Vejen fra forskning til faktura er kortere

Danske forskningsinstitutioner er blevet bedre til at omsætte deres forskning til forretning. En ny rapport fra Forsknings- og Innovationsstyrelsen viser, at antallet af patenter og spinoutvirksomheder er fordoblet i perioden 2004-2005. Et eksempel på en spinoutvirksomhed er NemoMed, som er etableret af Aalborg Universitet (AAU) og NOVI Innovation A/S. NemoMed er det tredje spinoutselskab, som AAU har stiftet i samarbejde med NOVI. Forskningscenter Risø og Statens Serum Institut er de institutioner, der havde den største indtægt på spinout i 2005. AAU er til gengæld den institution, der har brugt flest penge på teknologioverførsel. Danske forskningsinstitutioner er dog fortsat stadig langt bagefter de amerikanske, engelske, kinesiske og australske.
      Periode27 sep. 2006

• TitelFlere patenter fra universiteterne