Projekter pr. år
Organisationsprofil
Organisationsprofil
OECD’S UDDANNELSESARBEJDES GLOBALE HISTORIE
Internationale organisationer former og skaber rammer for nationale uddannelsessystemer igennem sammenligninger, målinger, og transnationale idéer og politikker. Disse udviklingstendenser påvirker:
- Hvad der vurderes som værdifuldt i uddannelser
- Hvem der får anerkendelse i uddannelsessystemerne
- Hvem der har adgang til uddannelse.
For at give beslutningstagere overalt på kloden de rigtige redskaber til at håndtere nutidige og fremtidige udfordringer indenfor uddannelsesområdet er det nødvendigt at forstå, hvordan det globale uddannelsesfelt fungerer; dvs. interaktionerne imellem de internationale, nationale og lokale niveauer på hvilke, uddannelsespolitikkernes udarbejdes.
The Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) blev oprindeligt oprettet under navnet The Organization for European Economic Co-operation (OEEC) i 1948, og overtog herefter gradvist den ledende rolle i skabelsen af et globalt uddannelsesrum – en rolle, der tidligere havde tilhørt andre internationale organisationer. Denne ledende rolle kulminerede i 2000 med lancerningen af PISA-programmet (Programme for International Student Assessment), som vurderer kompetenceniveauet blandt 15-årige i en lang række lande – både medlemmer af OECD og ikke-medlemmer. I årtier har OECD promoveret en global vision om uddannelse som en kilde til udviklingen af menneskelig kapital – en kapital, der i OECD’s vision ses som nødvendig ift. håndteringen af sociale udfordringer og et ønske om at forbedre nationalstaters økonomiske formåen.
På grund af organisationens måleinstrumenter, evne til at fremsætte normer og arbejde direkte med medlemsstaternes regeringer er OECD i høj grad anerkendt som en global frontløber indenfor udviklingen af uddannelsespolitikker i dag.
Formålet med dette forskningsprojekt er at forstå mekanismerne bag samt omfanget, indflydelsen og rækkevidden af OECD’s uddannelsesmæssige forslag og programmer fra et historisk og komparativt perspektiv og på tværs af både medlems- og ikke-medlemslande.
Projektet bringer forskere fra fem kontinenter sammen og trækker på interviews fra nøgleaktører, såvel som arkivkilder indsamlet i OECD’s arkiv i Paris og andre udvalgte case-landes nationale arkiver.
Emneord
- Historie
- OECD
- International Organisations
- global history
- impact
- Uddannelse
- education
- Pædagogik og Læring
Fingerprint
Samarbejde i de sidste fem år
Projekter
- 5 Afsluttet
-
Historicizing Intelligence
Kyllingstad, J. R. (PI (principal investigator)), Ydesen, C. (Projektleder) & Holleufer, S. (Projektdeltager)
22/06/2021 → 29/12/2023
Projekter: Projekt › Forskning
-
Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison
Reder, T. J. (CoI (co-investigator)) & Ydesen, C. (CoI (co-investigator))
01/01/2019 → 31/12/2020
Projekter: Projekt › Forskning
-
IEAN: International Education Assessment Network of Small Nations and States
Ydesen, C. (PI (principal investigator))
29/05/2018 → 28/05/2021
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
-
Aligning Curriculum with Educational Assessment in Times of Uncertainty: Historical Insights, Crisis Management and New Technologies
Ydesen, C., Milner, A. L., Bundgaard, K. & Møller, A. K., 2024, (Afsendt).Publikation: Working paper/Preprint › Working paper › Forskning
-
Governance by numbers 2.0: policy brokerage as an instrument of global governance in the era of information overload
Steiner-Khamsi, G., Martens, K. & Ydesen, C., 7 feb. 2024, I: Comparative Education. 60, 4, s. 537-554 18 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil13 Citationer (Scopus)30 Downloads (Pure) -
Inclusive education in complex landscapes of stakeholders, agendas and priorities
Ydesen, C. & Daniels, H., 27 jun. 2024, (E-pub ahead of print) I: International Journal of Inclusive Education.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang1 Citationer (Scopus)
Aktiviteter
-
Futures and the global governance of education
Ydesen, C. (Deltager)
11 dec. 2023Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i workshop, kursus, seminar, udstilling eller lignende
Fil -
Understanding global education governing complexes
Ydesen, C. (Foredragsholder)
28 nov. 2023Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Gæsteforelæsning
Fil -
Doing Policy Analysis in Education – A Workshop
Ydesen, C. (Foredragsholder)
23 nov. 2023Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Undervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter
Fil
Presse/medier
-
Global Governance and Education: UNESCO's Odyssey
Ydesen, C.
23/05/2024
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Debat: Erfaring fra Hjørring viser, at juniormesterlære er dilemmafyldt
Enemark, N. R., Ydesen, C. & Højbjerg, L. H.
18/12/2023
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Unge læser for dårligt. Det skyldes ikke kun skærme og corona
Ydesen, C.
08/12/2023 → 09/12/2023
3 elementer af Mediedækning
Presse/medie