ILD - Forskningslab i IT og Læringsdesign

  • A. C. Meyers Vænge 15

    2450 København SV

    Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Leder af forskningsgruppen:
Professor MSO Rikke Ørngreen

Forskningslab i IT og Læringsdesign - ILD - arbejder med at nytænke læreprocesser gennem it, hvor fokus er på it’s muligheder for at kvalificere og facilitere læring samt styrke kreativitet og innovation.

Laboratoriet hører under Institut for Læring og Filosofi og samler en række af landets førende forskere inden for it, læring og didaktik

Digitalisering og internet er i dag en væsentlig faktor i samfundsmæssige forandringer og prioriteres højt i uddannelsessystemer verden over. Lab’et arbejder grundvidenskabeligt og med aktions- og praksisforskning i samarbejde med eksterne partnere om it, læring og didaktik. Lab’et satser i særlig grad på it i grundskolen og på videregående uddannelser.

Der forskes i nye læringsformer, formelle og uformelle kontekster, multimodalitet og interaktion i teknologiintensive læringsmiljøer, som er helt centrale i forbindelse med innovation af uddannelsessektoren, virksomheder og andre organisationer.

Lab’ets aktiviteter og faciliteter er forankret på Aalborg Universitet København.

Fingeraftryk Fingeraftrykket er baseret på teksten fra de videnskabelige dokumenter, der er relateret til de tilknyttede personer. Baseret på dette oprettes et indeks af vægtede ord, der definerer de vigtigste emner i forskningsenheden

learning Samfundsvidenskab
student Samfundsvidenskab
teacher Samfundsvidenskab
Teaching Samfundsvidenskab
education Samfundsvidenskab
mathematics Samfundsvidenskab
classroom Samfundsvidenskab
electronic learning Samfundsvidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 2003 2022

Publikationer 1990 2020

Problem Based Learning Online: For Better and Worse

Kolbæk, D., 26 jun. 2020, Encyclopedia of Education and Information Technologies. Tatnall, A. (red.). 1 udg. Springer, (Encyclopedia of Education and Information Technologies).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Adapting implementation research frameworks for mathematics education

Thomas Jankvist, U., Sánchez Arguilar, M., Dreyøe, J. & Misfeldt, M., 2019, (Ikke-udgivet) CERME 11 proceedings .

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskningpeer review

Priser

Det Gyldne Snit

Lisa Gjedde (Modtager), 1 okt. 2006

Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

Videos and learning strategies - Screencasts as Participatory Tools in Study

Bente Meyer (Modtager), Michael Peter Jensen (Modtager), Henriette Vognsgaard (Modtager), Jacob Christensen (Modtager) & Miloud Yousfi (Modtager), 2017

Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

Aktiviteter 2007 2019

10th European Conference on Games Based Learning

Stine Ejsing-Duun (Oplægsholder)
6 okt. 20167 okt. 2016

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

13th European Conference on e-Learning

Mie Buhl (Deltager)
30 okt. 201431 okt. 2014

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

13th International Conference on Interaction Design & Children

Helle Marie Skovbjerg (Arrangør)
16 jun. 2014

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

Presse/medie

Forskere: Godt, at målstyringen rulles baglæns

Jens Rasmussen & Morten Misfeldt

11/04/2019

2 elementer af mediedækning

Presse/medie

Forsker: Teknologien løber fra lærernes kompetencer

Morten Misfeldt

09/04/2019

1 element af mediedækning

Presse/medie

Digitale quickfix findes ikke

Mie Buhl

03/04/2019

1 mediebidrag

Presse/medie