CFU - Center for Uddannelsesforskning

  • Aalborg Universitet, Kroghstræde 3

    9220 Aalborg Ø

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Fagligt område

CfU forsker i uddannelse, undervisning, pædagogik og evaluering i regionale, nationale og transnationale sammenhænge. Der arbejdes med didaktiske, uddannelsessociologiske, - historiske, etnografiske, æstetiske, policy-analytiske og komparative tilgange. Forskningscenteret har baser i Aalborg og København, og rummer blandt andet forskningsprogrammet Social Exclusion and Learning (SEAL), https://www.seal.learning.aau.dk/

Vi bidrager især med viden om disse fire samfundsmæssige udfordringer og problematikker:

  • Lighed, ulighed og forskellighed
  • Styring, deltagelse og autonomi
  • Udkant, polarisering og social sammenhængskraft
  • Disciplinering, dannelse og kreativitet

Mission

  • Bidrage til forståelse af tilblivelses- og implementeringsprocesser inden for undervisnings-, uddannelses- og evalueringsområdet.
  • Styrke grundlaget for undervisning, uddannelse og evaluering gennem teoretisk og empirisk forankret og kritisk forskning, samt gennem praktisk udførelse af udvikling og evaluering.
  • Opbygge og vedligeholde nationale og internationale kontakter og netværk

Forskningsgruppen leder: professor Mette Buchardt

 

Emneord

  • Historie
  • Uddannelse
  • Velfærdsstat

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

  • Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

    Projekter

    CCABE: Cultivating Creativity through Arts-Based Education: Case Studies in Multicultural Contexts

    Chemi, T., Xiang, B., Besley, T. & Tsang, K.

    01/01/202020/12/2022

    Projekter: ProjektForskning

    Education Access Under the Reign of Testing and Inclusion

    Ydesen, C., Ruan, Y., Aderet-German, T., Gomez Caride, E. & Enemark, N. R.

    01/01/202028/02/2021

    Projekter: ProjektForskning

    Publikationer

    Praksisfaglighed: på vej mod en forståelse

    Jensen, J. B., Meyer, B., Friche, N., Andreasen, K. E., Jensen, L. B. & Hansen, I. S., 1 feb. 2021, (Accepteret/In press) Praksisfaglighed: Undervisning og organisering. Borup Jensen, J. (red.). Aalborg Universitetsforlag, (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    What is a Problem Statement? - PBL as Practise in doing Research

    Ravn, O., 2021, (Under udarbejdelse) Aalborg Universitetsforlag.

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

    Accountability Implications of the OECD’s Economistic Approach to Education: A historical case analysis

    Ydesen, C. & Bomholt, A., 18 mar. 2020, I : Journal of Educational Change. 21, 1, s. 37-57 21 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

  • 1 Citationer (Scopus)

    Priser

    Educational Review Article of the Year Award 2019

    Emily Winchip (Modtager), Howard Stevenson (Modtager) & Alison Louise Milner (Modtager), 6 mar. 2020

    Pris: Forsknings- uddannelses og innovationspriser

  • Aalborg University’s talent management programme

    Ydesen, Christian (Modtager), 1 feb. 2017

    Pris: Forsknings- uddannelses og innovationspriser

    Fulbright grant

    Li, Jin Hui (Modtager), 2017

    Pris: Stipendier

    Aktiviteter

    German Association for Academic Development Annual Meeting 2020

    Antonia Scholkmann (Arrangør)

    10 mar. 202013 mar. 2020

    Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

    NERA 2020

    Christian Ydesen (Deltager)

    4 mar. 20206 mar. 2020

    Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

    Presse/medier

    A cup of Theatre

    Tatiana Chemi

    15/04/2020

    1 element af Mediedækning

    Presse/medie

    Ekspert: Uden SU'en havde vi ikke fået uddannelsesboom

    Palle Rasmussen

    14/02/2020

    2 elementer af Mediedækning

    Presse/medie