Vuggestuer og skoler er fyldt med en af verdens farligste miljøgifte

Sundhedsstyrelsen har sat vejledende grænseværdier for, hvor meget PCB der må være i indeluften i offentlige institutioner. Alligevel har ingen kommuner nogen idé om, hvor mange skoler og institutioner der indeholder PCB. De har nemlig ikke undersøgt det. Og det er bestemt ikke godt nok, siger seniorforsker Lars Gunnarsen, Statens Byggeforskningsinstitut. Han var sidste år med til at skrive en rapport, der gav det første bud på en kortlægning af PCB i de danske bygninger. - Det må være ubehageligt at leve med mistanken om, at det kan være rigtig slemt i nogle bygninger. Jeg kan kun opfordre flere til at gennemgå deres bygninger. Det gælder ikke kun kommuner, men alle, som ejer huse fra den relevante periode, opfordrer Lars Gunnarsen. (Ingen angivet)
    Periode26 feb. 2010