Organisationsprofil

Organisationsprofil

Normal og atypisk sproglig udvikling hos danske førskolebørn og skolebørn, inklusiv standardisering af dansk test der måler grammatisk forståelse.
Et treårigt kollektivt projekt (01.02.2008-31.01.2011) ledet af Professor Kristine Jensen de López leder af Cognitive Psychology Unit. Projektet har opnået støtte fra Forskningsrådet for Kultur og Kommunikation på 4 mill kr.

Baggrund for projektet
Det er pålagt kommunerne at tilbyde tre-årige børn en sprogscreening med opfølgende sprogstimulering. Det videnskabelige grundlag for at identificere danske børn, der enten er forsinket i deres sprogudvikling eller udviser specifikke sprogvanskeligheder, er dog endnu meget spinkelt. Forskningsprojektet bidrager til kortlægningen af den normale og den atypiske udvikling af dansk i børnehave- og skolealderen. Internationale studier viser, at 5-7 % af alle børn har problemer med at tilegne sig deres modersmål. Det følges ofte af sociale problemer og risiko for at udvikle psykiatriske sygdomme.

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

  • Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

    Projekter

    Dimensions of Implicit Theory of Mind in Toddlerhood

    Nilsson, K. K., Landorph, S., de López, K. M. J. & Skovgaard, A. M.

    17/02/2015 → …

    Projekter: ProjektForskning

    Publikationer

    Narratives and identity construction of children with developmental speech and language disorders

    de López, K. M. J. & Lyons, R., 2020, (Accepteret/In press) Identity Construction and Illness in Persons with Disabilities. Glintborg, C. C. & de la Mata, M. (red.). Routledge, s. 104-114

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

  • Cross-cultural exploration of how parents construe language disorder and methodological considerations: A pilot qualitative study

    de López, K. M. J., Lyons, R., Harding, S., Baena, S., Feilberg, J., Kelić, M., Klatte, I. S., Klatte, I. S., Mantel, J. C., Novogrodsky, R., Rodriguez-Ortiz, I. R., Marina Olujić Tomazin, M., Ulfsdottir, T. S. & Zajdó, K., 19 sep. 2019.

    Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskningpeer review

    Aktiviteter

    Bi-SLI Bilingualism and Specific Language Impairment (Developmental Language Disorder)

    Kristine M. Jensen de López (Deltager)

    15 jun. 202018 jun. 2020

    Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

    Cognition and Emotion (Tidsskrift)

    Kristine M. Jensen de López (Fagfællebedømmer)

    maj 2020jun. 2020

    Aktivitet: Redaktionelt arbejde og fagfællebedømmelsePeer reviewer/fagfællebedømmer af manuskripterForskning

    Cross-cultural exploration of how parents construe language disorder and methodological considerations: A pilot qualitative study

    Kristine M. Jensen de López (Foredragsholder), , Rena Lyons (Foredragsholder), , Sam Harding (Foredragsholder), , Sofia Baena (Foredragsholder), , Julie Feilberg (Foredragsholder), , Maja Kelić (Foredragsholder), , Inge Sofie Klatte (Foredragsholder), , Jantina Clasina Mantel (Foredragsholder), , Rama Novogrodsky (Foredragsholder), , Isabel R. Rodriguez-Ortiz (Foredragsholder), , Marina Olujić Tomazin (Foredragsholder), , Thora S. Ulfsdottir (Foredragsholder), & Krisztina Zajdó (Foredragsholder)

    13 apr. 2019

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragKonferenceoplæg