Forskningsgruppen i Sundhed, Organisation, Uddannelse og Læring (SOUL)

  • A.C. Meyers Vænge 15

    2450 København SV

    Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

SOUL (Sundhed, Organisation, Uddannelse og Læring) er en forskningsgruppe under Institut for Læring og Filosofi. I SOUL arbejder vi med analyser af relationer mellem stat, organisationer, institutioner, professioner og borgere, særligt ift. sundhedsområdet, rehabilitering og sundhedsprofessionerne, både i forhold til offentlige, private og frivillige organisationer. Gruppens medlemmer er særligt aktive i kandidatuddannelsen i Læring og Forandringsprocesser.

Vi interesserer os for, hvordan viden, færdigheder og kompetencer skabes og genskabes, og hvilke betydninger dette har for samfundets institutioner og for demokratiske processer. Der forskes således i forskellige læringskontekster og praksisformer, hvor individer indgår i organisatoriske og samfundsmæssige sammenhænge.

Gruppens medlemmer er skarpe på at koble teoretisk og metodisk refleksion i forhold til materialitet, teknologi, krop og viden, samt i forhold til konkrete empiriske undersøgelser af formel og informel uddannelse, professioner, patienter/pårørende, ekspertise eller ledelse.

Vores forskning i gruppen sigter mod at kvalificere den offentlige debat om velfærdsstatens udvikling; at tilvejebringe viden om forudsætningerne for lighed i globale og lokale kontekster, samt at forstå og styrke organisationers lærings- og forandringskapacitet.

Leder af SOUL: professor Kristian Larsen

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

Denmark Samfundsvidenskab
education Samfundsvidenskab
Snacks Medicin og biovidenskab
food Samfundsvidenskab
Health Promotion Medicin og biovidenskab
engineering Samfundsvidenskab
participation Samfundsvidenskab
theory-practice Samfundsvidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 2012 2020

Publikationer 2003 2019

Academic strategies among students with profession – and university bachelors backgrounds

Højbjerg, K. & Martinussen, M. L., 2019, (Under udarbejdelse) I : International Studies in Sociology of Education.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Balansekunst

jensen, K. T. & Larsen, K., 2019, (Accepteret/In press) Vurderingsformer i praksisstudier. 1 udg. Oslo: Gyldendal Akademisk, Bind 1. s. 1-13 12 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Beyond the comparative method in the research of education based on transnational cooperation: Leaving the dichotomy between East and West behind

Li, J. H., 2019, (Accepteret/In press) Nordic-Chinese Intersections on Education. Du, X., Dervin, F. & Haiqin, L. (red.). Palgrave Macmillan, (Palgrave MacMillan).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Aktiviteter 2012 2019

14th International and Interdisciplinary Conference on Communication, Medicine and Ethics

Karin Højbjerg (Deltager)
6 jul. 20167 jul. 2016

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

3rd European Social Marketing Conference

Bent Egberg Mikkelsen (Oplægsholder)
23 sep. 2016

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Fil

4S/EASST Conference

Stine W. Adrian (Oplægsholder)
2 sep. 2016

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Presse/medie

Ressourcecenter: Studerende som prøvekaniner

Bent Egberg Mikkelsen

18/06/2019

2 elementer af mediedækning

Presse/medie

Eksperter: Sult er en stopklods for elevernes læring

Bent Egberg Mikkelsen

31/05/2019

2 elementer af mediedækning

Presse/medie

Eksperter: Sult er en stopklods for elevernes læring

Bent Egberg Mikkelsen & Dorte Ruge

31/05/2019

2 elementer af mediedækning

Presse/medie