V åben over for familielivskonto

• Per Kongshøj Madsen

Per Ørum Jørgensen fra Kristendemokraterne kræver, at danskerne får mulighed for en familielivskonto, hvis han skal stemme ja til regeringens 2020-plan. Familielivskontoen skal give danskerne adgang til at bruge en del af deres kapitalpension, og den idé tiltaler Venstres finansordfører Jacob Jensen. Finansordfører Mike Legarth (K) fortæller dog, at det ikke er en idé, som De Konservative vil støtte. Per Kongshøj Madsen, professor ved Aalborg Universitet, lancerede som del af Familie- og Arbejdskommissionen i 2007 et lignende forslag. 'Vores beregninger viste, at forslaget på den lange bane vil forbedre de offentlige finanser med 100 millioner kroner, hvis børnene ikke er i daginstitution i den pågældende periode og folk trækker sig tilsvarende senere tilbage fra arbejdsmarkedet', udtaler han.
Periode6 apr. 2011