Veluddannede klæber sig til storbyerne

• Henrik Harder

Der er en klar sammenhæng mellem folks uddannelse og deres lyst til at pendle på arbejde, viser ny undersøgelse fra Aalborg Universitet. De veluddannede danskere foretrækker at bo i storbyer som København, Århus og Odense. Deres højere løn bliver kun i sjældne tilfælde brugt til at bosætte sig i landlige omgivelser, og det vil sætte de mindre kommuner under pres efterhånden som andelen af danskere med en videregående uddannelse stiger. Deres muligheder for, at tiltrække mere vækst og flere arbejdspladser bliver ganske enkelt mindre. Det konkluderer adjunkt på Aalborg Universitet Thomas S. Nielsen. Han er tovholder på et en større analyse af danskernes lyst til at pendle for at komme på arbejde. Analysen er en del af Byen, Vejen og Landskabet, der bliver til i et samarbejde mellem Aalborg Universitet, Landbohøjskolen og Vejdirektoratet. Og resultaterne viser, at der er en klar sammenhæng mellem folks uddannelse og antallet af kilometer de hver dag kører til og fra arbejde.
Periode7 jul. 2004

• TitelVeluddannede klæber sig til storbyerne
    Mediets navn/udløbErhvervsbladet
    Dato07/07/2004