Organisationsprofil

Organisationsprofil

Normal og atypisk sproglig udvikling hos danske førskolebørn og skolebørn, inklusiv standardisering af dansk test der måler grammatisk forståelse.
Et treårigt kollektivt projekt (01.02.2008-31.01.2011) ledet af Professor Kristine Jensen de López leder af Cognitive Psychology Unit. Projektet har opnået støtte fra Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation på 4 mill kr.

Baggrund for projektet
Det er pålagt kommunerne at tilbyde tre-årige børn en sprogscreening med opfølgende sprogstimulering. Det videnskabelige grundlag for at identificere danske børn, der enten er forsinket i deres sprogudvikling eller udviser specifikke sprogvanskeligheder, er dog endnu meget spinkelt. Forskningsprojektet bidrager til kortlægningen af den normale og den atypiske udvikling af dansk i børnehave- og skolealderen. Internationale studier viser, at 5-7 % af alle børn har problemer med at tilegne sig deres modersmål. Det følges ofte af sociale problemer og risiko for at udvikle psykiatriske sygdomme.

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

Preschool Children Medicin og biovidenskab
preschool child Samfundsvidenskab
Ecology Medicin og biovidenskab
Denmark Samfundsvidenskab
ecology Samfundsvidenskab
comprehension Samfundsvidenskab
Behavioral Sciences Medicin og biovidenskab
Mindfulness Medicin og biovidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 2007 2019

Dimensions of Implicit Theory of Mind in Toddlerhood

Nilsson, K. K., Landorph, S., de López, K. M. J. & Skovgaard, A. M.

17/02/2015 → …

Projekter: ProjektForskning

Publikationer 2000 2019

History and practices for Danish children with language impairment

De Lopez, K. M. J. & Knudsen, H. B. S., 2019, Managing Children with Developmental Language Disorder: Theory and Practice Across Europe and Beyond. Law, J., McKean, C., Murphy, C-A. & Thordardottir, E. (red.). 1st Edition udg. London: Routledge, 9 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Pilotstudie af gruppeterapi for børn og teenagere, der har mistet en forælder

Pagh Pedersen, T., Stigaard Tølbøll, M., Karskov Berthelsen, G., Knudsen, H. B. S. & De Lopez, K. M. J., 2019, I : Psyke & Logos. s. 1 19 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Aktiviteter 2007 2018

Sprogforstyrrelser hos børn og unge - specialistkursus for neuropsykologer og læger (Kursusholder)

Kristine M. Jensen de López (Deltager)
10 okt. 201811 okt. 2018

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

Human Arenas. An Interdisciplinary Journal of Psychology, Culture, and Meaning (Tidsskrift)

Kristine M. Jensen de López (Fagfællebedømmer)
10 okt. 201825 okt. 2018

Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelsePeer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripterForskning

Working Group Meeting of COST Action IS1406

Kristine M. Jensen de López (Deltager)
24 sep. 201825 sep. 2018

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende