Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
Forskningsdelen under Postgraduat Uddannelse refererer til Klinisk Institut, Aalborg Universitet. Lederen af Postgraduat Uddannelse og den tilknyttede forskning er Susanne B. Nøhr, som er Klinisk Lektor i medicinsk pædagogik ved Aalborg Universitet og ved Center for Sundhedsvidenskabelige Uddannelser, Aarhus Universitet. Derudover er hun Uddannelseskoordinerende Overlæge ved Aalborg Universitetshospital.
Enhedens forskning arbejder med postgraduat arbejdspladslæring og fokuserer på perspektiver for den enkelte uddannelseslæge, teamet (lægelige fakultet) og hospitalsorganisationen. Lige nu er der desuden fra ph.d.-studierne et intenst fokus på dannelse af professionel identitet og på overgangen fra kandidatstudiet i medicin til arbejdet som nyuddannet læge, KBU.
De anvendte forskningsmetoder omfatter eksplorativ forskning (feltstudier og interviews) og interaktionsforskning (fx Cultural-Historical Activity Theory (CHAT) og Change Laboratory (ref. 1-2)), og målet er transformativ læring og forandring.
Postgraduat Uddannelse og Aalborg Universitetshospital kører en årlig proces under navnet 3-timersmøderne (ref. 3), hvor uddannelseslægerne bliver bedt om at give deres perspektiv på, hvordan speciallægeuddannelsen kan forbedres og udvikles; hvert andet år bliver de bedt om at forholde sig til et specifikt uddannelsestema. Omkring 75% af ideerne (ca. 175 initiativer per år) bliver implementeret på hospitalet. Postgraduat Uddannelse udgiver resultaterne i en årlig “3-timersrapport” samt i medicinske tidsskrifter og ved medicinske konferencer.
Publikationer og konferencer:
https://vbn.aau.dk/da/organisations/postgraduat-uddannelse/publications/
https://vbn.aau.dk/da/persons/135337
Ud over forskning, fokuserer enheden på kompetenceudvikling af uddannelsesansvarlige læger og organiserer mange kurser, workshops og netværksmøder, som adresserer læringsmiljøet og specifikke uddannelsestemaer.
Referencer:
- Skipper M, Musaeus P, Nøhr SB. The Paediatric Change Laboratory: Optimising postgraduate learning in the outpatient clinic. BMC Medical Education, February 2015. http://bmcmededuc.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12909-016-0563-y
- Skipper M, Nøhr SB, Engeström Y. The Change Laboratory in medical education – two examples of tackling contradictory challenges. Accepted for publication in Medical Education 2020.
- Ipsen M, Nøhr SB. The three-hour meeting: a sociaio-cultural approch to engage junioe doctors in education. Med Teach. 2009, 31(10);933-7.
Fingerprint
Samarbejde i de sidste fem år
Profiler
-
Anja Kirstein
Person: Tilknyttet Aalborg UH
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Passer kitlen?
Gjessing, S. (PI (principal investigator)), Torp, A. M. (PI (principal investigator)), Klitgaard, T. L. (CoI (co-investigator)) & Kristensen, J. K. (CoI (co-investigator))
01/09/2022 → 31/08/2023
Projekter: Projekt › Forskning
-
3-timersrapporten 2024
Redaktionsgruppe, Mosegaard, M. (Medlem af forfattergruppering), Guldberg, T. L. (Medlem af forfattergruppering), Larsen, C. H. (Medlem af forfattergruppering), Kirstein, A. (Medlem af forfattergruppering), Klitgaard, T. L. (Medlem af forfattergruppering) & Christensen, L. H. (Medlem af forfattergruppering), okt. 2024, Aalborg Universitetshospital. 24 s.Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapport › Rapport › Formidling
-
Case-based group discussions as an assessment tool – a way to secure assessments in a busy clinical environment?
Klitgaard, T. L., Silkjær, T., Møller, J. E., Malling, B. & Fassov, J., aug. 2024.Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskrift › Konferenceabstrakt til konference › Forskning › peer review
-
Exploring Learning in Basic Logic Using Stored Log Data and Exam Data
Jakobsen, D., Thorvaldsen, S. & Øhrstrøm, P., 2024, Innovative Technologies and Learning - 7th International Conference, ICITL 2024, Proceedings. Cheng, Y.-P., Pedaste, M., Bardone, E. & Huang, Y.-M. (red.). Springer Science+Business Media, s. 109-119 11 s. (Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), Bind 14785 LNCS).Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Konferenceartikel i proceeding › Forskning › peer review
Forskningsdatasæt
-
The paediatric change laboratory: optimising postgraduate learning in the outpatient clinic
Skipper, M. (Ophavsperson), Musaeus, P. (Ophavsperson) & Nøhr, S. B. (Bidrager), Figshare, 2016
DOI: 10.6084/m9.figshare.c.3619520.v1, https://figshare.com/collections/The_paediatric_change_laboratory_optimising_postgraduate_learning_in_the_outpatient_clinic/3619520/1
Datasæt
-
The paediatric change laboratory: optimising postgraduate learning in the outpatient clinic
Skipper, M. (Ophavsperson), Musaeus, P. (Ophavsperson) & Nøhr, S. B. (Bidrager), Figshare, 2016
DOI: 10.6084/m9.figshare.c.3619520, https://figshare.com/collections/The_paediatric_change_laboratory_optimising_postgraduate_learning_in_the_outpatient_clinic/3619520
Datasæt
-
Additional file 1: of The paediatric change laboratory: optimising postgraduate learning in the outpatient clinic
Skipper, M. (Ophavsperson), Musaeus, P. (Ophavsperson) & Nøhr, S. B. (Bidrager), Figshare, 2016
DOI: 10.6084/m9.figshare.c.3619520_d1.v1, https://doi.org/10.6084%2Fm9.figshare.c.3619520_d1.v1
Datasæt
Priser
-
Bedste abstract
Mortensen, F. B. (Modtager), Guldberg, T. (Modtager) & Klitgaard, T. L. (Modtager), 21 nov. 2024
Pris: Konferencepriser
-
Aktiviteter
-
How to support newly graduated doctors? The potential of a change laboratory process
Klitgaard, T. L. (Foredragsholder), Gjessing, S. L. (Andet), Skipper, M. (Andet) & Nøhr, S. (Andet)
30 aug. 2021Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
-
-
Presse/medier
-
-
Ny karrierevej: Simulationsansvarlig afdelingslæge
Friis, M. L., Kirstein, A. & Bennedsen, T. L.
28/11/2022
1 element af Mediedækning
Presse/medie