Uvidenhed om værdier i kælder

Ifølge vedligeholdelseschef Tommy Kragballe kunne bedre kommunikation mellem institutterne Energiteknik og Maskinteknik og Aalborg Universitets tekniske forvaltning have mindsket oversvømmelsens omfang. Den tekniske stab var nemlig ikke orienteret om, at kælderen blev anvendt til opbevaring af værdifuld forskning, og derfor var kælderen heller ikke sikret i tilsvarende grad. - Vi vidste godt, der stod ting i kælderen, men vi kendte ikke værdien af dem. Hvis vi havde været orienteret om det, så havde vi opjusteret alarmerne, siger Kragballe, mens dekan Frede Blaabjerg ligeledes erkender, at kommunikationen kunne have været klarere. Men set i bagklogskabens lys skulle der have været alarmer, uanset om der i kælderen var forskning med dyre instrumenter eller ej, understreger han. (Emil Fibiger Petersen)
Periode28 nov. 2009