• Kroghstræde 3

    9220 Aalborg Ø

    Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Formål

AAU Learning Lab er et ressource- og udviklingscenter for ledelse, undervisere og studerende ved Aalborg Universitet.

AAU Learning Lab har til opgave at bidrage til udredning, udvikling og sikring af undervisningens kvalitet samt at medvirke til, at der bliver stadig mere fokus på og diskussion om universitetsundervisning og læring.

Opgaverne varetages på tværs af alle studier og hovedområder ved Aalborg Universitet.

Aktiviteter

AAU Learning Lab udvikler og afholder kursusaktiviteter for undervisere og forskere ved Aalborg Universitet.

Hovedaktiviteten er

  • Adjunktpædagogikum, som genneføres på dansk og engelsk.
  • Grundkurser på både dansk og engelsk

Derudover gennemføres særligt tilrettelagte aktiviteter om aktuelle problemstillinger inden for universitetspædagogik, undervisning og eksamen, både for ledere, undervisere og studerende.

Den problemorienterede projektarbejdsform

Projektpædagogikken er den dominerende undervisnings- og læringsform ved Aalborg Universitet og er i stadig udvikling i forhold til fag, mål, ressourcer og kulturer ved de enkelte uddannelser.

Teoretisk og praktisk forsknings- og udviklingsarbejde skaber inspiration til videreudvikling af projektarbejdsformen, udvikling af eksamensformer og anvendelse af projektarbejdsformen i kombination med andre undervisningsformer. Gennem samarbejde og netværk fremmer Pædagogisk Udviklingscenter udveksling og formidling af erfaringer på tværs af fag og organisation.

Nye undervisningsformer

AAU Learning Lab bidrager ud over kurser, workshops og seminarer med forskning og rådgivning i videreudviklingen og omstillingen af undervisningen ved universitetets uddannelser.

Nye typer af uddannelser rettet mod nye målgrupper, f.eks. masteruddannelser og efteruddannelses­forløb, skaber behov for en mere erhvervsorienteret og professionel universitetspædagogik, der retter sig mod både en konkret kompetenceudvikling og en bred social og vidensmæssig dannelse.

Nye krav og forventninger til undervisningen ved universiteterne, større fleksibilitet i opbygningen af uddannelserne samt øget forskellighed blandt studerende betyder, at didaktikken og undervisningen må gentænkes.

Integration af informationsteknologien i uddannelserne giver udfordringer både på den faglige og på den pædagogiske front, f.eks. i etableringen af dialogkulturer, hvor IKT kan anvendes optimalt og nytænkende.

AAU Learning Lab er tilknyttet Institut for Læring og Filosofi.

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

learning Samfundsvidenskab
student Samfundsvidenskab
education Samfundsvidenskab
Teaching Samfundsvidenskab
science Samfundsvidenskab
video Samfundsvidenskab
Denmark Samfundsvidenskab
teacher Samfundsvidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 1998 2021

Publikationer 1983 2019

1 Citation (Scopus)

A holistic analysis of a BIM-mediated building design process using activity theory

Gade, P., Gade, A. N., Otrel-Cass, K. & Svidt, K., 2019, I : Construction Management and Economics. 37, 6, s. 336-350

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Design process
Activity theory
Information modeling

An argument for Using Indigenous Social Work to Adress the Challenges Homeless Greelanders Experience in the Social Welfare system in Aalborg, Denmark

Kjær-Rasmussen, L. K., D'Oco, L. V. M., Edwards, J. & Tefera, G. M., 2019, (Accepteret/In press) I : Journal of Indigenous Social Development. 20 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

social welfare
Denmark
social work
social worker
experience

Consciousness in a hyperconnected world: Entanglements of human-machine cognition

Otrel-Cass, K., 2019, (Afsendt) Hyperconnectivity and Digital Reality: Towards the Eutopia of being human. Otrel-Cass, K. (red.). Springer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Aktiviteter 2006 2019

3 years in Bhutan - A different tale of happiness: A personal account of the ideal of Gross National Happiness in Bhutan

Dorina Gnaur (Foredragsholder)
20102014

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Basic Course in Problem Based Learning

Dorina Gnaur (Arrangør)
20132014

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

Basic course in University Pedagogy

Dorina Gnaur (Arrangør)
20112014

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

Presse/medie

Fokus på unge med psykosociale problemer

Lone Krogh & Annie Aarup Jensen

01/03/2018

1 element af mediedækning

Presse/medie

Studieliv og psykosociale problemer

Lone Krogh & Annie Aarup Jensen

10/01/2018

1 element af mediedækning

Presse/medie