Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Center for Uddannelsesforskning forsker i uddannelse og uddannelsespolitikker og deres udmøntning og praksis i form af styring, curriculum, undervisning, pædagogik og evaluering i regionale, nationale og transnationale sammenhænge.
Vi arbejder med tilgange fra sociologi, historie, etnografi, cultural- og critical race studies, didaktik- og curriculum studies, æstetik og politologi, og med interdisciplinaritet og komparative perspektiver. Forskningscenteret har baser i Aalborg og København.
Vi bidrager især med viden om disse fire samfundsmæssige udfordringer og problematikker:
- Lighed, ulighed og forskellighed
- Styring, deltagelse og autonomi
- Udkant, polarisering og social sammenhængskraft
- Disciplinering, dannelse og kreativitet
Forskningsgruppens leder er professor Mette Buchardt
Emneord
- Historie
- Uddannelse
- Velfærdsstat
Fingerprint
Samarbejde i de sidste fem år
Profiler
-
TAIL: Teacher conception of AI learning, AI teaching and approaches to design
Stenalt, M. H., Lassesen, B., Scholkmann, A. & Lindsay, E.
02/01/2024 → 20/12/2024
Projekter: Projekt › Forskning
-
Exploring generative AI in PBL Problem Based Learning: New insights from students’ perspectives
Scholkmann, A., Højslet Schurer, M. & Jensen, B. E.
01/01/2024 → 31/08/2024
Projekter: Projekt › Forskning
-
ToE: Theatre of Education
Chemi, T. & Firing, K.
01/11/2022 → 22/12/2024
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
Aligning Curriculum with Educational Assessment in Times of Uncertainty: Historical Insights, Crisis Management and New Technologies
Ydesen, C., Milner, A. L., Bundgaard, K. & Møller, A. K., 2024, (Afsendt).Publikation: Working paper/Preprint › Working paper › Forskning
-
A spiritual socialist education: “The problem of Culture” in Senegalese educational republican state crafting beyond French Laïcité and Soviet-style atheism, 1950s-1960s
Buchardt, M., 9 apr. 2024, (Afsendt) Educational Secularization : The Political Project of Modernizing Religion through Education and Public Enlightenment. Buchardt, M. (red.). Berlin & Leiden: De Gruyter, 22 s.Bidragets oversatte titel :En spirituel socialistisk uddannelse: "Kultur-problemet" i senegalesisk republikansk statsopbyging som alternativ til fransk Laïcité og Sovjetisk statsateisme 1950erne til 1960erne Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Colonial figures behind “the Nordic education model” towards citizenry in metropolitan Denmark 1880s to 1930s
Buchardt, M., 18 jan. 2024, (Afsendt) I: European Educational Research Journal. 22 s.Bidragets oversatte titel :Koloniale figurer bag "den nordiske model" for borgerskabsuddannelse, Metropol-Danmark 1880erne til 1930erne Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Priser
-
-
-
Carlsberg grant for field work
Chemi, Tatiana (Modtager), 2022
Pris: Forsknings- uddannelses og innovationspriser
Aktiviteter
-
Sustaining Teachers, Sustaining the Profession: Adopting a quality of working life approach to the challenges of recruitment and retention
Alison Louise Milner (Oplægsholder)
9 apr. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
International Comparative Research on Education Trade Unions
Alison Louise Milner (Paneldeltager)
9 apr. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
Retaining Good Teachers for the Right Reasons: What can Iceland learn from international research?
Alison Louise Milner (Oplægsholder)
8 apr. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
Presse/medier
-
-
-
Kendt dansk skuespiller: :Kvindelige kolleger 15 år yngre end mig går til casting med mænd på min alder. Det pisser mig af"
26/01/2024 → 31/01/2024
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie