• Aalborg University, Department of Learning and Philosophy, Kroghstraede 3, Room 3.203

    9220 Aalborg East

    Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

OECD’S UDDANNELSESARBEJDES GLOBALE HISTORIE 

Internationale organisationer former og skaber rammer for nationale uddannelsessystemer igennem sammenligninger, målinger, og transnationale idéer og politikker. Disse udviklingstendenser påvirker: 

  • Hvad der vurderes som værdifuldt i uddannelser
  • Hvem der får anerkendelse i uddannelsessystemerne
  • Hvem der har adgang til uddannelse. 

For at give beslutningstagere overalt på kloden de rigtige redskaber til at håndtere nutidige og fremtidige udfordringer indenfor uddannelsesområdet er det nødvendigt at forstå, hvordan det globale uddannelsesfelt fungerer; dvs. interaktionerne imellem de internationale, nationale og lokale niveauer på hvilke, uddannelsespolitikkernes udarbejdes. 

The Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) blev oprindeligt oprettet under navnet The Organization for European Economic Co-operation (OEEC) i 1948, og overtog herefter gradvist den ledende rolle i skabelsen af et globalt uddannelsesrum – en rolle, der tidligere havde tilhørt andre internationale organisationer. Denne ledende rolle kulminerede i 2000 med lancerningen af PISA-programmet (Programme for International Student Assessment), som vurderer kompetenceniveauet blandt 15-årige i en lang række lande – både medlemmer af OECD og ikke-medlemmer. I årtier har OECD promoveret en global vision om uddannelse som en kilde til udviklingen af menneskelig kapital – en kapital, der i OECD’s vision ses som nødvendig ift. håndteringen af sociale udfordringer og et ønske om at forbedre nationalstaters økonomiske formåen. 

På grund af organisationens måleinstrumenter, evne til at fremsætte normer og arbejde direkte med medlemsstaternes regeringer er OECD i høj grad anerkendt som en global frontløber indenfor udviklingen af uddannelsespolitikker i dag. 

Formålet med dette forskningsprojekt er at forstå mekanismerne bag samt omfanget, indflydelsen og rækkevidden af OECD’s uddannelsesmæssige forslag og programmer fra et historisk og komparativt perspektiv og på tværs af både medlems- og ikke-medlemslande. 

Projektet bringer forskere fra fem kontinenter sammen og trækker på interviews fra nøgleaktører, såvel som arkivkilder indsamlet i OECD’s arkiv i Paris og andre udvalgte case-landes nationale arkiver.

Fingeraftryk Fingeraftrykket er baseret på teksten fra de videnskabelige dokumenter, der er relateret til de tilknyttede personer. Baseret på dette oprettes et indeks af vægtede ord, der definerer de vigtigste emner i forskningsenheden

OECD Samfundsvidenskab
education Samfundsvidenskab
welfare state Samfundsvidenskab
inclusion Samfundsvidenskab
future perspective Samfundsvidenskab
Denmark Samfundsvidenskab
educational psychology Samfundsvidenskab
neoliberalism Samfundsvidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 2017 2020

Publikationer 2017 2020

The Rise of Global Governance in Education: The OEEC and UNESCO, 1945-1960

Ydesen, C. & Elfert, M., 2020, (Accepteret/In press) Organizing the World - International Organization and the Emergence of International Public Administration 1920-1960. Gram-Skjoldager, K. (red.). Bloomsbury Academic, 40 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Accountability Implications of the OECD’s Economistic Approach to Education: A historical case analysis

Ydesen, C. & Bomholt, A., 2019, (Afsendt) I : Journal of Educational Change. 20 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

OECD
responsibility
education
school
labor force
2 Downloads (Pure)

Koblinger mellem økonomi og uddannelse: et rids af dansk transnational uddannelseshistorie

Ydesen, C. & Andreasen, K. E., 14 mar. 2019, I : Educare. 1, s. 18-42 25 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Aktiviteter 2017 2019

Arkivbesøg hos OECD

Christian Ydesen (Andet)
24 apr. 201728 apr. 2017

Aktivitet: Andet

Bourdieu and Research in Organization and Management Seminar

Christian Ydesen (Deltager), Trine Juul Reder (Deltager)
15 jan. 201816 jan. 2018

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

Comparative and International Education Society (CIES)

Christian Ydesen (Deltager), Trine Juul Reder (Deltager)
25 mar. 201829 mar. 2018

Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i konference

Presse/medie

Det, der kræves

Alice Juel Jacobsen & Christian Ydesen

14/12/2018

1 element af mediedækning

Presse/medie

Millionbevilling til AAU-forskere

Christian Ydesen, Katja Hose & Bin Yang

13/12/2018

2 elementer af mediedækning

Presse/medie