Universiteter vil have tættere samarbejde med erhvervslivet

Flere universiteter inviterer virksomheder som Jyske Bank, TDC og Vestas til at komme med forslag til, hvad de humaniorastuderende skal lære. På Aalborg Universitet skal virksomhederne eksempelvis skrive problemformuleringen til de førsteårsstuderendes opgaver. Næstformand i HUMrådet på Københavns Universitet Søren Axel Petersen er glad for, at det samme ikke er tilfældet på KU, da han synes, det er at give virksomhederne for meget magt. Ifølge Politiken er mere end hver fjerde af alle nyuddannede humanister efter et år ikke i arbejde. Prorektor på RUC Hanne Leth Andersen siger, at uddannelserne kan risikere at blive udvandede, hvis man vil have alt for mange ting ind i en toårig kandidatuddannelse. Ifølge Hanne Leth Andersen er det imidlertid en kortsigtet løsning at rette de humanistiske fag ind på erhvervslivets spor.
    Periode7 feb. 2013