Institut for Læring og Filosofi

  • Kroghstræde 3

    9220 Aalborg Ø

    Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Institutleder: Keld Thorgård

Institut for Læring og Filosofi driver forskning og undervisning til højeste videnskabelige niveau inden for felterne uddannelse, læring og filosofi.

Instituttet er et tværfakultært institut med ansatte under to fakulteter ved Aalborg Universitetet. Instituttet har hovedsæde i Aalborg og har desuden aktiviteter og medarbejdere på Aalborg Universitets Campus København.

Instituttet indgår i forsknings- og udviklingssamarbejder med en række offentlige og private organisationer og virksomheder i Danmark, og har aktive samarbejder med flere udenlandske universiteter, i bl.a. Kina, Colombia, Brasilien og Sydafrika, samt en række nordiske og europæiske uddannelses- og forskningsinstitutioner.

I alle vore aktiviteter lægger vi stor vægt på at styrke båndene mellem forskning, udvikling og professionel praksis. Vi ønsker desuden at arbejde eksperimenterende og er optaget af nye fænomener inden for instituttets felter.

Forskning

Instituttets fororsknings- og udviklingsaktiviteter ligger inden for 4 hovedfelter, med forskningsgrupper, der samarbejder på tværs af felterne:

  • Pædagogisk innovation og didaktik
  • Organisatorisk læring
  • Uddannelses- og evalueringsforskning
  • Filosofi, etik, antropologi og innovation i et videns- og læringsperspektiv

Undervisning og uddannelse

Instituttets forskere leverer undervisning til en række forskellige uddannelser inden for flere skoler og studienævn. Instituttets kerneområder er BA og kandidatuddannelser i Anvendt Filosofi, Teknoantropologi og IT og læring i organisationer, kandidatuddannelsen i Læring og Forandringsprocesser, Bachelor i Organisatorisk Læring samt en række masteruddannelser.

 

 

Fingeraftryk Fingeraftrykket er baseret på teksten fra de videnskabelige dokumenter, der er relateret til de tilknyttede personer. Baseret på dette oprettes et indeks af vægtede ord, der definerer de vigtigste emner i forskningsenheden

learning Samfundsvidenskab
education Samfundsvidenskab
student Samfundsvidenskab
teacher Samfundsvidenskab
mathematics Samfundsvidenskab
experience Samfundsvidenskab
Teaching Samfundsvidenskab
school Samfundsvidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 1998 2022

Forskelle og ligheder i sundhedsdannelse hos folkeskoleelever

Justenborg, K. V.

01/03/201928/02/2022

Projekter: ProjektForskning

Betydning af FOU aktiviteter i adjunktur for undervisningen på professionsuddannelser

Lund, B., Duch, H. & Larsen, V.

01/01/201920/12/2020

Projekter: ProjektForskning

Publikationer 1975 2020

Dialogic and Relational Leading Practices

Hansen, L. H., 2020, (Under udarbejdelse) The Sage Handbook of Social Constructionist Practice. McNamee, S., Gergen, M., Camargo Borges, C. & Rasera, E. (red.). 1 udg. USA: SAGE Publications, 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Ethical blindness and business legitimacy

Toft, K. H., 27 apr. 2020, Handbook of Business Legitimacy: Responsibility, Ethics and Society. Dahl Rendtorff, J. (red.). 1 udg. Schweiz: Springer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Handbuch Hochschuldidaktik

Kordts-Freudinger, R. (red.), Scholkmann, A. (red.), Szczyrba, B. (red.) & Schaper, N. (red.), 2020, (Under udarbejdelse) W. Bertelsmann Verlag. 600 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Priser

Award Teacher I teknoantropologi

Stine W. Adrian (Modtager), 2017

Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

Bevilling fra Lillian og Dan Finks Fond

Tatiana Chemi (Modtager), 2013

Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

Puns

Aktiviteter 1988 2020

(Re)Generating Higher Education

Antonia Scholkmann (Paneldeltager)
8 mar. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

(Un)common Enclosures

Maja Hojer Bruun (Oplægsholder)
29 jan. 2015

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

10. klasse camp

Niels Ulrik Sørensen (Deltager)
21 maj 201322 maj 2013

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende