ILD-Lab: Forskningslab It og Læringsdesign

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Kontaktperson til det faglige netværk ILD-Lab er lektor Lars Birch Andreasen, lba@hum.aau.dk og professor Mie Buhl, mib@hum.aau.dk.

Laboratoriets aktiviteter og faciliteter er forankret i Aalborg Universitet, København, og dets medlemmer stammer fra to enheder: 'L-ILD - It og Læringsdesign på Institut for kultur og læring (L-ILD) og 'Kommunikation - IT og Læringsdesign (K-ILD)'.

Laboratoriet samler forskere, studerende og samarbejdspartnere, som arbejder med at nytænke og innovere læreprocesser gennem it. Forskningen knytter an til undervisningen i læring, kommunikation og informationsvidenskab på de eksisterende bachelor- og kandidatuddannelser, på cand.it.-uddannelsen i it, læring og organisatorisk omstilling, de planlagte cand.it.-uddannelser i interaktive digitale medier og oplevelsesdesign.

Laboratoriet arbejder grundvidenskabeligt og med aktions- og praksisforskning med eksterne samarbejdspartnere. Laboratoriet satser i særlig grad på it i grundskolen og på videregående uddannelser. Der forskes i nye læringsformer, multimodalitet og interaktion i teknologiintensive læringsmiljøer, som er helt centrale i forbindelse med innovation af uddannelsessektoren, virksomheder og andre organisationer. Forskningen på LAB’et omfatter derudover læring både i og udenfor uddannelsessystmet.

AAU har en national og international førerposition inden for området it, læring og didaktik. Med satsningen giver laboratoriet et nødvendigt forskningsbidrag til den digitale udvikling, som i de kommende år vil ske både i forhold til grundskolen og de videregående uddannelser.

Laboratoriets aktiviteter og faciliteter er forankret i Aalborg Universitet, København. Laboratoriet arbejder på at udvikle samarbejde med andre forskningsmiljøer på AAU, nationalt og internationalt.

 

 

 

 

 

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

  • Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

    Projekter

    Teknologiforståelse i uddannelse af lærere og øvrigt pædagogisk personale

    Buhl, M.

    01/03/202031/12/2021

    Projekter: ProjektForskning

    Vores Mål

    Buhl, M.

    27/11/2019 → …

    Projekter: ProjektRådgivende projekt

    Teknologiforståelse i billedkunst og design

    Buhl, M.

    01/01/201931/12/2021

    Projekter: ProjektRådgivende projekt

    Publikationer

    Praksisfaglighed: på vej mod en forståelse

    Jensen, J. B., Meyer, B., Friche, N., Andreasen, K. E., Jensen, L. B. & Hansen, I. S., 1 feb. 2021, (Accepteret/In press) Praksisfaglighed: Undervisning og organisering. Borup Jensen, J. (red.). Aalborg Universitetsforlag, (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Boundary Practices and the Use of Boundary Objects in Collaborative Networked Learning

    Riis, M. & Dirckinck-Holmfeld, L., 2020, Mobility, Data, and Learner Agency in Networked Learning. Cham: Springer, s. 155 - 172 17 s. (Research in Networked Learning).

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Åben adgang
    Fil
    1 Downloads (Pure)

    Enactivism and Digital Learning Platforms

    Pischetola, M. & Dirckinck-Holmfeld, L., 2020, NLC2020.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskningpeer review

    Aktiviteter

    iLRN 2020: 6th International Conference of the Immersive Learning Research Network

    Lisa Gjedde (Deltager)

    21 jun. 202025 jun. 2020

    Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

    International perspectives on the reopening of Schools during the Pandemic

    Lisa Gjedde (Foredragsholder)

    13 maj 2020

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning

    Tværgående samarbejder: Hvordan kan DFC medvirke til at skabe bedre samarbejde på tværs af fag, sektorer og lande

    Lone Dirckinck-Holmfeld (Foredragsholder)

    30 apr. 2020

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed