The Global History of the OECD in Education

  • Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Læring, Kroghstræde 3, lokale 3.203

    9220 Aalborg Ø

    Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

OECD’S UDDANNELSESARBEJDES GLOBALE HISTORIE
Internationale organisationer former og skaber rammer for nationale uddannelsessystemer igennem sammenligninger, målinger, og transnationale idéer og politikker. Disse udviklingstendenser påvirker:

  • Hvad der vurderes som værdifuldt i uddannelser
  • Hvem der får anerkendelse i uddannelsessystemerne
  • Hvem der har adgang til uddannelse.

For at give beslutningstagere overalt på kloden de rigtige redskaber til at håndtere nutidige og fremtidige udfordringer indenfor uddannelsesområdet er det nødvendigt at forstå, hvordan det globale uddannelsesfelt fungerer; dvs. interaktionerne imellem de internationale, nationale og lokale niveauer på hvilke, uddannelsespolitikkernes udarbejdes.

The Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) blev oprindeligt oprettet under navnet The Organization for European Economic Co-operation (OEEC) i 1948, og overtog herefter gradvist den ledende rolle i skabelsen af et globalt uddannelsesrum – en rolle, der tidligere havde tilhørt andre internationale organisationer. Denne ledende rolle kulminerede i 2000 med lancerningen af PISA-programmet (Programme for International Student Assessment), som vurderer kompetenceniveauet blandt 15-årige i en lang række lande – både medlemmer af OECD og ikke-medlemmer. I årtier har OECD promoveret en global vision om uddannelse som en kilde til udviklingen af menneskelig kapital – en kapital, der i OECD’s vision ses som nødvendig ift. håndteringen af sociale udfordringer og et ønske om at forbedre nationalstaters økonomiske formåen.

På grund af organisationens måleinstrumenter, evne til at fremsætte normer og arbejde direkte med medlemsstaternes regeringer er OECD i høj grad anerkendt som en global frontløber indenfor udviklingen af uddannelsespolitikker i dag.

Formålet med dette forskningsprojekt er at forstå mekanismerne bag samt omfanget, indflydelsen og rækkevidden af OECD’s uddannelsesmæssige forslag og programmer fra et historisk og komparativt perspektiv og på tværs af både medlems- og ikke-medlemslande.

Projektet bringer forskere fra fem kontinenter sammen og trækker på interviews fra nøgleaktører, såvel som arkivkilder indsamlet i OECD’s arkiv i Paris og andre udvalgte case-landes nationale arkiver.

Emneord

  • Historie
  • OECD
  • International Organisations
  • global history
  • impact
  • Uddannelse
  • education
  • Pædagogik og Læring

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

  • Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

    Projekter

    Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison

    Reder, T. J. & Ydesen, C.

    01/01/201931/12/2020

    Projekter: ProjektForskning

    Fil

    The Rise of an Educationalized World: A Global Analysis of OECD’s Educational Recommendations, Programmes, and Impact

    Ydesen, C., Reder, T. J. & Ørskov, F. F.

    01/02/201701/02/2020

    Projekter: ProjektForskning

    Fil

    Publikationer

    Accountability Implications of the OECD’s Economistic Approach to Education: A historical case analysis

    Ydesen, C. & Bomholt, A., 18 mar. 2020, I : Journal of Educational Change. 21, 1, s. 37-57 21 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

  • 3 Citationer (Scopus)

    Citizen Ideals and Education in Nordic Welfare State School Reforms

    Ydesen, C. & Buchardt, M., 4 aug. 2020, I : Oxford Research Encyclopedia of Education. 16 s.

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

  • Cultivating Excellence in Education: A Critical Policy Study on Talent

    Rasmussen, A. & Ydesen, C., 6 mar. 2020, 1 udg. Springer. 133 s. (Educational Governance Research).

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

  • Aktiviteter

    PhD predefence

    Christian Ydesen (Deltager)

    16 dec. 2019

    Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhedOrganisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar eller lignende

    What can we learn about global education from historical and global policy studies of the OECD?

    Christian Ydesen (Foredragsholder)

    4 dec. 2019

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning

    What can we learn about global education from historical and global policy studies of the OECD?

    Christian Ydesen (Foredragsholder)

    29 nov. 2019

    Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning

    Presse/medier

    Nye resultater af PISA-undersøgelsen og ny kritik

    Christian Ydesen

    04/12/2019

    2 elementer af Mediedækning

    Presse/medie

    40% af de Pisa-undersøgte går ikke i folkeskolen

    Christian Ydesen

    29/11/2019

    2 elementer af Mediedækning

    Presse/medie

    Podcast: Gør nationale test skolen dårligere?

    Christian Ydesen

    29/08/2019

    1 element af Mediedækning

    Presse/medie