MÆRKK - Media Aesthetics & Experience Design: Communication, Culture & Cognition

  • Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

MÆRKK er en vidensgruppe på Institut for Kommunikation, og MÆRKKs medlemmer forsker og underviser i medier, marked og kommunikation. Interessen er samlet omkring æstetik, oplevelser, kultur og kognition.

MÆRKK er organiseret i to sektioner, som bidrager til at udforske forskellige dimensioner ved den samlende interesse i æstetik, oplevelse, kultur og kognition. De to sektioner er Oplevelsesdesign (OD) og Reklame og medieæstetik (RM). OD og RM repræsenterer to konsoliderede forskningsindsatser, som bidrager markant til – og som på visse områder er førende i forhold til – at tegne dansk forskning inden for deres områder. MÆRKK repræsenterer et bredt spektrum af videnskabelige tilgange, men er især karakteriseret ved ’tekst’ (i bred forstand)- og modtageranalyse ud fra fænomenologiske, hermeneutiske, diskursanalytiske, semiotiske og psykologiske forståelsesrammer.

MÆRKK bidrager med undervisning samt uddannelsestilrettelægning og -revision på Institut for Kommunikation på både bachelor- og kandidatniveau. Det gælder primært kommunikation og digitale medier, men også fx Art & Technology, Musik og Psykologi. MÆRKK bidrager til vidensudveksling med det omgivende samfund via bl.a. foredrags- og konsulentvirksomhed, fx i forbindelse med deltagelse i Innovationsnetværk for Marked og Forbrug, forelæsninger på Folkeuniversitetet, gæsteundervisning og medieoptrædener.

Emneord

  • Kommunikation og Informatik
  • Kommunikation
  • Oplevelsesdesign
  • Reklame og medieæstetik

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

  • Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

    Projekter

    Employment for studerende inden for mediebranchen

    Christensen, J. R.

    AAU Matchmaking

    01/04/202031/03/2021

    Projekter: ProjektForskning

    Analyse af digitale fænomener

    Christensen, J. R., Simonsen, T. M., Hansen, O. E. & Jacobsen, L. B.

    01/11/201801/09/2020

    Projekter: ProjektForskning

    Publikationer

    Agnes Slott-Møller og heroisk nostalgi

    Christensen, J. R., 24 jun. 2020, I : Akademisk Kvarter. 20, 20, s. 174-191 18 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Doing digital food studies

    Krogager, S. G. S. & Leer, J., 2020, (Accepteret/In press) Research Methods for Digital Food Studies. Routledge

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Editorial

    Krogager, S. G. S., Thorhauge, A. M. & Demant, J. J., feb. 2020, I : MedieKultur. 36, 67

    Publikation: Bidrag til tidsskriftLederForskning

    Aktiviteter

    Oplæg om La Belle et la Bête (1946) i Biffen

    Jørgen Riber Christensen (Foredragsholder)

    30 jun. 2020

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

    Monstre

    Jørgen Riber Christensen (Foredragsholder)

    9 dec. 2019

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragForedrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed

    Presse/medier

    Det moderne menneske sætter sig selv i centrum for fasten

    Christian Jantzen

    28/02/2020

    2 elementer af Mediedækning

    Presse/medie

    OK, boomer: Et meme er en form for intern joke

    Jørgen Riber Christensen

    09/02/2020

    2 elementer af Mediedækning

    Presse/medie

    Branding med lyd

    Anders Bonde

    19/11/2019

    1 element af Mediedækning

    Presse/medie