LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis

  • Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Læring, Kroghstræde 3

    9220 Aalborg Ø

Organisationsprofil

Organisationsprofil

Til laboratoriet er knyttet AAU forskere og seniorrådgivere, der arbejder med skole- og dagtilbudsforskning samt forskning i pædagogisk praksis fra dagtilbud over skole til og med ungdomesuddannelserne.

Herudover er der tilknyttet en udenlandsk professor med speciale i kvantitativ uddannelsesforskning.

Det generelle formål med laboratoriets virke er at styrke den forskningsbaserede udvikling af skoler og pædagogisk praksis i skoler og dagtilbud fra 0-18 år. Det specifikke formål med laboratoriet er at udføre forskning og dermed sammenhængende forskningsformidling og eksterne forskningsbaserede samarbejder med tredjepart, som kan danne grundlag for forskningsbaseret udvikling på skole- og ungdomsuddannelsesområdet og i den pædagogiske praksis i dagtilbud i et frugtbart samspil mellem forskning, professionsudvikling og praksis.

Videnomsætningen fra forskningen og ph.d.-projekter tilknyttet Lab’et sker udover de traditionelle akademiske kanaler (tidsskrifter, bøger m.m.) igennem LSP's kanaler og kontakter, herunder det fagfællebedømte tidsskrift Paideia, som redaktionelt ledes på LSP, LSP’s skriftserie og hjemmeside.

Laboratoriet ledes af professor mso Annette Lorentsen

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

Denmark Samfundsvidenskab
Blended Learning Samfundsvidenskab
national minority Samfundsvidenskab
learning Samfundsvidenskab
well-being Samfundsvidenskab
public sector Samfundsvidenskab
employee Samfundsvidenskab
classroom Samfundsvidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 2012 2020

LIP: Ledelse i Praksis

Hersted, L., Ågård, D., Frimann, S., Friche, N. & Bundgaard, S. B.

01/11/201701/12/2019

Projekter: ProjektForskning

Program for læringsledelse - skole

Andersen, P. G., Qvortrup, L., Hansen, O. & Hansen, L. S.

01/08/201531/03/2020

Projekter: ProjektForskning

Program for læringsledelse - dagtilbud

Hansen, O., Ringsmose, C., Hansen, L. S., Hansen, O. H. & Falkesgaard, C. B.

01/08/201531/03/2020

Projekter: ProjektForskning

Publikationer 1987 2018

Forord

Hansen, O. & Nordahl, T., 2018, Børns læring i fællesskaber. Hansen, O. & Nordahl, T. (red.). 1 udg. Dafolo Forlag A/S, s. 5-6 2 s. (Det vi ved om).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingForord/Indledning/efterskriftFormidling

Forord

Hansen, O. & Nordahl, T., 2018, Inkluderende strategier til et bæredygtigt uddannelsessystem. Hansen, O. & Nordahl, T. (red.). Frederikshavn: Dafolo Forlag A/S, s. 9-10 2 s. (Det ved vi om...).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingForord/Indledning/efterskriftForskning

Forord

Hansen, O. & Nordahl, T., 2018, Inkluderende strategier til et bæredygtigt uddannelsessystem. Hansen, O. & T. N. (red.). 1 udg. Dafolo Forlag A/S, s. 9-10 2 s. (Det vi ved om).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingForord/Indledning/efterskriftFormidling

Aktiviteter 2005 2019

Brug af data i udviklingen af pædagogisk praksis

Line Skov Hansen (Foredragsholder)
9 dec. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Fil

Evidence use for equity and inclusion in Danish ECEC services: potentials and challenges

Line Skov Hansen (Foredragsholder)
22 aug. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

Vesthimmerlands Gymnasium

Dorte Ågård (Foredragsholder)
21 mar. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

Presse/medie

Nyt skoleår - nye idéer

Dorte Ågård

02/09/2019

2 elementer af Mediedækning

Presse/medie

Debat: Sådan løser vi krisen i daginstitutionerne

Line Skov Hansen & Ole Hansen

05/07/2019

2 elementer af Mediedækning

Presse/medie

Hver tredje skole er mobilfri

Dorte Ågård

23/09/2018

3 elementer af Mediedækning

Presse/medie