• PostadresseVis på kort

Aalborg Universitet, Create bygningen, Rendsburggade 14, lokale: 1.317

9000 Aalborg

Organisationsprofil

Center for etik i praksis (ETIK) danner ramme om forskning i anvendelsesorienteret etik på Aalborg Universitet. Centret har særligt fokus på etikkens frontområder, hvor nye problemstillinger er dukket op som følge af markante ændringer i de seneste årtier.

Center for etik i praksis har til formål at etablere et forum for integration af etik og videnskab og samtidig gøre det muligt at gøre den etiske undervisning forskningsbaseret. Centrets forskning skal bl.a.

• udvikle og vurdere etiske argumenter – især på de nye frontområder
  • foretage empiriske undersøgelser af fungerende etiske tilgange – specielt på områder med kontroversielle problemstillinger
  • vurdere, udvikle og teste procedurer for etisk stillingtagen
  • optegne lange linjer i etiske problemstillingers udvikling.

Centret vil også kunne fungere som sparringspartner for både virksomheder og organisationer og medvirke ved udviklingen af offentlig regulering, af etiske politikker eller af specifikke professionskodekser.

Forskningscenter i Anvendt Etik ledes af en styregruppe, med professor Finn Arler som daglig leder.

Emneord

• Filosofi
  • etik

Fingerprint

Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

Samarbejde i de sidste fem år

Klik på punkterne for at se detaljerne.