Vi finder os ikke i noget

En undersøgelse, som Urban har lavet i samarbejde med TNS Gallup, viser, at danskerne ikke er bange for at råbe op, hvis noget pisser dem af. Mellem 35 og 90 procent i undersøgelsen vælger alt efter scenariet at udtrykke deres utilfredshed, hvis de føler sig trådt på, eller de mener, at andre opfører sig upassende. Johannes Andersen, der er samfundsforsker ved Aalborg Universitet, mener, at det er et udtryk for, at vi er blevet mere barnagtige i vores perspektiv på omverdenen. - Vi har fået sværere ved at se tingene ovenfra, og vi orienterer os i højere grad i forhold til vores egne behov end i forhold til overordnede samfundsprioriteringer. Vi har svært ved at se ud over vores næsetip, og det er det, der kommer til udtryk, når folk føler ret til at brokke sig over andre, siger Johannes Andersen. Undersøgelsen viser også, at københavnerne er en smule mere tilbageholdende end resten af landet. (Michael Charles Gaunt)
    Periode10 dec. 2010