Urolighederne i Bangkok koster liv

Urolighederne i Bangkok koster liv 11. april 2010 kl. 18:03 på P1 * Orientering Søndag den 11. april 2010 (59:00) Thailand har været præget af en lammende politisk krise lige siden daværende premierminister Thaksin Shinawatra blev sat fra bestillingen ved et militærkup i september 2006. Altså i tre et halvt år. Den nuværende regering i Bangkok ledet af premierminister Abhisit, har i løbet af den seneste måneds protester og demonstrationer fra oppositionsgrupper understreget, at man ikke ville anvende vold. Militæret har ligeledes været tilbageholdende, og demonstranterne for så vidt osse. Alligevel gik det så galt her i weekenden, og fire af de 21 dræbte er soldater. Demonstranterne siger, at militæret skød med skarpt. Det benægter militæret, der endte med at trække sig tilbage og efterlade pansrede mandskabsvogne i demonstranternes varetægt. Overordentligt ydmygende. Her søndag har der været nogenlunde roligt i Bangkok, i respekt for de døde, siger demonstranternes ledere, men de afviser nu at forhandle med regeringen, og de er ikke til sinds at opgive deres krav om at få nyvalg heller. Spørgsmålet er, om regeringen kan holde, og hvis ikke, hvad så? I forbindelse med tidligere års uroligheder i Thailand har kong Bhumibol formået at lægge en dæmper på gemytterne. Kongen er særdeles afholdt og respekteret. Men i forbindelse med de aktuelle uroligheder i Bangkok og andre byer i Thailand, har der været tavst fra paladset. Kongen der er 81 år, skranter, og det er en del af årsagen. Så, lige nu er den politiske uvished stor i Thailand, og frygten for anarki breder sig. Venter et nyt militærkup rundt om hjørnet - Thailand har trods alt oplevet 18 militærkup siden 1932? Er der fortsat mulighed for en mere demokratisk udvej? Holdet denne søndag består af Søren Ivarsson, der er lektor ved Saxo-instituttet ved Københavns Universitet, han er i studiet med Orienterings egen Jørgen Siegumfeldt, og med på telefon fra Polen er lektor ved Aalborg Universitet, Johannes Dragsbæk Schmidt. Jeg hedder Niels Lindvig.
    Periode11 apr. 2010