Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Kontaktperson til det faglige netværk ILD-Lab er lektor Lars Birch Andreasen, [email protected] og professor Mie Buhl, [email protected].
Laboratoriets aktiviteter og faciliteter er forankret i Aalborg Universitet, København, og dets medlemmer stammer fra to enheder: 'L-ILD - It og Læringsdesign på Institut for kultur og læring (L-ILD) og 'Kommunikation - IT og Læringsdesign (K-ILD)'.
Laboratoriet samler forskere, studerende og samarbejdspartnere, som arbejder med at nytænke og innovere læreprocesser gennem it. Forskningen knytter an til undervisningen i læring, kommunikation og informationsvidenskab på de eksisterende bachelor- og kandidatuddannelser, på cand.it.-uddannelsen i it, læring og organisatorisk omstilling, de planlagte cand.it.-uddannelser i interaktive digitale medier og oplevelsesdesign.
Laboratoriet arbejder grundvidenskabeligt og med aktions- og praksisforskning med eksterne samarbejdspartnere. Laboratoriet satser i særlig grad på it i grundskolen og på videregående uddannelser. Der forskes i nye læringsformer, multimodalitet og interaktion i teknologiintensive læringsmiljøer, som er helt centrale i forbindelse med innovation af uddannelsessektoren, virksomheder og andre organisationer. Forskningen på LAB’et omfatter derudover læring både i og udenfor uddannelsessystmet.
AAU har en national og international førerposition inden for området it, læring og didaktik. Med satsningen giver laboratoriet et nødvendigt forskningsbidrag til den digitale udvikling, som i de kommende år vil ske både i forhold til grundskolen og de videregående uddannelser.
Laboratoriets aktiviteter og faciliteter er forankret i Aalborg Universitet, København. Laboratoriet arbejder på at udvikle samarbejde med andre forskningsmiljøer på AAU, nationalt og internationalt.
Fingerprint
Samarbejde i de sidste fem år
Profiler
-
Mie Buhl
- Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet
- Institut for Kommunikation og Psykologi
- Human Centered Science and Digital Technology
- Challenges and movements in performing digitalization
- Kommunikation - IT og Læringsdesign
- VILD - Visual studies and learning design research (VILD Research Center)
- ILD-Lab: Forskningslab It og Læringsdesign
- Institute for Advanced Study in PBL
Person: VIP
-
Maria Hvid Bech Dille
- Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet
- Institut for Kommunikation og Psykologi
- Human Centered Science and Digital Technology
- Challenges and movements in performing digitalization
- Kommunikation - IT og Læringsdesign
- VILD - Visual studies and learning design research (VILD Research Center)
- ILD-Lab: Forskningslab It og Læringsdesign
- Institute for Advanced Study in PBL
Person: VIP
-
Emergency AI
Jensen, T. E. (PI (principal investigator)), Underbjerg, A. M. (PI (principal investigator)) & Hautopp, H. (PI (principal investigator))
03/02/2025 → 30/06/2026
Projekter: Projekt › Forskning
-
Flexible education and facilitation
Stenalt, M. H. (PI (principal investigator)), Ørngreen, R. (CoI (co-investigator)), Knudsen, S. P. (Projektdeltager) & Sørensen, M. T. (CoI (co-investigator))
01/01/2025 → 31/12/2027
Projekter: Projekt › Forskning
-
Learning to work with stakeholders in ESG (Environmental, Social, Governance) reporting through digital inquiry methods and AI technologies
Ørngreen, R. (PI (principal investigator)), Henningsen, B. S. (Projektdeltager), Dille, M. H. B. (Projektdeltager), Crovini, C. (Projektdeltager) & Løkke, S. (Projektdeltager)
01/06/2024 → 30/06/2025
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
Advances toward digital learning. A scoping review of research and practices from East Africa
Bygholm, A., Dirckinck-Holmfeld, L. & Tabo, G. O., 2025, Transforming Higher Education for Community Development in Northern Uganda : Participatory reflection on a decade of mutual capacity-building . Brill, (African Higher Education).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Exploring Nordic approaches to advanced instrumental music pedagogy: insights from ethnographic fieldwork
Jakobsen, M. L. & Hebert, D. G., 3 jan. 2025, (E-pub ahead of print) I: Music Education Research.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Problem- and project-based learning as a driver for changing institutional practices - a partnership perspective
Dirckinck-Holmfeld, L. (Redaktør), Skårhøj, S. (Redaktør), Velmurugan, G. (Redaktør) & Kristoffer Kjærsdam Telléus , P. (Redaktør), 2025, I: Journal of Problem Based Learning in Higher Education.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Forskningsdatasæt
-
Topic model of cerme
Herfort, J. D. (Bidrager), Tamborg, A. L. (Bidrager), Meier, F. (Bidrager), Allsopp, B. B. (Bidrager) & Misfeldt, M. (Bidrager), Zenodo, 2022
DOI: 10.5281/zenodo.6319517, https://zenodo.org/record/6319517
Datasæt
-
Topic model of cerme
Herfort, J. D. (Bidrager), Tamborg, A. L. (Bidrager), Meier, F. (Bidrager), Allsopp, B. B. (Bidrager) & Misfeldt, M. (Bidrager), Zenodo, 2022
DOI: 10.5281/zenodo.7235629, https://zenodo.org/record/7235629
Datasæt
Priser
-
Nominated for and awarded to join expert database for outstanding female academics
Buhl, M. (Modtager), 2022
Pris: Ærespriser og udnævnelser
Aktiviteter
-
“What have I done?” Exploring Ethos in Collaborative Arts-Based Research and Education
Chemi, T. (Foredragsholder), Henningsen, B. S. (Andet), Hautopp, H. (Andet), Frølunde, L. G. (Andet) & Cuesta, S. G. (Andet)
9 jan. 2025Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
Webinar: Immersive Learning Research: Novel Opportunities and Evolving Standards
Gjedde, L. (Deltager)
13 dec. 2024Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar, udstilling eller lignende
-
Qualitative Studies (Tidsskrift)
Duus Henriksen, T. (Redaktør), Nielsen, R. K. (Redaktør) & Dille, M. H. B. (Redaktør)
dec. 2024Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelse › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Fil
Presse/medier
-
Der var engang en ungdomsuddannelse, der tillod vilde drømme
26/01/2025 → 27/01/2025
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Hvis du spiller Matador i juledagene, er du "i virkeligheden hamrende woke"
20/12/2024
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Her er de 21 fagudvalg, som skal udvikle nye fagplaner
26/09/2024
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
Impacts
-
-
Forskning i Online og teknologi-understøttet læring og forskningsledelse på institut for læring, Grønlands Universitet
Ørngreen, R. (Deltager)
Impact: Kulturel impact, Livskvalitets impact, Social impact
-
Medlem af ministeriet fagudvalg for undervisningsfaget billedkunst
Buhl, M. (Deltager)
Impact: Politisk impact, Anden impact