En ny opgørelse fra indsamlingsorganisationernes brancheorganisation Isobro viser, at velgørende organisationer indsamler flere penge end nogensinde, og at danskerne i stigende grad flytter donationerne fra internationalt til hjemligt hjælpearbejde. Generalsekretær i Isobro, Robert Hinnerskov, siger, at private midler i stigende grad går til den nationale sociale indsats og det sygdomsbekæmpende arbejde, hvilket muligvis forstærkes af den polarisering, der findes aktuelt i debatten om u-landsbistand og hjælp til flygtninge. Professor ved Institut for sociologi og socialt arbejde på Aalborg Universitet, Lars Skov Henriksen, udtaler, at danskerne giver mere til velgørenhed nu end før, da samfundet er blevet rigere, og skattelettelser har haft en betydning for folks privatøkonomi.
Periode7 dec. 2015