Forskningsgruppen i Sundhed, Organisation, Uddannelse og Læring (SOUL)

  • A.C. Meyers Vænge 15

    2450 København SV

    Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

SOUL (Sundhed, Organisation, Uddannelse og Læring) er en forskningsgruppe under Institut for Læring og Filosofi. I SOUL arbejder vi med analyser af relationer mellem stat, organisationer, institutioner, professioner og borgere, særligt ift. sundhedsområdet, rehabilitering og sundhedsprofessionerne, både i forhold til offentlige, private og frivillige organisationer. Gruppens medlemmer er særligt aktive i kandidatuddannelsen i Læring og Forandringsprocesser.

Vi interesserer os for, hvordan viden, færdigheder og kompetencer skabes og genskabes, og hvilke betydninger dette har for samfundets institutioner og for demokratiske processer. Der forskes således i forskellige læringskontekster og praksisformer, hvor individer indgår i organisatoriske og samfundsmæssige sammenhænge.

Gruppens medlemmer er skarpe på at koble teoretisk og metodisk refleksion i forhold til materialitet, teknologi, krop og viden, samt i forhold til konkrete empiriske undersøgelser af formel og informel uddannelse, professioner, patienter/pårørende, ekspertise eller ledelse.

Vores forskning i gruppen sigter mod at kvalificere den offentlige debat om velfærdsstatens udvikling; at tilvejebringe viden om forudsætningerne for lighed i globale og lokale kontekster, samt at forstå og styrke organisationers lærings- og forandringskapacitet.

Leder af SOUL: professor Kristian Larsen

Fingeraftryk Fingeraftrykket er baseret på teksten fra de videnskabelige dokumenter, der er relateret til de tilknyttede personer. Baseret på dette oprettes et indeks af vægtede ord, der definerer de vigtigste emner i forskningsenheden

Denmark Samfundsvidenskab
education Samfundsvidenskab
food Samfundsvidenskab
Health Promotion Medicin og biovidenskab
engineering Samfundsvidenskab
participation Samfundsvidenskab
theory-practice Samfundsvidenskab
Health Medicin og biovidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 2012 2020

Publikationer 2003 2019

Academic strategies among students with profession – and university bachelors backgrounds

Højbjerg, K. & Martinussen, M. L., 2019, (Under udarbejdelse) I : International Studies in Sociology of Education.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Balansekunst

jensen, K. T. & Larsen, K., 2019, (Accepteret/In press) Vurderingsformer i praksisstudier. 1 udg. Oslo: Gyldendal Akademisk, Bind 1. s. 1-13 12 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Beyond the comparative method in the research of education based on transnational cooperation: Leaving the dichotomy between East and West behind

Li, J. H., 2019, (Accepteret/In press) Nordic-Chinese Intersections on Education. Du, X., Dervin, F. & Haiqin, L. (red.). Palgrave Macmillan, (Palgrave MacMillan).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Aktiviteter 2012 2019

14th International and Interdisciplinary Conference on Communication, Medicine and Ethics

Karin Højbjerg (Deltager)
6 jul. 20167 jul. 2016

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

3rd European Social Marketing Conference

Bent Egberg Mikkelsen (Oplægsholder)
23 sep. 2016

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Fil

4S/EASST Conference

Stine W. Adrian (Oplægsholder)
2 sep. 2016

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Presse/medie

Kinesere på besøg på friplejehjemmet i Brovst

Bent Egberg Mikkelsen

23/04/2019

1 element af mediedækning

Presse/medie

Kinesisk delegation på opdagelse i dansk ældremad

Bent Egberg Mikkelsen

11/04/2019

3 elementer af mediedækning

Presse/medie