Publikationer

Filter
Bidrag til bog/antologi
2021

Comparative Qualitative Designs in Cultural Psychology

Demuth, C., sep. 2021, (Under udarbejdelse) The SAGE Handbook of Qualitative Research Design. Flick, U. (red.). SAGE Publications

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2020

Applying Multimodal Interaction Analysis to Research in Cultural Psychology

Demuth, C., 2020, (Under udarbejdelse) Courageous Methods in Cultural Psychology – Beyond the symbolic nature of language. Watzlawik, M. & Salden, S. (red.). Springer, (Theory and History in the Human and Social Sciences (THHSS)).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Critical happiness studies: An invitation

Hill, N., Brinkmann, S. & Petersen, A., 2020, Critical Happiness Studies. London: Routledge, s. 1-19 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Etik i en kvalitativ verden

Brinkmann, S., 2020, Kvalitative metoder: En grundbog. Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 581-600

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Formidling af kvalitativ forskning

Tanggaard, L. & Brinkmann, S., 2020, Kvalitative metoder: En grundbog. Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 671-691

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fænomenologi

Jacobsen, B., Tanggaard, L. & Brinkmann, S., 2020, Kvalitative metoder: En grundbog. Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 281-308

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Hvorfor går børn i skole? Et pragmatisk perspektiv

Brinkmann, S., 2020, Hvorfor går børn i skole?. Jensen, E. & Løw, O. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 157-166 10 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Interviewet: Samtalen som forskningsmetode

Tanggaard, L. & Brinkmann, S., 2020, Kvalitative metoder: En grundbog. Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 33-64

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Kvalitative metoder, tilgange og perspektiver

Brinkmann, S. & Tanggaard, L., 2020, Kvalitative metoder: En grundbog. Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 15-29

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Kvalitet i kvalitative studier

Tanggaard, L. & Brinkmann, S., 2020, Kvalitative metoder: En grundbog. Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.). 3. udg. København, s. 657-670

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Living well and living right: Aesthetic and ethical dimensions of happiness

Brinkmann, S., 2020, Critical Happiness Studies. Hill, N., Brinkmann, S. & Petersen, A. (red.). London: Routledge, s. 130-143 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Læring: Kropslige og bevægelsesmæssige læreprocesser i børnehaven

Tanggaard, L., Matthiesen, N. C. L. & Cavada-Hrepich, P., 2020, ’Bevægelse i pædagogikken: Fra et fænomenologisk og eksistentielt perspektiv’. Jensen, J-O. & Lund, O. (red.). 1 udg. København: Akademisk Forlag, Bind 1.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Uddannelse i kvalitativ metode: En refleksion over praksiserfaringer

Tanggaard, L. & Brinkmann, S., 2020, Kvalitative metoder: En grundbog. Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.). 3. udg. København, s. 693-706

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2019

Brug af litteratur kulturpsykologisk set

Brinkmann, S., 2019, Litteratur i brug. Mai, A-M. (red.). Hellerup: Forlaget Spring, s. 305-322

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Content-driven pedagogy: on passion, absorption and immersion as dynamic drivers of creativity

Tanggaard, L., 2019, Dynamic Perspectives on Creativity : New Directions for Theory, Research, and Practice in Education. Beghetto, R. & Gorazza, G. (red.). 1 udg. Switzerland: Springer, Bind 1. s. 165-177 13 s. (Creativity Theory and Action in Education, Bind 4).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Efterskrift

Pedersen, L. T., 2019, I bund og grund: Reformer uden fundament. Skovmand, K. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 281-288 8 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Interviews: Using conversations in public scholarship

Brinkmann, S., 2019, The Oxford Handbook of Methods for Public Scholarship. Leavy, P. (red.). Oxford: Oxford University Press, s. 241-267

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Kreativitetens dannelsespotentialer

Tanggaard, L., 21 okt. 2019, Dannelse i alle fag. 1 udg. Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, Bind 1. s. 35-44 9 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Normativity in psychology and the social sciences: Questions of universality

Brinkmann, S., 2019, Social Philosophy of Science for the Social Sciences. Valsiner, J. (red.). Switzerland: Springer, s. 189-201 13 s. (Theory and History in the Human and Social Sciences (THHSS)).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Organizational creativity from a situated and cultural psychological perspective

Tanggaard, L., 2019, Culture, work and psychology : Invitations to dialogue . Bendassolli, P. F. (red.). 1 udg. Information Age Publishing, Bind 1.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Pædagogiske fællesskaber og det gensidige ansvar

Tanggaard, L., mar. 2019, Frihed og ansvar: Lærerens grundfaglighed. Nørregaard Rasmussen, T. & Lyngholm Thomsen, K. (red.). 1 udg. Aarhus: Kvan, Bind 1. s. 84-99 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Rom Harré as a moral philosopher

Brinkmann, S., 2019, The Second Cognitive Revolution: A Tribute to Rom Harré. Christensen, B. A. (red.). Switzerland: Springer, s. 121-130 10 s. (Theory and History in the Human and Social Sciences (THHSS)).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Socializing accountability in classroom interactions: embodied discursive practices in a North Indian preschool

Demuth, C., 26 nov. 2019, (Afsendt) Discursive psychology and embodiment: Beyond subject-object binaries. Wiggins, S. & Osvaldsson Cromdal, K. (red.). Palgrave Macmillan, (Discursive Psychology).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Stay human: Can we be human after posthumanism?

Brinkmann, S., 1 jan. 2019, Qualitative Inquiry at a Crossroads: Political, Performative, and Methodological Reflections. Denzin, N. K. & Giardina, M. D. (red.). Routledge, s. 126-138 13 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

1 Citationer (Scopus)

Strategiske udviklingsprocesser i et nyt perspektiv

Tanggaard, L., 2019, (Accepteret/In press) HR for ledere: En grundbog. 1 udg. København: Dansk Psykologisk Forlag, Bind 1.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

2018

Abduktiv lytning af kvalitative interviews

Revsbæk, L. & Tanggaard, L., 2018, Kvalitative analysemetoder i sundhedsforskning. Alkier Gildberg, F. & Hounsgaard, L. (red.). Aarhus: Klim, s. 49-67 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

A creative peer-to-peer methodology

Tanggaard, L. & Wegener, C., nov. 2018, The Palgrave Handbook of Social Creativity Research. Lebuda, I. & Glaveau, V. (red.). Schwitzerland: Palgrave Macmillan, s. 515-525 11 s. (Palgrave Studies in Creativity and Culture).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Centrale læringsteorier i det moderne samfund

Nielsen, K. & Tanggaard, L., 2018, Børns liv og læring. Bønløkke Braad, K. (red.). Frederiksberg, Danmark: Samfundslitteratur, s. 45-70 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Coming of age in a youthful culture: A commentary from cultural psychology

Brinkmann, S. & Musaeus, P., 2018, Cultures of Care in Aging. Boll, T., Ferring, D. & Valsiner, J. (red.). Charlotte, NC: Information Age Publishing, s. 83-96 14 s. (Advances in cultural psychology).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Creativity in Higher education: Apprenticeship as a ‘thinking-model’ for bringing back more dynamic, teaching and research in a university context

Tanggaard, L., 2018, Sustainable Futures for Higher Education: The making of knowledge makers. Valsiner, J., Lutsenko, A. & Antoniouk, A. (red.). Schweitz: Springer, s. 263-277 (Cultural Psychology of Education).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

1 Citationer (Scopus)

Husene husker

Brinkmann, S., 2018, De forladte danske hjem: Forladte steder. Kirckhoff, M. & Elhøj, J. (red.). Forladte steder, s. 114-115 2 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

In Between: Creative Spaces and Detours as Part of a Researcher’s Life

Tanggaard, L., 2018, Cultivating Creativity in Methodology and Research: In Praise of Detours . Wegener, C., Meier, N. & Maslo, E. (red.). 1 udg. Schweitz: Palgrave Macmillan, Bind 1. s. 57-69 13 s. (Palgrave Studies in Creativity and Culture; Nr. 1, Bind 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Innovationskultur, opfindsomhed og kreativitet i PPR

Tanggaard, L., 2018, Fremtidens krav til psykologer i PPR. København: KL og Dansk Psykologforening, s. 47-51

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Åben adgang

Kreative processer i studiegrupper: Hvordan gør man?

Tanggaard, L., sep. 2018, Den gode studiegruppe. Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, s. 29-40 12 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Modet til at fejle

Mellon, K. & Tanggaard, L., jun. 2018, Den modig ledelse. Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, s. 41-55 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Revitaliseret mesterlære som efteruddannelsesstrategi

Tanggaard, L., 2018, Tæt på kompetenceudvikling. Wegener, C. & Lausch, B. (red.). 1 udg. København: Munksgaard , Bind 1. s. 65-76 11 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Samskabelse er det nye sort

Tanggaard, L., 2018, Ledelse og samskabelse i den offentlige sektor. Fogsgaard, M. K. & Jongh, M. D. (red.). 1 udg. København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 10-15 5 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Situerede perspektiver på motivation, identitet, læring og dannelse

Pedersen, L. T., aug. 2018, Elevens læring og dannelse: Fem læringspsykologiske forståelser af motivation, identitet, læring og dannelse. Pjengaard, S. (red.). 1 udg. Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, Bind 1. s. 199-220 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Skitserne til et læringsbegreb af relevans for den empiriske dannelsesforskning i skolen

Tanggaard, L., mar. 2018, Empirisk dannelsesforskning: Mellem teori, empiri og praksis. Von Oettingen, A. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, Bind 1. s. 157-182 26 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

The interview

Brinkmann, S., 2018, The SAGE Handbook of Qualitative Research. Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (red.). 5 udg. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, s. 576-599 24 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2017

Creativity with a Danish Edge

Tanggaard, L., 1 mar. 2017, The Palgrave Handbook of Creativity and Culture Research. Glaveanu, V. (red.). Palgrave Macmillan, Bind 1. s. 375-390 16 s. (Palgrave Studies in Creativity and Culture).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Diagnosekultur

Brinkmann, S. & Petersen, A., 2017, Kultursociologi og kulturanalyse. Andersen, P. T. & Jacobsen, M. H. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 433-452 20 s. (Sociologi).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

En fem-faktor-model for kreative læringsmiljøer

Tanggaard, L., 2017, Æstetikken tilbage til pædagogikken: På opdagelsesrejse mod ukendte mål. Hansen, N. F. (red.). 1 udg. Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, Bind 1. s. 87-96 11 s. (Den professionelle pædagog).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Ethics in qualitative psychological research

Brinkmann, S. & Kvale, S., 2017, The SAGE Handbook of Qualitative Research in Psychology: Second Edition. Willig, C. & Stainton Rogers, W. (red.). 2. udg. London: SAGE Publications, s. 259-273

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

From design thinking to design doing

Juelsbo, T., Tanggaard, L. & Glaveanu, V. P., 2017, Creative Design thinking: Interdisciplinary perspectives. Darbellay, F., Moody, Z. & T. L. (red.). 1 udg. Singapore: Springer, Bind 1. s. 149-167 18 s. (Creativity in the Twenty First Century ).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fænomenologi som kvalitativ forskningsmetode

Tanggaard, L., 2017, Kvalitativ analyse: Syv traditioner. Järvinen, M. & Mik-Meyer, N. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, Bind 1. s. 81-102 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Getting in touch with the world: Meaning and presence in social science

Brinkmann, S., 15 maj 2017, Imaginative Methodologies in the Social Sciences: Creativity, Poetics and Rhetoric in Social Research. CRC Press/Balkema, s. 133-154 22 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

7 Citationer (Scopus)

Hvordan lærer børn?

Tanggaard, L., 2017, Didaktikhåndbogen. 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, Bind 1. s. 199-216 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Medikaliseringens dimensioner

Brinkmann, S., 2017, Snart er vi alle pasienter: Medikalisering i Norden. Bondevik, H., Madsen, O. J. & Solbrække, K. N. (red.). Oslo: Spartacus forlag, s. 357-371 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Methodological implications of imagination

Tanggaard, L. & Brinkmann, S., 2017, Handbook of imagination and culture. Zittoun, T. & Glâveanu, V. (red.). 1 udg. Oxford: Oxford University Press, Bind 1. s. 87-106 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review