Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsdelen under Postgraduat Uddannelse refererer til Klinisk Institut, Aalborg Universitet. Lederen af Postgraduat Uddannelse og den tilknyttede forskning er Susanne B. Nøhr, som er Klinisk Lektor i medicinsk pædagogik ved Aalborg Universitet og ved Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser, Aarhus Universitet. Derudover er hun Uddannelseskoordinerende Overlæge ved Aalborg Universitetshospital.
Enhedens forskning arbejder med postgraduat arbejdspladslæring og fokuserer på perspektiver for den enkelte uddannelseslæge, teamet (lægelige fakultet) og hospitalsorganisationen. Lige nu er der desuden fra ph.d.-studierne et intenst fokus på dannelse af professionel identitet og på overgangen fra kandidatstudiet i medicin til arbejdet som nyuddannet læge, KBU.
De anvendte forskningsmetoder omfatter eksplorativ forskning (feltstudier og interviews) og interaktionsforskning (fx Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) og Change Laboratory (ref. 1-2)), og målet er transformativ læring og forandring.
Postgraduat Uddannelse og Aalborg Universitetshospital kører en årlig proces under navnet 3-timersmøderne (ref. 3), hvor uddannelseslægerne bliver bedt om at give deres perspektiv på, hvordan speciallægeuddannelsen kan forbedres og udvikles; hvert andet år bliver de bedt om at forholde sig til et specifikt uddannelsestema. Omkring 75% af ideerne (ca. 175 initiativer per år) bliver implementeret på hospitalet. Postgraduat Uddannelse udgiver resultaterne i en årlig “3-timersrapport” samt i medicinske tidsskrifter og ved medicinske konferencer.
Publikationer og konferencer:
https://vbn.aau.dk/da/organisations/postgraduat-uddannelse/publications/
https://vbn.aau.dk/da/persons/135337
Ud over forskning, fokuserer enheden på kompetenceudvikling af uddannelsesansvarlige læger og organiserer mange kurser, workshops og netværksmøder, som adresserer læringsmiljøet og specifikke uddannelsestemaer.
Referencer:
- Skipper M, Musaeus P, Nøhr SB. The Paediatric Change Laboratory: Optimising postgraduate learning in the outpatient clinic. BMC Medical Education, February 2015. http://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-016-0563-y
- Skipper M, Nøhr SB, Engeström Y. The Change Laboratory in medical education – two examples of tackling contradictory challenges. Accepted for publication in Medical Education 2020.
- Ipsen M, Nøhr SB. The three-hour meeting: a sociaio-cultural approch to engage junioe doctors in education. Med Teach. 2009, 31(10);933-7.
Fingerprint
Samarbejde i de sidste fem år
Profiler
-
Lotte Hoelgaard Christensen
- Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
- Aalborg Universitetshospital
- Postgraduat Uddannelse - Specialkonsulent
Person: Tilknyttet Aalborg UH
-
Trine Lignell Guldberg
Person: Tilknyttet Aalborg UH
-
Anja Kirstein
Person: Tilknyttet Aalborg UH
-
Prevalence of part-time medical training among junior doctors
Gjessing, S., Guldberg, T. L., Klitgaard, T. L. & Schlemmer, A. M. M.
01/09/2023 → 31/08/2024
Projekter: Projekt › Forskning
-
Passer kitlen?
Gjessing, S., Torp, A. M., Klitgaard, T. L. & Kristensen, J. K.
01/09/2022 → 31/08/2023
Projekter: Projekt › Forskning
-
Would you like to be a general practitioner? Baseline findings of a longitudinal survey among Danish medical trainees
Gjessing, S., Guldberg, T. L., Risør, T., Skals, R. G. & Kristensen, J. K., 5 feb. 2024, I: BMC Medical Education. 24, 13 s., 111.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil -
3-timersrapporten 2023
Redaktionsgruppe, Hestoy, D. H., Lydiksen, H. A., Guldberg, T. L., Christensen, L. H. & Kirstein, A., 2023, Aalborg Universitetshospital. 20 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Formidling
-
De første måneder som nyuddannet læge: Et etnografisk og participatorisk ph.d.-projekt
Klitgaard, T. L., mar. 2023, I: Bibliotek for Laeger. 215, Marts 2023, s. 14-25 12 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
Forskningsdatasæt
-
Additional file 1: of The paediatric change laboratory: optimising postgraduate learning in the outpatient clinic
Skipper, M. (Ophavsperson), Musaeus, P. (Ophavsperson) & Nøhr, S. (Bidrager), Figshare, 2016
DOI: 10.6084/m9.figshare.c.3619520_d1.v1, https://doi.org/10.6084%2Fm9.figshare.c.3619520_d1.v1
Datasæt
-
The paediatric change laboratory: optimising postgraduate learning in the outpatient clinic
Skipper, M. (Ophavsperson), Musaeus, P. (Ophavsperson) & Nøhr, S. (Bidrager), Figshare, 2016
DOI: 10.6084/m9.figshare.c.3619520, https://figshare.com/collections/The_paediatric_change_laboratory_optimising_postgraduate_learning_in_the_outpatient_clinic/3619520
Datasæt
-
The paediatric change laboratory: optimising postgraduate learning in the outpatient clinic
Skipper, M. (Ophavsperson), Musaeus, P. (Ophavsperson) & Nøhr, S. (Bidrager), Figshare, 2016
DOI: 10.6084/m9.figshare.c.3619520.v1, https://figshare.com/collections/The_paediatric_change_laboratory_optimising_postgraduate_learning_in_the_outpatient_clinic/3619520/1
Datasæt
Priser
-
Posterpris
Klitgaard, Tine Lass (Modtager) & Nøhr, Susanne (Modtager), 24 nov. 2016
Pris: Konferencepriser
Aktiviteter
-
How to support newly graduated doctors? The potential of a change laboratory process
Tine Lass Klitgaard (Foredragsholder), Sofie Lodahl Gjessing (Andet), Mads Skipper (Andet) & Susanne Nøhr (Andet)
30 aug. 2021Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
-
Presse/medier
-
-
Ny karrierevej: Simulationsansvarlig afdelingslæge
Mikkel Lønborg Friis, Anja Kirstein & Tine Litske Bennedsen
28/11/2022
1 element af Mediedækning
Presse/medie