Projekter pr. år
Organisationsprofil
Normal og atypisk sproglig udvikling hos danske førskolebørn og skolebørn, inklusiv standardisering af dansk test der måler grammatisk forståelse.
Et treårigt kollektivt projekt (01.02.2008-31.01.2011) ledet af Professor Kristine Jensen de López leder af Cognitive Psychology Unit. Projektet har opnået støtte fra Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation på 4 mill kr.
Baggrund for projektet
Det er pålagt kommunerne at tilbyde tre-årige børn en sprogscreening med opfølgende sprogstimulering. Det videnskabelige grundlag for at identificere danske børn, der enten er forsinket i deres sprogudvikling eller udviser specifikke sprogvanskeligheder, er dog endnu meget spinkelt. Forskningsprojektet bidrager til kortlægningen af den normale og den atypiske udvikling af dansk i børnehave- og skolealderen. Internationale studier viser, at 5-7 % af alle børn har problemer med at tilegne sig deres modersmål. Det følges ofte af sociale problemer og risiko for at udvikle psykiatriske sygdomme.
Fingerprint
Netværk
Profiler
-
Dimensions of Implicit Theory of Mind in Toddlerhood
Nilsson, K. K., Landorph, S., Jensen de López, K. M. & Skovgaard, A. M.
17/02/2015 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Opfølgning af de psykosociale konsekvenser af at opvokse med en sprogforstyrrelse
01/02/2015 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Toddlerhood predictors for psychopathology and school performance in middle childhood and preadolescence
Nilsson, K. K., Jensen de López, K. M., Landorph, S. & Skovgaard, A. M.
23/02/2014 → …
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
Efficacy, Model of delivery, Intensity and Targets of Pragmatic Interventions for Children with Developmental Language Disorder: A Systematic Review
de López, K. M. J., Kuvac Kraljevic, J. & Struntze, E. L. B., 20 apr. 2022, (E-pub ahead of print) I: International Journal of Language & Communication Disorders.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Systematic Review: Investigating the Impact of COVID-19 on Mental Health Outcomes of Individuals with ADHD
Behrmann, J., Blaabjerg, J., Jordansen, J. & de López, K. M. J., 1 maj 2022, I: Journal of Attention Disorders. 26, 7, s. 959-975 17 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Fil2 Citationer (Scopus)7 Downloads (Pure) -
The Efficacy of Virtual Reality Intervention to Improve Life Skills of Individuals with Autism Spectrum Disorders: A Systematic Review
Skjoldborg, N. M., Bender, P. K. & Jensen de López, K. M., 13 jun. 2022, (Accepteret/In press) I: Neuropsychiatric Disease and Treatment.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Priser
-
Prize for best abstract of presentation titled "Rearing a child with DLD: Parents' experiences with SLT services in 10 countries"
Zajdó, K. (Modtager), Kelić, M. (Modtager), Ulfsdottir, T. S. (Modtager), Baena, S. (Modtager), Feilberg, J. (Modtager), Klatte, I. S. (Modtager), Lyons, R. (Modtager), Jensen de López, Kristine M. (Modtager), Novogrodsky, R. (Modtager), Rodriguez-Ortiz, I. R. (Modtager) & Harding, S. (Modtager), 28 maj 2022
Pris: Konferencepriser
Fil
Aktiviteter
-
Emanuel Miller International Conference 2022 – Changing perspectives in neurodevelopmental disorders
Kristine M. Jensen de López (Deltager)
24 mar. 2022 → 25 mar. 2022Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i konference
-
PhD Committee for Thesis titled: Educational Support Interventions for Children in Out-of-Home-Care (Begivenhed)
Kristine M. Jensen de López (Medlem)
1 feb. 2022 → …Aktivitet: Medlemskab › Medlemskab af bedømmelsesudvalg
-
British Journal of Developmental Psychology (Tidsskrift)
Kristine M. Jensen de López (Fagfællebedømmer)
okt. 2021Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelse › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning