MÆRKK - Media Aesthetics & Experience Design: Communication, Culture & Cognition

  • Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

MÆRKK er en vidensgruppe på Institut for Kommunikation, og MÆRKKs medlemmer forsker og underviser i medier, marked og kommunikation. Interessen er samlet omkring æstetik, oplevelser, kultur og kognition.

MÆRKK er organiseret i to sektioner, som bidrager til at udforske forskellige dimensioner ved den samlende interesse i æstetik, oplevelse, kultur og kognition. De to sektioner er Oplevelsesdesign (OD) og Reklame og medieæstetik (RM). OD og RM repræsenterer to konsoliderede forskningsindsatser, som bidrager markant til – og som på visse områder er førende i forhold til – at tegne dansk forskning inden for deres områder. MÆRKK repræsenterer et bredt spektrum af videnskabelige tilgange, men er især karakteriseret ved ’tekst’ (i bred forstand)- og modtageranalyse ud fra fænomenologiske, hermeneutiske, diskursanalytiske, semiotiske og psykologiske forståelsesrammer.

MÆRKK bidrager med undervisning samt uddannelsestilrettelægning og -revision på Institut for Kommunikation på både bachelor- og kandidatniveau. Det gælder primært kommunikation og digitale medier, men også fx Art & Technology, Musik og Psykologi. MÆRKK bidrager til vidensudveksling med det omgivende samfund via bl.a. foredrags- og konsulentvirksomhed, fx i forbindelse med deltagelse i Innovationsnetværk for Marked og Forbrug, forelæsninger på Folkeuniversitetet, gæsteundervisning og medieoptrædener.

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

Denmark Samfundsvidenskab
experience Samfundsvidenskab
Group Samfundsvidenskab
participation Samfundsvidenskab
fan Samfundsvidenskab
programming Samfundsvidenskab
expert Samfundsvidenskab
drama Samfundsvidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 2001 2020

Analyse af interaktive værker

Christensen, J. R., Simonsen, T. M., Hansen, O. E. & Jacobsen, L. B.

01/11/201801/09/2020

Projekter: ProjektForskning

LIP: Ledelse i Praksis

Hersted, L., Ågård, D., Frimann, S., Friche, N. & Bundgaard, S. B.

01/11/201701/12/2019

Projekter: ProjektForskning

IoT Design innovation

Gudiksen, S. K.

03/10/201631/12/2019

Projekter: ProjektForskning

Publikationer 1982 2020

Research Methods for Digital Food Studies

Krogager, S. G. S. & Leer, J., 2020, (Under udarbejdelse) Routledge.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Advertising

Graakjær, N. J., 2019, The SAGE International Encyclopedia of Music and Culture. Sturman, J. (red.). SAGE Publications, s. 18-19 2 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingEncyclopædiartikelForskningpeer review

A methodological framework for doing organizational discourse activism - An ethics of dispositif and dialogue

Bager, A. S. & Mølholm, M., 15 aug. 2019, (Accepteret/In press) I : Philosophy of Management.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Aktiviteter 1989 2019

Krimiens troperog steder

Jørgen Riber Christensen (Foredragsholder)
1 okt. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

EuroNoirProducers, distributors and audiencesof European crime narratives

Jørgen Riber Christensen (Deltager)
30 sep. 20192 okt. 2019

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

Specialecensor, Medievidenskab AU

Stinne Gunder Strøm Krogager (Censor)
sep. 2019

Aktivitet: Censoraktivitet og eksamineringEkstern censoraktivitet