Vinterens sne kan igen få stribevis af tage til at kollapse

Et usædvanligt kraftigt snevejr fik 15 tage på eller ved store sportshaller, stalde og fabriksbygninger til at kollapse på en enkelt weekend i februar 2007. Kollapsene ramte både nye og gamle byggerier med vidt forskellige tagkonstruktioner. Siden sammenstyrtningerne har Statens Byggeforskningsinstitut arbejdet på en rapport om årsagerne og om, hvad man bør gøre for at forbindre lignende kollaps i de kommende vintre. Men på grund af valget vil Erhvers- og Byggestyrelsen hverken kommentere sneproblemerne eller offentliggøre den færdige rapport. I stedet kommer den første forsigtige reaktion på sammenstyrtningerne fra Dansk Standards lastudvalg. Professor John Dalsgaard Sørensen fra Institut for Byggeri og Anlæg ved Aalborg Universitet og medlem af lastudvalget fortæller, at som en konsekvens af kollapsene vil udvalget genindføre et snelasttilfælde i det nationale anneks til den kommende Eurocode, som danske haller med cylindriske tage fremover skal overholde. "Det eksempel, vi nu vil have genindført, var med i normerne fra 1988. Der ligger den største last ude i siden af taget. I de normer, som vi har haft, siden vi begyndte at tilnærme os Eurocode, ligger lasten længere inde mod midten af taget. Men det gamle lasttilfælde svarer bedre til situationen, hvor vi har kraftig fygning", for klarer han. Men selv om halbyggerier med cylindriske tage fremover skal kunne holde til både det genindførte og nuværende lasttilfælde, er det ikke nogen garanti for, at de vil kunne holde til fremtidens snestorme, erkender John Dalsgaard Sørensen. "Et stort problem ved sammenstyrtningerne i februar var, at sneen kunne hobe sig op på tagene på de lavere bygninger, der lå op ad hallerne. Men det vil denne ændring ikke gøre noget ved." Ændringen gør heller ikke noget ved hverken de eksisterende byggerier eller nybyggerier, der opføres med ikke-cylindriske tage.
    Periode18 nov. 2007

• TitelVinterens sne kan igen få stribevis af tage til at kollapse
      Mediets navn/udløbIngeniøren
      Dato18/11/2007