Organisationsprofil

Organisationsprofil

Normal og atypisk sproglig udvikling hos danske førskolebørn og skolebørn, inklusiv standardisering af dansk test der måler grammatisk forståelse.
Et treårigt kollektivt projekt (01.02.2008-31.01.2011) ledet af Professor Kristine Jensen de López leder af Cognitive Psychology Unit. Projektet har opnået støtte fra Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation på 4 mill kr.

Baggrund for projektet
Det er pålagt kommunerne at tilbyde tre-årige børn en sprogscreening med opfølgende sprogstimulering. Det videnskabelige grundlag for at identificere danske børn, der enten er forsinket i deres sprogudvikling eller udviser specifikke sprogvanskeligheder, er dog endnu meget spinkelt. Forskningsprojektet bidrager til kortlægningen af den normale og den atypiske udvikling af dansk i børnehave- og skolealderen. Internationale studier viser, at 5-7 % af alle børn har problemer med at tilegne sig deres modersmål. Det følges ofte af sociale problemer og risiko for at udvikle psykiatriske sygdomme.

Fingeraftryk Fingeraftrykket er baseret på teksten fra de videnskabelige dokumenter, der er relateret til de tilknyttede personer. Baseret på dette oprettes et indeks af vægtede ord, der definerer de vigtigste emner i forskningsenheden

Denmark Samfundsvidenskab
Mindfulness Medicin og biovidenskab
Episodic Memory Medicin og biovidenskab
day care Samfundsvidenskab
Slovakia Samfundsvidenskab
Learning Medicin og biovidenskab
coaching Samfundsvidenskab
Preschool Children Medicin og biovidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 2007 2019

Dimensions of Implicit Theory of Mind in Toddlerhood

Nilsson, K. K., Landorph, S., de López, K. M. J. & Skovgaard, A. M.

17/02/2015 → …

Projekter: ProjektForskning

Publikationer 2000 2019

Børns læseforståelse forbedres ikke ved arbejdshukommelsestræning: en systematisk forskningsoversigt

Knudsen, H. B. S. & De Lopez, K. M. J., 11 feb. 2019, I : Psyke & Logos. 39, 2, s. 82-96 12 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Pilotstudie af gruppeterapi for børn og teenagere, der har mistet en forælder

Pagh Pedersen, T., Stigaard Tølbøll, M., Karskov Berthelsen, G., Knudsen, H. B. S. & De Lopez, K. M. J., 28 maj 2019, (Accepteret/In press) I : Psyke & Logos. s. 1 19 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Risikofaktorer for kompliceret sorg: En systematisk gennemgang af den empiriske litteratur

Schönhoff, S., Nørgaard, K. H., De Lopez, K. M. J. & Nilsson, K. K., 2019, (Accepteret/In press) I : Psyke & Logos.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Aktiviteter 2007 2018

13th International Congress for the Study of Child Language

Kristine M. Jensen de López (Arrangør)
16 jul. 201418 jul. 2014

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

13th International Congress for the Study of Child Language

Kristine M. Jensen de López (Oplægsholder)
15 jul. 2014

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg

13th International Congress for the Study of Child Language

Kristine M. Jensen de López (Oplægsholder)
16 jul. 2014

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg