LangLing - Forskningsgruppen for Fremmedsprog og Sprogforskning

  • Kroghstræde 3

    9220 Aalborg Øst

    Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Forskningsgruppen LangLing er rammen for instituttets forskning inden for fremmedsprog og sprogforskning. Således er instituttets forskningsprojekter inden for såvel sprogvidenskabelig grundforskning som anvendt sprogforskning, sprogpolitik og fremmedsprogsundervisning samlet i denne gruppe. .

Baggrund og formål

Forskningsgruppens formål er at danne en ramme for diskussion af sprogrelaterede forskningsspørgsmål på tværs af instituttets forskellige fremmedsprogsfag: engelsk, spansk, fransk og tysk. Samtidig er gruppen et forum for den vigtige diskussion mellem mere struktur- og systemorienteret sprogforskning, sprogbrugsforskning og den anvendte sprogforskning i form af fremmedsprogspædagogisk forskning, forskning i forholdet mellem sprog og kultur og forskning i sprogpolitik. Skal fremmedsprogsundervisningen løbende udvikles, er det vigtigt at trække på indsigter fra sprogvidenskabelig grundforskning og sprogbrugsforskning: hvordan dannes sproglig betydning, hvordan optræder sproget i brug – og hvordan kan sprogudvikling forklares, fx inden for rammerne af sprogsystemet selv eller med inddragelse af kognitive faktorer. Udarbejdelse af grammatikker med et formidlingssigte er et eksempel på et af gruppens forskningsområder, som nødvendigvis må involvere såvel forskning i sprogsystemet som kendskab til formidlingspraksis.

Forskningsgruppens sammensætning og sammenkædning af interesseområder afspejler imidlertid også en indsigt i, at sprogbrug aldrig sker uafhængigt af en social og politisk kontekst. Således er der flere forskningsprojekter i gruppen, som arbejder ud fra en interesse for sammenhængen mellem sprogbrug og institutionel/organisatorisk kontekst
Fremmedsprogsundervisning som forskningsområde må også forholde sig eksplicit til sin politiske, samfundsmæssige og institutionelle kontekst, ikke mindst i en tid, hvor uddannelsessystemet gennemgår store reformer med konsekvens for fremmedsprogsundervisningen på alle uddannelsesniveauer og fremmedsprogenes status i samfundet. Også udviklingen inden for nye medier og teknologier har store konsekvenser for fremmedsprogsundervisning og –læring og for de pædagogiske og læringsmæssige kontekster, der skabes omkring fremmedsprogsundervisningen. Forskningsgruppen rummer derfor flere projekter med fokus på brug af nye medier, bl.a. et projekt om M-læring (reference).
LangLing gruppen er således en forskningsgruppe, som lægger op til, at de enkelte projekter kvalificeres gennem diskussion ud fra forskellige disciplinære synsvinkler, der dog alle har interessen for sprog til fælles.

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

linguistics Samfundsvidenskab
semantics Samfundsvidenskab
dialect Samfundsvidenskab
translator Samfundsvidenskab
language Samfundsvidenskab
sociolinguistics Samfundsvidenskab
workplace Samfundsvidenskab
nurse Samfundsvidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 2005 2018

Research project on translation technology

Bundgaard, K., Christensen, T. P. & Schjoldager, A.

01/05/2018 → …

Projekter: ProjektForskning

Didaktiske udfordringer på sproguddannelserne

Bundgaard, K., Haugaard, R. & Dam, L.

01/10/2017 → …

Projekter: ProjektForskning

Publikationer 2006 2019

Analysing revisions in online writing

Haugaard, R. H. & Dam-Jensen, H., 2019, (Accepteret/In press) I : Hermes.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Anmeldelse af: Albrecht Greule (2017): Vom Satz zum Text, Tübingen: Narr

Christiansen, M., 2019, (Afsendt) I : Muttersprache.

Publikation: Bidrag til tidsskriftAnmeldelseForskningpeer review

Priser

First Laureate of the CIUTI PhD Award 2018

Kristine Bundgaard (Modtager), 2019

Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

Forbundet Kommunikation og Sprogs Ph.d.-Pris 2018

Kristine Bundgaard (Modtager), 2018

Pris: Priser, stipendier, udnævnelser

Aktiviteter 2006 2019

„Sind Sie mein neuer Kollege?“ - Employee Advocacy im Recruiting

Anne Grethe Julius Pedersen (Foredragsholder), Aase Voldgaard Larsen (Andet)
19 sep. 201921 sep. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Fil

Hvad opfatter sprogbrugerne som navne i det lingvistiske landskab?

Line Sandst (Foredragsholder)
13 maj 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning

Nordic Association of English Studies

Aage Hill-Madsen (Deltager)
8 maj 2019

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

Presse/medie

Flere gader og pladser opkaldes efter kvinder

Line Sandst

13/07/2019

2 elementer af mediedækning

Presse/medie

Ph. d.-pris til sprogforsker

Kristine Bundgaard

21/11/2018

1 element af mediedækning

Presse/medie

Ph.d.-pris til sprogforsker

Kristine Bundgaard

12/11/2018

4 elementer af mediedækning

Presse/medie