Center for Uddannelses- og Evalueringsforskning

  • Kroghstræde 3

    9220 Aalborg Ø

    Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Fagligt område

CfU forsker i uddannelse, undervisning, pædagogik og evaluering i regionale, nationale og transnationale sammenhænge. Der arbejdes med didaktiske, uddannelsessociologiske, - historiske, etnografiske, æstetiske, policy-analytiske og komparative tilgange. Forskningscenteret har baser i Aalborg og København, og rummer blandt andet forskningsprogrammet Social Exclusion and Learning (SEAL), https://www.seal.learning.aau.dk/

Vi bidrager især med viden om disse fire samfundsmæssige udfordringer og problematikker:

  • Lighed, ulighed og forskellighed
  • Styring, deltagelse og autonomi
  • Udkant, polarisering og social sammenhængskraft
  • Disciplinering, dannelse og kreativitet

Mission

  • Bidrage til forståelse af tilblivelses- og implementeringsprocesser inden for undervisnings-, uddannelses- og evalueringsområdet.
  • Styrke grundlaget for undervisning, uddannelse og evaluering gennem teoretisk og empirisk forankret og kritisk forskning, samt gennem praktisk udførelse af udvikling og evaluering.
  • Opbygge og vedligeholde nationale og internationale kontakter og netværk

Forskningsgruppen leder: professor Mette Buchardt

 

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

learning Samfundsvidenskab
Denmark Samfundsvidenskab
education Samfundsvidenskab
student Samfundsvidenskab
creativity Samfundsvidenskab
Adult Education Samfundsvidenskab
teacher Samfundsvidenskab
school Samfundsvidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 2003 2022

Betydning af FOU aktiviteter i adjunktur for undervisningen på professionsuddannelser

Lund, B., Duch, H. & Larsen, V.

01/01/201920/12/2020

Projekter: ProjektForskning

ChiCu: "The Child and Curriculum"

Buchardt, M.

01/01/201931/12/2022

Projekter: ProjektForskning

Publikationer 1976 2020

Handbuch Hochschuldidaktik

Kordts-Freudinger, R. (red.), Scholkmann, A. (red.), Szczyrba, B. (red.) & Schaper, N. (red.), 2020, (Under udarbejdelse) W. Bertelsmann Verlag. 600 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Hvordan danne til demokrati, hvis den demokratiske respons erfares som ”udemokratisk” og mis-tillidsskabende?

Lund, B. & Jensen, A. A., 2020, (Under udarbejdelse) I : NoAD -Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Moving institutions

Rasmussen, A. & Andreasen, K. E., 2020, (Accepteret/In press) How to be an academic in the modern higher education arena. Edward Elgar Publishing, 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Priser

Fulbright grant

Jin Hui Li (Modtager), 2017

Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

Hædrende omtale - Årets Danske Forskningsresultat

Christian Ydesen (Modtager), 2015

Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

Aalborg University’s talent management programme

Christian Ydesen (Modtager), 1 feb. 2017

Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

Aktiviteter 2003 2019

(Re)Generating Higher Education

Antonia Scholkmann (Paneldeltager)
8 mar. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

11th Art of Record Production Conference

Magne Kolstad (Deltager)
2016

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

12th Art of Record Production Conference

Magne Kolstad (Deltager)
2017

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

Presse/medie

Friskoler frygter lukning, hvis S realiserer valgløfte

Palle Rasmussen

22/05/2019

2 elementer af mediedækning

Presse/medie

Fortællinger fra Holstebro

Tatiana Chemi

14/05/2019

3 elementer af mediedækning

Presse/medie