Når Vattenfalls elværker skal overtages af en ny ejer, vil det sandsynligvis medføre øgede udgifter for de danske forbrugere. - Der er ingen, der køber et elværk uden at tjene penge på det. Så på en eller anden måde skal køberen have afskrevet den investering. Det kan jo betyde, at prisen går op, vurderer Poul Alberg Østergaard, lektor ved Institut for Samfundsudvikling og Planlægning ved Aalborg Universitet. Dong Energy kunne være en interesseret køber, men EU-Kommissionen og de danske konkurrencemyndigheder ville nok ikke være begejstrede for, at Dong blev stærkere i Danmark, vurderer Peter Mølgaard, professor på Økonomisk Institut ved CBS. Det er derfor sandsynligt, at det vil blive overtaget af et større udenlandsk energiselskab.
Periode22 sep. 2010