Universitetsundervisning drukner i skizofren styring

Universitetsledere kæmper med mange modsatrettede krav. Ansatte belønnes for forskning frem for undervisning, universiteterne belønnes for gennemførselsrate, og uddannelserne følges samtidig nøje af akkrediteringsrådet, rigsrevisionen og censorkorpset. Formand for Roskilde Universitet Christian S. Nissen kalder styringen "skizofren". Professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh mener desuden, at faldende uddannelseskvalitet og løsere krav er resultat af taxametersystemet, som belønner universiteter for hurtig gennemførsel. Ifølge Per Nikolaj Bukh bør man lade bevillinger afhænge af undervisningskvalitet, og han anbefaler, at taxametersystemet genovervejes. Først skal der dog ryddes op i de eksisterende styringssystemer, som universiteterne er underlagt.
    Periode9 feb. 2015