Vi er meget lovlydige

I samarbejde med analysevirksomheden Voxmeter har Alm. Brand undersøgt danskernes moral i forskellige situationer med spørgsmål om hælervarer, skattesnyd og pjæk på arbejdspladsen. Ifølge lektor på Institut for Statskundskab på Aalborg Universitet Johannes Andersen bekræfter resultatet, at danskernes moral er høj, men skattesnyd og sort arbejde deler fortsat befolkningen. Generelt er nordjyderne mere lovlydige end resten af befolkningen. 51,3% af nordjyderne ville ikke beholde pengene fra en pung, de finder på gaden. Det samme gælder kun for 31,7% af de adspurgte fra Storkøbenhavn. Modsat er nordjyder dog mere tolerante over for sort arbejde, hvor kun 32,9% mener, at sort arbejde er forkert. Det samme gælder for 45,4% af de adspurgte fra Storkøbenhavn.
    Periode19 jun. 2014