20122019
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Personlig profil

Forskningsprofil

Pædagogisk Psykologi (uddannelses- og professionsforskning)
Universitetspædagogik, Problembaseret læring og Projektarbejde.

Empirisk og teoretisk uddannelsesforskning omkring studerendes studieforløb samt kandidaters tilegnelse af faglig habitus, med vægt på et dannelsesperspektiv. Et dannelsesworkshop-koncept er under udvikling. Se Feilberg (2014, 2015, 2017, 2019), Szulevicz og Feilberg (2018).

Anvendt psykologi og Professionsforskning inden for menneskefagsprofessionerne. Idealet for professionsudøvelse er opbygningen af en kvalitativt-forstående iagttagelses- og undersøgelsestilgang, ofte i kombination med en teknisk undersøgelsestilgang (testning) – til en dannet helhed. Se Feilberg & Maul (2019).

Udvikling af kvalitativ forskningsmetodologi og videnskabelighed
Kvalitative forskningsmetodologi udvikles via eksistentiel-fænomenologiske perspektiver på ontologi og metodologi. Se Feilberg (2012, 2014), Feilberg, Norlyk og Keller (2018).

Bidrager til udviklingen af nuanceret og metodologisk reflekteret Videnskabelig kultur og habitus via eksistentiel- og hermeneutisk fænomenologi (Heidegger, Merleau-Ponty, Gadamer, Ricoeur) samt Habermas' erkendelsesinteresser. Se Feilberg (2014), Feilberg og Maul (2019).

Teoriudvikling med inspiration fra filosofi, psykoanalyse og kritisk teori
Eksistentiel fænomenologisk grundlagsteori (ontologi) kombineres via moderat eklekticisme med teorier fra Bion (psykoanalysen), Habermas & Negt (kritisk teori) samt Bourdieu. Dette skaber et unikt udgangspunkt for at tematisere forskellige aspekter af de komplekse problemstillinger, som belyses i forskningen.

 

Initiativtager til og koordinator for forskernetværket Forum for eksistentiel fænomenologi (www.livsverden.dk). Forum for eksistentiel fænomenologi er et tværdisciplinært netværk af praktikere og forskere, som anvender eksistentiel-fænomenologisk grundlagsteori, og som publicerer om dette. Forummet er grundlagt i 2010.

Emneord

  • Psykologi
  • Problembaseret Læring
  • Pædagogik og Læring

Publikationer 2012 2019

Kvalitative iagttagelser: at forstå, undersøge og udrede mennesker på et eksistentiel-fænomenologisk grundlag

Feilberg, C. (red.) & Maul, J. (red.), 2019, Aalborg Universitetsforlag. 316 s. (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

1 Citation (Scopus)

Studying the Intentionality of Human Being: Through the Elementary Meaning of Lived Experience

Feilberg, C., Norlyk, A. & Keller, K. D., 16 okt. 2018, I : Journal of Phenomenological Psychology. 49, 2, s. 214-246 33 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Qualitative Research
Life Change Events
Research Personnel
Psychology
Health

In deep water: University students’ challenges in the processes of self-formation, survival or flight

Feilberg, C., 2019, Educational Dilemmas: A Cultural Psychological Perspective. Tateo, L. (red.). Routledge, s. 126-138 13 s. (Cultural Dynamics of Social Representation).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

flight
water
field of study
student
psychology student
1 Citation (Scopus)

What Has Happened to Quality?

Szulevicz, T. & Feilberg, C., 1 jan. 2018, Sustainable Futures for Higher Education: The Making of Knowledge Makers . Valsiner, J., Lutsenko, A. & Antoniouk, A. (red.). Springer, s. 313-326 14 s. (Cultural Psychology of Education, Bind 7).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

quality assurance
university
parliament
education
manufacturing

Skjulte Kræfter og Processer i Vejledningsrummet: Dannelsesperspektiver på Projektarbejde og Projektvejlederrollen ved Universiteterne

Feilberg, C., 2017, I : Psyke & Logos. 38, 2, s. 134-158 25 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
supervision
learning
student
university teacher
university

Priser

Uglens kald – Bogpris fra Aalborg Universitetsforlag

Annette Quinto Romani (Modtager), Inger Glavind Bo (Modtager) & Casper Feilberg (Modtager), 20 nov. 2018

Pris: Øvrige priser

Fil

Aktiviteter 2010 2020

Studienævnet for Psykologi, Institut for Kommunikation og Psykologi (Ekstern organisation)

Casper Feilberg (Medlem)
1 feb. 202030 jan. 2024

Aktivitet: MedlemskabMedlemskab af udvalg, kommission, råd, nævn, forening, organisation eller lignende

Dannelse, aktuelle uddannelsesrelaterede problemstillinger og frisættelsen af eksistentiel mening og vilde udviklingsprocesser

Casper Feilberg (Foredragsholder)
4 okt. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragUndervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter

Dannelsesprocesser hos socialrådgiverstuderende - om dannelse, dannelsesfortællinger og dannelsesworkshop

Casper Feilberg (Foredragsholder)
9 aug. 2019

Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidragUndervisning og kursusvirksomhed ved andre universiteter

Presse/medie

Skøre størrelser på to ben

Casper Feilberg

29/05/201501/09/2015

1 element af Mediedækning, 1 Mediebidrag

Presse/medie