Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Denne gruppe er optaget af børn og unges hverdagsliv i forskellige institutionelle sammenhænge i velfærdsstaten og civilsamfundet, herunder eksempelvis familien, dagtilbud, skole, fritidsordning, efterskole, pædagogisk psykologisk praksis og psykiatrisk praksis. Gruppen interesserer sig for en lang række pædagogisk psykologiske temaer med overordnet fokus på læring, tilblivelsesprocesser og ulighed. Forskningsprojekterne har et situeret og relationelt teoretiske udgangspunkt, og undersøger en bred vifte af aktuelle problemstillinger, som de viser sig i børns hverdagsliv i forskellige pædagogiske praksisser. Det drejer sig eksempelvis om undersøgelser af:
- ulige deltagelsesmuligheder
- børne/unge perspektiver og agens
- børns/unges hverdagslivs betingelser på tværs af institutionelle sammenhænge
- pædagogers, læreres og forældres trivselspraksisser og omsorgsidealer
- kønnede, kulturelle, sociale, materielle tilblivelsesprocesser i og for barndom/ungdom
- Pædagogiske psykologers praksisfaglighed
- Psykologiens betydning og rolle i børns, unges, forældres og fagprofessionelle hverdagsliv
Fingerprint
Samarbejde i de sidste fem år
Profiler
-
Carolin Demuth
- Det Humanistiske og Samfundsvidenskabelige Fakultet
- Institut for Kommunikation og Psykologi
- Psychology of Culture, Humanity and Education
- Center for Kulturpsykologi
- Cultural Psychology
- Exploring Methods for Participation and Dialogue
- Pædagogisk Psykologisk Forskningsgruppe
- Green Societies
Person: VIP
Projekter
- 2 Igangværende
-
TROLD: Trivsel og Legedeltagelse
Matthiesen, N. C. L. (PI (principal investigator))
01/02/2024 → 01/02/2028
Projekter: Projekt › Forskning
-
How does the Danish Elementary School shape how Pupils Come to Understand Vocational Education?
Pedersen, L. T. (CoI (co-investigator))
01/01/2024 → 01/02/2027
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
Contemporary qualitative studies
Nielsen, K., Tanggaard, L. & Roald, T., 2026, (Under udarbejdelse) Oxford University Press.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Bog › Forskning › peer review
-
Pragmatism and positioning theory
Brinkmann, S. & Christensen, B. A., 2025, The Routledge International Handbook of Positioning Theory. McVee, M., van Langenhove, L., Brock, C. & Christensen, B. A. (red.). Routledge, s. 117-130 14 s. (Routledge Handbooks).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
(Mis)tillidens vinduer: et bud på hvordan vi kan forstå fænomenet tillid igennem situeret psykologi
Matthiesen, N. C. L. & Cavada-Hrepich, P., aug. 2024, I: Nordiske Udkast. 52, 1, s. 85-108 24 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Etniske minoritetsfamilier i pædagogisk psykologisk praksis
Jensen, S. K. (Foredragsholder) & Najafpour, J. (Foredragsholder)
2 sep. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
PPR og den pædagogiske psykologi: Potentialer og dilemmaer
Szulevicz, T. (Foredragsholder)
13 mar. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Positioning, Preschool Children, and Cultural Psychology
Demuth, C. (Oplægsholder) & Christensen, B. A. (Oplægsholder)
29 feb. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
Presse/medier
-
-
Eksperiment om at leve uden bil
Pedersen, L. T. & Lindegaard, L. B.
04/12/2024
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Fritidspædagogik kan modvirke præstationssamfundets skyggesider
Brinkmann, S., Matthiesen, N. C. L. & Szulevicz, T.
19/11/2024 → 22/11/2024
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie