Vi har brug for kandidater

Finn Kjærsdam, rektor på Aalborg Universitet, og Rasmus Mølbak, uddannelsespolitisk ordfører i Studentersamfundet, forholder sig i en kommentar til den diskussion, der i de seneste uger har raset i dagbladet Information, nemlig diskussionen om, hvorvidt vi skal uddanne flere bachelorer og færre kandidater fra universiteterne fremover. Skal Danmark klare sig i en globaliseret verden, er det ifølge Kjærsdam og Mølbak nødvendigt, at vi sikrer det højest mulige uddannelsesniveau.- Har vi job, der kan klares af en bachelor, må vi sikre, at nogle af dem, der ellers ikke får en uddannelse, får en bacheloruddannelse. Herved kan vi frigøre flere kandidater til job, der kræver mere uddannelse, så vi kan sikre en større indtjening til Danmark til bevarelse af vores velstand, hedder det i kommentaren, hvori det ligeledes nævnes, at Aalborg Universitet gennem mange år har vist, at man kan uddanne kandidater, som har et særdeles tæt samarbejde med erhvervslivet, og samtidig nå kandidatniveau.
    Periode6 maj 2009