Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Normal og atypisk sproglig udvikling hos danske førskolebørn og skolebørn, inklusiv standardisering af dansk test der måler grammatisk forståelse.
Et treårigt kollektivt projekt (01.02.2008-31.01.2011) ledet af Professor Kristine Jensen de López leder af Cognitive Psychology Unit. Projektet har opnået støtte fra Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation på 4 mill kr.
Baggrund for projektet
Det er pålagt kommunerne at tilbyde tre-årige børn en sprogscreening med opfølgende sprogstimulering. Det videnskabelige grundlag for at identificere danske børn, der enten er forsinket i deres sprogudvikling eller udviser specifikke sprogvanskeligheder, er dog endnu meget spinkelt. Forskningsprojektet bidrager til kortlægningen af den normale og den atypiske udvikling af dansk i børnehave- og skolealderen. Internationale studier viser, at 5-7 % af alle børn har problemer med at tilegne sig deres modersmål. Det følges ofte af sociale problemer og risiko for at udvikle psykiatriske sygdomme.
Fingerprint
Netværk
-
Global Tales: A global investigation into the personal narrative skills of children and adolscents
Westerveld, M. & Jensen de López, K. M.
01/09/2022 → 01/02/2024
Projekter: Projekt › Forskning
-
CHAP: Center for menneske-dyr-psykologi
Hansen, T. G. B., Jensen de López, K. M., Glintborg, C. & Kunzendorf, I. T. H.
01/10/2019 → …
Projekter: Projekt › Forskning
-
Dimensions of Implicit Theory of Mind in Toddlerhood
Nilsson, K. K., Landorph, S., Jensen de López, K. M. & Skovgaard, A. M.
17/02/2015 → …
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
Narrative therapy with children: A qualitative interview study with Danish therapists about the application of narrative practices
Jørgensen, C. B., Behrmann, J. T., Blaabjerg, J., Pettersen, K. A. & Jensen de López, K. M., 2 apr. 2023, (Accepteret/In press) I: Counselling and Psychotherapy Research.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Self-compassion and satisfaction with life in Danish adolescents with Developmental Language Disorder (DLD): `We are all in the same boat´
Jensen de López, K. M., Rosenberg, K. B., Hansen, T. G. B. & Knudsen, H. B. S., mar. 2023, I: Research in Developmental Disabilities. 134, 104400.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil7 Downloads (Pure) -
Efficacy, Model of delivery, Intensity and Targets of Pragmatic Interventions for Children with Developmental Language Disorder: A Systematic Review
de López, K. M. J., Kuvac Kraljevic, J. & Struntze, E. L. B., 1 jul. 2022, I: International Journal of Language & Communication Disorders. 57, 4, s. 764-781 18 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil24 Downloads (Pure)
Forskningsdatasæt
-
Research data supporting "Cross-linguistic patterns in the acquisition of quantifiers"
Katsos, N. (Ophavsperson), Cummins, C. (Bidrager), Ezeizabarrena, M. (Bidrager), Gavarró, A. (Bidrager), Kraljević, J. K. (Bidrager), Hrzica, G. (Bidrager), Grohmann, K. K. (Bidrager), Skordi, A. (Bidrager), Jensen de López, K. M. (Ophavsperson), Sundahl, L. (Bidrager), Van Hout, A. (Bidrager), Hollebrandse, B. (Bidrager), Overweg, J. (Bidrager), Faber, M. (Bidrager), Van Koert, M. (Bidrager), Smith, N. (Bidrager), Vija, M. (Bidrager), Zupping, S. (Bidrager), Kunnari, S. (Bidrager), Morisseau, T. (Bidrager), Rusieshvili, M. (Bidrager), Yatsushiro, K. (Bidrager), Fengler, A. (Bidrager), Varlokosta, S. (Bidrager), Konstantzou, K. (Bidrager), Farby, S. (Bidrager), Guasti, M. T. (Bidrager), Vernice, M. (Bidrager), Okabe, R. (Bidrager), Isobe, M. (Bidrager), Crosthwaite, P. (Bidrager), Hong, Y. (Bidrager), BalČiuniene, I. (Bidrager), Nizar, Y. M. A. (Bidrager), Grech, H. (Bidrager), Gatt, D. (Bidrager), Cheong, W. N. (Bidrager), Asbjørnsen, A. (Bidrager), Von Torkildsen, J. K. (Bidrager), Haman, E. (Bidrager), Miȩkisz, A. (Bidrager), Gagarina, N. (Bidrager), Puzanova, J. (Bidrager), Andelković, D. (Bidrager), Savić, M. (Bidrager), Jošić, S. (Bidrager), Slaňcová, D. (Bidrager), Kapalková, S. (Bidrager), Barberán, T. (Bidrager), Özge, D. (Bidrager), Hassan, S. (Bidrager), Chan, C. Y. H. (Bidrager), Okubo, T. (Bidrager), Van Der Lely, H. (Bidrager), Sauerland, U. (Bidrager) & Noveck, I. (Bidrager), Cambridge University Press, 15 jul. 2016
DOI: 10.17863/cam.698, https://www.repository.cam.ac.uk/1810/256762
Datasæt
Priser
-
Prize for best abstract of presentation titled "Rearing a child with DLD: Parents' experiences with SLT services in 10 countries"
Zajdó, Krisztina (Modtager), Kelić, Maja (Modtager), Ulfsdottir, Thora S. (Modtager), Baena, Sofia (Modtager), Feilberg, Julie (Modtager), Klatte, Inge Sofie (Modtager), Lyons, Rena (Modtager), Jensen de López, Kristine M. (Modtager), Novogrodsky, Rama (Modtager), Rodriguez-Ortiz, Isabel R. (Modtager) & Harding, Sam (Modtager), 28 maj 2022
Pris: Konferencepriser
Fil
Aktiviteter
-
Peer Reviewer
Kristine M. Jensen de López (Konsulent)
1 mar. 2023 → 31 mar. 2023Aktivitet: Myndighedsbetjening, konsulentarbejde og øvrig ansættelse › Myndighedsbetjening
-
32nd World Congreess of IALP (Begivenhed)
Kristine M. Jensen de López (Fagfællebedømmer)
16 feb. 2023 → 20 feb. 2023Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelse › Peer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripter › Forskning
-
Employing the COM-B model to understand parents’ perceptions of barriers and facilitators to accessing services: experiences across 10 countries
Samantha Harding (Foredragsholder), Maja Kelić (Foredragsholder), Thora S. Ulfsdottir (Foredragsholder), Sofia Beana (Foredragsholder), Julie Feilberg (Foredragsholder), Kristine M. Jensen de López (Oplægsholder), Inge Sofie Klatte (Foredragsholder), Rena Lyons (Foredragsholder), Rama Novogrodsky (Foredragsholder), Isabel R. Rodriguez-Ortiz (Foredragsholder) & Krisztina Zajdó (Foredragsholder)
19 sep. 2022 → 21 sep. 2022Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
Presse/medier
-
Legetøj har skubbet menneskets udvikling fremad
24/03/2023 → 27/03/2023
3 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
-