• A. C. Meyers Vænge 15

    2450 København SV

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Centerleder: Noemi Katznelson

I Center for Ungdomsforskning (CeFU) forsker vi i unge, ungdom og ungdomsliv. CeFU arbejder tværfagligt, problemorienteret og praksisrelateret.
 
CeFUs livsnerve er kontakten til verden udenfor universitetet. Det betyder, at forskningen bliver til i et tæt samarbejde med organisationer, institutioner, uddannelser, ministerier og andre med kontakt til unge. Nogle er medlemmer af den forening, som står bag CeFU, og som er med til at sikre centeret en solid forankring i samfundet. Samtidig er vi et forskningscenter på et universitet med høje standarder for den viden, vi producerer.
CeFU anlægger de unges perspektiver på det liv, de lever, og de livsvilkår, der præger ungdomslivet. CeFUs forskning går på tværs af sektorer og institutionelle opdelinger af ungdomslivet. CeFU arbejder med et 360 graders perspektiv og undersøger problemstillinger på tværs af livsområder, uddannelser, lovgivninger, videnskabelige discipliner, ungdomsliv og meget mere.
 
Bag CeFU står Foreningen Center for Ungdomsforskning, som består af en række institutioner og organisationer, der ønsker at være en del af et stærkt interessefællesskab omkring unge og forskningen i ungdomsliv. Foreningen støtter op om en dagsordenssættende, samfundsrelevant og anvendelsesorienteret ungdomsforskning.
Organisatorisk er Center for Ungdomsforskning (CeFU) placeret på Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet, Campus København.
 
CeFUs vision er at bedrive forskning af høj kvalitet, der gør en forskel.

CeFUs mission er:

  • At være et dagsordenssættende forskningscenter for forskning i unge, ungdom og ungdomsliv både i Danmark og internationalt
  • At bedrive forskning, der inddrager unges perspektiv, og som går på tværs og i dybden af ungdomslivets forskellige aspekter – empiris og teoretisk
  • At bedrive tværfaglig og problemorienteret forskning, der er samfundsrelevant og kan omsættes og bruges i praksis, så det kommer unge til gavn
  • At være et forskningscenter, der indgår i dialog og samarbejde med brugerne af ungdomsforskningen, herunder foreningen bag centeret

Det er afgørende for CeFU, at forskningen skal gøre en positiv forskel for de unge og for samfundet. Derfor samarbejder CeFU tæt med mange forskellige aktører og inddrager altid de unges perspektiv i forskningen.

Fingeraftryk Fingeraftrykket er baseret på teksten fra de videnskabelige dokumenter, der er relateret til de tilknyttede personer. Baseret på dette oprettes et indeks af vægtede ord, der definerer de vigtigste emner i forskningsenheden

Vocational Education Samfundsvidenskab
Denmark Samfundsvidenskab
vocational education Samfundsvidenskab
education Samfundsvidenskab
student Samfundsvidenskab
school Samfundsvidenskab
secondary education Samfundsvidenskab
secondary school Samfundsvidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 2004 2022

En del af fællesskabet

Bruselius-Jensen, M. & Nielsen, A. M. W.

01/10/201830/09/2020

Projekter: ProjektForskning

Det gode uddannelsesliv i praktikken

Louw, A. & Hansen, N. M.

01/05/201830/09/2019

Projekter: ProjektForskning

Fil

Publikationer 2007 2019

Artistic Makings as a Method of Inquiry in Higher Education

Nielsen, A. M. W. & Cortsen, R. P., 2019, The Creative University : Contemporary Responses to the Changing Role of the University. Lund, B. & Arndt, S. (red.). 1 udg. Brill, (Creative Education Bookseries, Bind 7).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Danish ‘add-in’ school-based health promotion: Integrating health in curriculum time

Bentsen, P., Bonde, A. H., Schneller, M. B., Danielsen, D., Bruselius-Jensen, M. & Aagaard-Hansen, J., 2019, I : Health Promotion International.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

School Health Services
Health Promotion
Curriculum
health promotion
curriculum
4 Downloads (Pure)

Distance and mastery: poetic inquiry of young people’s subjectification processes

Gørlich, A., 2019, I : Journal of Youth Studies. 22, 3, s. 401-419 19 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil
employment policy
secondary education
labor market
lack
education

Priser

Særpris - Lærebogsprisen 2008

Niels-Henrik Møller Hansen (Modtager), 2008

Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

Årets Ungdomskommune 2018

Maria Bruselius-Jensen (Modtager), 14 nov. 2017

Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

Aktiviteter 2007 2019

10. klasse camp

Niels Ulrik Sørensen (Deltager)
21 maj 201322 maj 2013

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

11th Nordic Youth Research Symposium Global/Local Youth

Arnt Vestergaard Louw (Deltager)
13 jun. 201115 jun. 2011

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

1st European Congress of Qualitative Inquiry

Anne Görlich (Deltager)
feb. 2017

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference