Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Læsekognition er en forskningsgruppe, der har til formål at undersøge det kognitive fundament for læsning. Læsekognition er et forskningsområde indenfor kognitionspsykologi med forskellige muligheder for både basis og anvendt forskning indenfor pædagogik, læsevanskeligheder, rehabilitation mm.
Gruppen beskæftiger sig med eksperimentelle undersøgelser af de kognitive og sproglige processer bag læsning og læseforståelse, herunder faktorer som:
o individuelle forskelle
o kontekstuelle og opgavemæssige faktorer
o andetsprogstilegnelse
Gruppen anvender forskningsmetoder, der inkluderer kognitive eksperimenter, eye tracking, beregningsmodeller og feltundersøgelser. Gruppens medlemmer har eksternt samarbejde med COST-action CA21131 MultiplEYE) og deltager i internationale forskningsprojekter MECO og MeRID.
Emneord
- Psykologi
- Pædagogik og Læring
- Uddannelse
Fingerprint
Samarbejde i de sidste fem år
Projekter
- 3 Igangværende
-
Global Tales: A global investigation into the personal narrative skills of children and adolscents
Westerveld, M. & Jensen de López, K. M.
01/09/2022 → 01/02/2024
Projekter: Projekt › Forskning
-
MECO Multilingual Eye-movement Corpus F22
Kharlamov, N., Knudsen, H. B. S., Kuperman, V., Siegelman, N. & Hollenstein, N.
01/02/2022 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
CSRD Cognitive Strategies in Reading Danish
Knudsen, H. B. S. & Kharlamov, N.
01/01/2022 → …
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
Finder vi de sprogligt udsatte børn? En kortlægning og kritisk analyse af det nationale sprogscreeningsprogram i Danmark
Kjærbæk, L., Knudsen, H. B. S., Jensen de López, K. M. & Holm, L., 29 jun. 2023, I: NyS. 63, s. 136-181 45 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Kort & godt om Sprogforstyrrelsen DLD
Jensen de López, K. M. & Knudsen, H. B. S., 4 sep. 2023, Dansk Psykologisk Forlag. 100 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review
-
Kort og godt om sprogforstyrrelsen DLD
Jensen de López, K. M. & Knudsen, H. B. S., 1 sep. 2023, Dansk Psykologisk Forlag. 96 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Formidling
Aktiviteter
-
Cogent Psychology (Tidsskrift)
Kristine M. Jensen de López (Fagfællebedømmer)
10 jul. 2023Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelse › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
-
Psyke & Logos (Tidsskrift)
Kristine M. Jensen de López (Fagfællebedømmer)
4 jul. 2023Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelse › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
-
Psyke & Logos (Tidsskrift)
Kristine M. Jensen de López (Fagfællebedømmer)
27 jun. 2023Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelse › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
Presse/medier
-
Debat: Pædagoger skal bruge tiden på at udvikle børns sprog - ikke på at lave sprogscreeninger
Hanne Bruun Søndergaard Knudsen & Kristine M. Jensen de López
03/10/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
-