Utroværdigt at undersøge egne fejl

Finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) møder hård kritik af sin undersøgelse af sin brug af skattekroner i tiden som amtsborgmester. Undersøgelsen er nemlig lavet af Ernst & Young, det samme revisionsselskab, som i sin tid ikke opdagede de bilag, der har været kritik af. Tommy V. Christiansen, der er advokat og lektor ved Aalborg Universitet, udtaler, at man normalt ville få et andet revisionsfirma til at udføre opgaven: 'Hvis man ansætter et revisionsselskab til at undersøge selskabets eget arbejde, er der en risiko for, at det vil være mere tilbageholdende, end hvis det var et andet revisionsselskab', fortæller han. Per-Henrik Goosmann, der er kommunikationschef hos Ernst & Young, forklarer, at revisionsselskabet ikke var gået ind i sagen, hvis de havde set et habilitetsproblem ved at gøre det. Afdelingsleder og professor ved Aalborg Universitet mener dog, at det er utroværdigt: 'I princippet så gennemgår de jo de samme bilag, som de har gennemgået en gang uden at finde nogle fejl', siger han.
Periode16 maj 2008

• TitelEksperter: Utroværdigt at Løkkes revisor undersøger sig selv