LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis

  • Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Læring, Kroghstræde 3

    9220 Aalborg Ø

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Til laboratoriet er knyttet AAU forskere og seniorrådgivere, der arbejder med skole- og dagtilbudsforskning samt forskning i pædagogisk praksis fra dagtilbud over skole til og med ungdomesuddannelserne.

Herudover er der tilknyttet en udenlandsk professor med speciale i kvantitativ uddannelsesforskning.

Det generelle formål med laboratoriets virke er at styrke den forskningsbaserede udvikling af skoler og pædagogisk praksis i skoler og dagtilbud fra 0-18 år. Det specifikke formål med laboratoriet er at udføre forskning og dermed sammenhængende forskningsformidling og eksterne forskningsbaserede samarbejder med tredjepart, som kan danne grundlag for forskningsbaseret udvikling på skole- og ungdomsuddannelsesområdet og i den pædagogiske praksis i dagtilbud i et frugtbart samspil mellem forskning, professionsudvikling og praksis.

Videnomsætningen fra forskningen og ph.d.-projekter tilknyttet Lab’et sker udover de traditionelle akademiske kanaler (tidsskrifter, bøger m.m.) igennem LSP's kanaler og kontakter, herunder det fagfællebedømte tidsskrift Paideia, som redaktionelt ledes på LSP, LSP’s skriftserie og hjemmeside.

Laboratoriet ledes af professor mso Annette Lorentsen

Emneord

  • Uddannelse
  • Pædagogik og Læring

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

  • Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

    Projekter

    Program for læringsledelse - dagtilbud

    Hansen, O., Ringsmose, C., Hansen, L. S., Hansen, O. H. & Falkesgaard, C. B.

    01/08/201531/10/2020

    Projekter: ProjektForskning

    Psykisk sårbare elever i gymnasiet

    Ågård, D. & Fransgaard, L.

    03/10/201901/05/2020

    Projekter: ProjektForskning

    Medlem af ekspertgruppe om klasseledelse i gymnasiet, EVA

    Ågård, D.

    01/11/201830/06/2019

    Projekter: ProjektRådgivende projekt

    Publikationer

    At skrive sætter spor: skrivning som formidlings- og læringsstrategi

    Hansen, L. S. & Andersen, P. G., 2020, Hvordan bliver vi bedre med data?: Brug af kortlægningsresultater og forskningsbaseret viden i professionele læringsfællesskaber i dagtilbud og skole. Hansen, O. & Sunnevåg, A-K. (red.). Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, s. 25-35 10 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

    Autoritet gennem myndighed

    Ågård, D., 2020, Læreren som autoritet: Faglighed, tillid og myndighed. Brodersen, P. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 97-140 43 s.

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

    Brug af data og forskningsviden i dagtilbud

    Hansen, L. S., 2020, I : Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift. 57, 2, s. 53 - 73 20 s., 5.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Aktiviteter

    Konference "Unge på Kanten": Oplæg om klasseledelse med fokus på psykisk sårbare elever

    Dorte Ågård (Foredragsholder)

    8 sep. 2020

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

    Aabenraa Statsskole: Pædagogisk dag for hf-lærere om klasseledelse med fokus på psykisk sårbare elever

    Dorte Ågård (Foredragsholder)

    20 aug. 2020

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

    Nyborg Gymnasium: Pædagogisk dag om klasseledelse

    Dorte Ågård (Foredragsholder)

    7 aug. 2020

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

    Presse/medier

    Skærmfri undervisning skaber mere nærvær på universiteter

    Dorte Ågård

    03/09/202004/09/2020

    3 elementer af Mediedækning

    Presse/medie

    Den gode relation "Det er i faget"

    Dorte Ågård

    22/06/202023/06/2020

    2 elementer af Mediedækning

    Presse/medie

    Unge skal lære at gøre det, de ikke har lyst til

    Dorte Ågård

    01/05/2020

    1 element af Mediedækning

    Presse/medie