Vi mangler ord for civiliseret druk

Når en betydelig indtagelse af alkohol finder sted for nydelse og i godt lag, anses det af de fleste danskere for at være en del af den samlede livskvalitet. Men det kan stadig være "misbrug" og skadeligt, hvilket vi ikke er gode til at beskrive verbalt. Emnet er oppe på grund af en ny analyse fra Trygfonden og Mandag Morgen, hvor man har spurgt over 3.000 mennesker om deres holdninger til alkohol og forbrug. - Jeg har aldrig før fået demonstreret så stor uvidenhed om et emne i befolkningen. Storforbrugerne føler sig sunde og raske, og folk opfatter genstandsgrænserne, som vestjyderne opfatter fartgrænserne - de er stort set vejledende, siger Jørgen Goul Andersen, professor på Institut for økonomi, politik og forvaltning på Aalborg Universitet, der har været med til at skrive en rapport over analyseresultaterne.
    Periode19 jun. 2009