CFU - Center for Uddannelses- og Evalueringsforskning

  • Aalborg Universitet, Kroghstræde 3

    9220 Aalborg Ø

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Fagligt område

CfU forsker i uddannelse, undervisning, pædagogik og evaluering i regionale, nationale og transnationale sammenhænge. Der arbejdes med didaktiske, uddannelsessociologiske, - historiske, etnografiske, æstetiske, policy-analytiske og komparative tilgange. Forskningscenteret har baser i Aalborg og København, og rummer blandt andet forskningsprogrammet Social Exclusion and Learning (SEAL), https://www.seal.learning.aau.dk/

Vi bidrager især med viden om disse fire samfundsmæssige udfordringer og problematikker:

  • Lighed, ulighed og forskellighed
  • Styring, deltagelse og autonomi
  • Udkant, polarisering og social sammenhængskraft
  • Disciplinering, dannelse og kreativitet

Mission

  • Bidrage til forståelse af tilblivelses- og implementeringsprocesser inden for undervisnings-, uddannelses- og evalueringsområdet.
  • Styrke grundlaget for undervisning, uddannelse og evaluering gennem teoretisk og empirisk forankret og kritisk forskning, samt gennem praktisk udførelse af udvikling og evaluering.
  • Opbygge og vedligeholde nationale og internationale kontakter og netværk

Forskningsgruppen leder: professor Mette Buchardt

 

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

education Samfundsvidenskab
Denmark Samfundsvidenskab
learning Samfundsvidenskab
student Samfundsvidenskab
creativity Samfundsvidenskab
Adult Education Samfundsvidenskab
teacher Samfundsvidenskab
welfare state Samfundsvidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 1998 2022

Education Access Under the Reign of Testing and Inclusion

Ydesen, C.

01/08/201930/04/2022

Projekter: ProjektForskning

Betydning af FOU aktiviteter i adjunktur for undervisningen på professionsuddannelser

Lund, B., Duch, H. & Larsen, V.

01/01/201920/12/2020

Projekter: ProjektForskning

Publikationer 1976 2020

Handbuch Hochschuldidaktik

Kordts-Freudinger, R. (red.), Scholkmann, A. (red.), Szczyrba, B. (red.) & Schaper, N. (red.), 2020, (Under udarbejdelse) W. Bertelsmann Verlag. 600 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Hvordan danne til demokrati, hvis den demokratiske respons erfares som ”udemokratisk” og mis-tillidsskabende?

Lund, B. & Jensen, A. A., 2020, (Under udarbejdelse) I : NoAD -Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Moving institutions

Rasmussen, A. & Andreasen, K. E., 2020, (Accepteret/In press) How to be an academic in the modern higher education arena. Edward Elgar Publishing, 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Priser

Fulbright grant

Jin Hui Li (Modtager), 2017

Pris: Stipendier

Aalborg University’s talent management programme

Christian Ydesen (Modtager), 1 feb. 2017

Pris: Forsknings- uddannelses og innovationspriser

Aktiviteter 2002 2020

German Association for Academic Development Annual Meeting 2020

Antonia Scholkmann (Arrangør)
10 mar. 202013 mar. 2020

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

What can we learn about global education from historical and global policy studies of the OECD?

Christian Ydesen (Foredragsholder)
4 dec. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning

What can we learn about global education from historical and global policy studies of the OECD?

Christian Ydesen (Foredragsholder)
29 nov. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning

Presse/medie

Kroppen skal med i undervisningen

Tatiana Chemi

08/10/2019

1 element af Mediedækning

Presse/medie

Klæder skaber medarbejdere

Iben Jensen

01/10/2019

3 elementer af Mediedækning

Presse/medie

Podcast: Gør nationale test skolen dårligere?

Christian Ydesen

29/08/2019

1 element af Mediedækning

Presse/medie