• Aalborg Universitet, Institut for Kultur og Læring, Kroghstræde 3, lokale 3.203

    9220 Aalborg Ø

    Danmark

Organisationsprofil

Organisationsprofil

OECD’S UDDANNELSESARBEJDES GLOBALE HISTORIE
Internationale organisationer former og skaber rammer for nationale uddannelsessystemer igennem sammenligninger, målinger, og transnationale idéer og politikker. Disse udviklingstendenser påvirker:

  • Hvad der vurderes som værdifuldt i uddannelser
  • Hvem der får anerkendelse i uddannelsessystemerne
  • Hvem der har adgang til uddannelse.

For at give beslutningstagere overalt på kloden de rigtige redskaber til at håndtere nutidige og fremtidige udfordringer indenfor uddannelsesområdet er det nødvendigt at forstå, hvordan det globale uddannelsesfelt fungerer; dvs. interaktionerne imellem de internationale, nationale og lokale niveauer på hvilke, uddannelsespolitikkernes udarbejdes.

The Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) blev oprindeligt oprettet under navnet The Organization for European Economic Co-operation (OEEC) i 1948, og overtog herefter gradvist den ledende rolle i skabelsen af et globalt uddannelsesrum – en rolle, der tidligere havde tilhørt andre internationale organisationer. Denne ledende rolle kulminerede i 2000 med lancerningen af PISA-programmet (Programme for International Student Assessment), som vurderer kompetenceniveauet blandt 15-årige i en lang række lande – både medlemmer af OECD og ikke-medlemmer. I årtier har OECD promoveret en global vision om uddannelse som en kilde til udviklingen af menneskelig kapital – en kapital, der i OECD’s vision ses som nødvendig ift. håndteringen af sociale udfordringer og et ønske om at forbedre nationalstaters økonomiske formåen.

På grund af organisationens måleinstrumenter, evne til at fremsætte normer og arbejde direkte med medlemsstaternes regeringer er OECD i høj grad anerkendt som en global frontløber indenfor udviklingen af uddannelsespolitikker i dag.

Formålet med dette forskningsprojekt er at forstå mekanismerne bag samt omfanget, indflydelsen og rækkevidden af OECD’s uddannelsesmæssige forslag og programmer fra et historisk og komparativt perspektiv og på tværs af både medlems- og ikke-medlemslande.

Projektet bringer forskere fra fem kontinenter sammen og trækker på interviews fra nøgleaktører, såvel som arkivkilder indsamlet i OECD’s arkiv i Paris og andre udvalgte case-landes nationale arkiver.

Fingerprint Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som relaterer til enhedens profil, samt indholdet i de tilknyttede personprofiler. Det opdateres løbende med tilføjelsen af nye registreringer.

education Samfundsvidenskab
OECD Samfundsvidenskab
welfare state Samfundsvidenskab
Denmark Samfundsvidenskab
nation state Samfundsvidenskab
inclusion Samfundsvidenskab
welfare Samfundsvidenskab
school reform Samfundsvidenskab

Netværk Klik på punkterne for at se detaljerne.

Projekter 2017 2021

Publikationer 2017 2020

Historical Roots of the Global Testing Culture in Education

Andreasen, K. E. & Ydesen, C., 2 apr. 2020, (Accepteret/In press) I : Nordic Studies in Education. 2

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

The formation and workings of a global education governing complex

Ydesen, C., 12 feb. 2020, 1 udg. Palgrave Macmillan. (Global Histories of Education, Bind 2).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

education
history of education
world order
research policy
human resources

What can we learn about global education from historical studies of the OECD?

Ydesen, C., 12 feb. 2020, The OECD’s Historical Rise in Education: The Formation of a Global Governing Complex. Ydesen, C. (red.). Palgrave Macmillan, Bind 2. (Global Histories of Education).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

global governance
OECD
policy studies
International Organizations
education

Aktiviteter 2013 2019

What can we learn about global education from historical and global policy studies of the OECD?

Christian Ydesen (Foredragsholder)
4 dec. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning

What can we learn about global education from historical and global policy studies of the OECD?

Christian Ydesen (Foredragsholder)
29 nov. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning

What can we learn about global education from historical and global policy studies of the OECD?

Christian Ydesen (Foredragsholder)
28 nov. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragGæsteforelæsning

Presse/medie

Nye resultater af PISA-undersøgelsen og ny kritik

Christian Ydesen

04/12/2019

2 elementer af Mediedækning

Presse/medie

40% af de Pisa-undersøgte går ikke i folkeskolen

Christian Ydesen

29/11/2019

2 elementer af Mediedækning

Presse/medie

Podcast: Gør nationale test skolen dårligere?

Christian Ydesen

29/08/2019

1 element af Mediedækning

Presse/medie