære tørklæde, og det sker i mange tilfælde mod forældrenes ønske. Der er også flere af de helt unge muslimer, der lægger mere vægt på religionen end de lidt ældre, viser en undersøgelse. Den iranskfødte forsker Maziar Etemadi finder udviklingen bekymrende, da han mener, at det, tørklædet repræsenterer, står i modsætning til det danske samfunds værdier. Derfor bør man udfordre de unge kvinder gennem dialog, men et forbud mod tørklæder er ikke vejen frem. Maziar Etemadi er bestyrelsesmedlem ved Center for Filosofi og Videnskabsteori på Aalborg Universitet og oplægsholder ved en konference i næste uge (45) på Aalborg Universitet om netop det muslimske tørklæde.
Periode3 nov. 2006

• TitelMuslimske piger trodser forældre: De tager tørklæde på