Vestjysk seminarieby kæmper for sin lokale identitet

• Jørgen Møller

I Lemvig-området kæmper en samlet befolkning i øjeblikket for at beholde seminariet i Nørre Nissum. Således har der været holdt stormøder og debatter, og når folk møder hinanden på gaden, er det typisk den truende seminarielukning, der bliver diskuteret heftigt. Jørgen Møller, der er lektor på Institut for Samfundsudvikling og Planlægning på Aalborg Universitet, nikker genkendende til problematikken i Nørre Nissum og påpeger, at der ikke kan herske tvivl om, at seminariet betyder meget for selvopfattelsen hos mennesker i området. - Folk vil gerne være stolte af det sted, de kommer fra, og her spiller uddannelsesinstitutioner og kultur en særlig rolle, pointerer Jørgen Møller, som forudser, at flytningen af seminariet og iveren efter at samle uddannelsesinstitutionerne i større byer betyder, at udkantsdanmark bliver drænet for ressourcer. (Dorte Washuus)
Periode29 jan. 2010