Visionerne for tværfaglig forskning smuldrer

• Lars Mathiassen

Regeringen har bevilget 400 mio. kr. over de kommende fire år til anvendelig forskning på tværs af nano-, bio- og informationsteknologi, men it-forskerne har svigtet den nye satsning. Af de 15 ansøgninger om støtte fra puljen kommer kun en enkelt fra en it-forskningsinstitution. Professor i processtyret Innovation ved Georgia State University, Lars Mathiassen, forklarer det med, at it-forskerne i modsætning til nano- og bioforskerne ikke har tradition for at gå på tværs i ansøgninger. Og lige nu er der måske heller ikke så megen lyst til det, idet der fokuseres meget på vækst og flaskehalse. Lars Mathiassen har siden 1987 været professor ved Institut for Datalogi ved Aalborg Universitet. Desuden er han formand for den danske programkomite for Nano-Bio og Informationsteknologi, NANBIIT, under Det Strategiske Forskningsråd.
Periode13 jun. 2006

• TitelVisionerne for tværfaglig forskning smuldrer