Projekter pr. år
Organisationsprofil
OECD’S UDDANNELSESARBEJDES GLOBALE HISTORIE
Internationale organisationer former og skaber rammer for nationale uddannelsessystemer igennem sammenligninger, målinger, og transnationale idéer og politikker. Disse udviklingstendenser påvirker:
- Hvad der vurderes som værdifuldt i uddannelser
- Hvem der får anerkendelse i uddannelsessystemerne
- Hvem der har adgang til uddannelse.
For at give beslutningstagere overalt på kloden de rigtige redskaber til at håndtere nutidige og fremtidige udfordringer indenfor uddannelsesområdet er det nødvendigt at forstå, hvordan det globale uddannelsesfelt fungerer; dvs. interaktionerne imellem de internationale, nationale og lokale niveauer på hvilke, uddannelsespolitikkernes udarbejdes.
The Organization for Economic Co-operation and Development (OECD) blev oprindeligt oprettet under navnet The Organization for European Economic Co-operation (OEEC) i 1948, og overtog herefter gradvist den ledende rolle i skabelsen af et globalt uddannelsesrum – en rolle, der tidligere havde tilhørt andre internationale organisationer. Denne ledende rolle kulminerede i 2000 med lancerningen af PISA-programmet (Programme for International Student Assessment), som vurderer kompetenceniveauet blandt 15-årige i en lang række lande – både medlemmer af OECD og ikke-medlemmer. I årtier har OECD promoveret en global vision om uddannelse som en kilde til udviklingen af menneskelig kapital – en kapital, der i OECD’s vision ses som nødvendig ift. håndteringen af sociale udfordringer og et ønske om at forbedre nationalstaters økonomiske formåen.
På grund af organisationens måleinstrumenter, evne til at fremsætte normer og arbejde direkte med medlemsstaternes regeringer er OECD i høj grad anerkendt som en global frontløber indenfor udviklingen af uddannelsespolitikker i dag.
Formålet med dette forskningsprojekt er at forstå mekanismerne bag samt omfanget, indflydelsen og rækkevidden af OECD’s uddannelsesmæssige forslag og programmer fra et historisk og komparativt perspektiv og på tværs af både medlems- og ikke-medlemslande.
Projektet bringer forskere fra fem kontinenter sammen og trækker på interviews fra nøgleaktører, såvel som arkivkilder indsamlet i OECD’s arkiv i Paris og andre udvalgte case-landes nationale arkiver.
Emneord
- Historie
- OECD
- International Organisations
- global history
- impact
- Uddannelse
- education
- Pædagogik og Læring
Fingerprint
Netværk
Projekter
- 3 Afsluttet
-
Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison
Reder, T. J. & Ydesen, C.
01/01/2019 → 31/12/2020
Projekter: Projekt › Forskning
-
IEAN: International Education Assessment Network of Small Nations and States
29/05/2018 → 28/05/2021
Projekter: Projekt › Forskning
Fil -
The Rise of an Educationalized World: A Global Analysis of OECD’s Educational Recommendations, Programmes, and Impact
Ydesen, C., Reder, T. J. & Ørskov, F. F.
01/02/2017 → 01/02/2020
Projekter: Projekt › Forskning
Fil
Publikationer
-
Educational Assessment – Trends in Research, Policy and Practice
Ydesen, C., 1 jan. 2023, International Encyclopedia of Education. Hopfenbeck, T. (red.). Elsevier, 11 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Encyclopædiartikel › Forskning › peer review
-
New National Tests for the Danish Public School System: Tensions between Renewal and Orthodoxy
Ydesen, C., 12 jan. 2023, (E-pub ahead of print) I: Assessment in Education: Principles, Policy and Practice.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
At forstå den transnationale dimension i uddannelsespolitik
Ydesen, C., 25 feb. 2022, I: Nordic Studies in Education. 42, 1, s. 122-126 5 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Anmeldelse › Forskning › peer review
Åben adgangFil25 Downloads (Pure)
Aktiviteter
-
IRPS Colloquium Series
Christian Ydesen (Deltager)
29 nov. 2022Aktivitet: Deltagelse i faglig begivenhed › Organisering af eller deltagelse i konference
-
Researching Global Education Historically
Christian Ydesen (Foredragsholder)
29 nov. 2022Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Konferenceoplæg
Fil -
Global Education: A diagnosis, a global governing complex, and the potential of historical research
Christian Ydesen (Foredragsholder)
9 nov. 2022Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Undervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter
Fil
Presse/medier
-
Forskere vil have nedsat kommission til at kulegrave forskningsfriheden
Afshin Samani, Anders Horsbøl, Andres Felipe Valderrama Pineda, Anette Borchorst, Anja Marie Bundgaard, Ann-Dorte Pedholt Christensen, Antonia Lina Krummheuer, Arne Remmen, Bengt Åke Bertil Lundvall, Birte Siim, Bo Weidema, Caroline Samson, Christian Ydesen, Finn Arler, Harry Lahrmann, Henning Sten Hansen, Henrik Vardinghus-Nielsen, Ida Maria Bonnevie, Inge Røpke, Janne Emily Seemann, Kristian Borch, Lars Bodum, Lars Domino Østergaard, Lars Skov Henriksen, Lone Kørnøv, Malene Charlotte Larsen, Martin Mølholm, Massimo Pizzol, Mathias Vedsø Kristiansen, Michael Søgaard Jørgensen, Mira C. Skadegård, Mogens Ove Madsen, Morten Ejrnæs, Ninna Meier, Palle Rasmussen, Pascal Max Madeleine, Paul Bruce McIlvenny, Pauline Stoltz, Per Richard Hansen, Peter Karnøe, Pia Ringø, Pirkko Liisa Raudaskoski, Rasmus Grøn, Stig Hirsbak, Stine Thidemann Faber & Svend Brinkmann
13/06/2022
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Lærer: Frygter de nye nationale test fortsat vil snævre skolens sigte ind
09/06/2022
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-