Projekter pr. år
Personlig profil
Forskningsprofil
Forskningsområder inden for capacity building
- Organisatorisk og professionel læring
- Kreativitet og æstetisk viden i sociale læreprocesser
- Organisatorisk æstetik, materialitet og de fysiske omgivelsers betydning for læreprocesser
- Praksisfaglighed
- Uddannelsesforskning i et organisatorisk læringsperspektiv
- Evaluering i og af æstetiske, kreative og legende processer
Forskningspraksis
- Aktionsforskning med fokus på læring
- Værkstedet som metode for erfaringsopbyggende organisering af relationer og processer
- Evaluering som en (sam-)skabende reflekterende praksis
- Leg og kunst som erfaringsåbnende virkemidler i samskabende forskningsprocesser
Undervisningsprofil
Uddannelser
- Master i læreprocesser med specialisering i innovation og kreativt læringsdesign (KREA)
- Kandidatuddannelsen i læring og forandringsprocesser (LFP)
- Gæsteforelæser på masteruddannelsen i læreprocesser med specialisering i ledelses- og organisationspsykologi (LOOP)
- Gæsteforelæser på masteruddannelsen i læreprocesser med specialisering i pædagogisk ledelse (MPL)
Undervisningsområder
- Kreativitet og innovation
- Æstetiske dimensioner af viden og læreprocesser
- Videnskabsteori og metode i feltet kreativitet, æstetiske læreprocesser og innovation
- Evaluering i feltet kreativitet, æstetiske læreprocesser og innovation
- Legende tilgange til læring
- Socio-kulturel læringsteori
- Organisatorisk æstetik og materialitet
- Krops- og sansefilosofi og -sociologi
- Aktionsforskning og eksperimenterende skabelse af empiri
- Undervisningseksperimentering
Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål
I 2015 blev FN's medlemslande enige om 17 Verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:
Emneord
- Ledelse og Organisation
- Capacity Building
- Samskabelse
- Evaluering og reflekterende praksis
- Organistorisk æstetik
- Uddannelse
- Uddannelseskulturer
- Uddannelsesudvikling
- Pædagogik og Læring
- Kreativitet
- Innovation
- Æstetisk læring
- Kunst og læring
- Krop, sanser og erkendelse
Fingerprint
- 1 Lignende profiler
Samarbejde i de sidste fem år
-
Praksisfaglighed i skolen
Jensen, J. B., Andreasen, K. E., Meyer, B., Friche, N., Jensen, L. B., Rasmussen, A., Hansen, I. S. & Jensen, J. M. W.
01/10/2018 → 31/07/2020
Projekter: Projekt › Forskning
-
Pædagogers Forandringsrejser
Jensen, J. B., Brix, J. & Jakobsen, J. K. S.
01/10/2020 → 30/06/2022
Projekter: Projekt › Forskning
-
-
Online Læring i Musikundervisning
Ørngreen, R., Hansen, H. H., Knudsen, S. P., Gnaur, D., Jensen, J. B., Henningsen, B. S., Buhl, M. & Kramer, A. J.
01/11/2021 → 30/04/2024
Projekter: Projekt › Forskning
-
-
Aesthetics in kindergarten: A literature review
Kjeldahl, A. S. & Jensen, J. B., 12 feb. 2024, (Accepteret/In press) I: Journal of Early Childhood Research.Bidragets oversatte titel :Æstetik i dagtilbud: Et forskningsreview Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Could a Playful Approach to Teaching be a Path to Resonant Connections? Experiences from Teacher Education in Denmark
Skovbjerg, H. M. & Jensen, J. B., 21 feb. 2024, I: Frontiers in Education. 9, 1237116.Bidragets oversatte titel :Kan en legende tilgang til undervisning være en vej til resonansforbindelser?: Erfaringer fra læreruddannelsen i Danmark Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgang -
Det evalueringsmagiske eksperiment
Jensen, J. B., 4 dec. 2023, I: Cepra-Striben. 33, s. 30-41 11 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil6 Downloads (Pure) -
Hvornår stopper toget? En undersøgelse af social acceleration og resonans i sansernes domæne
Jensen, J. B., 2023, Resonans i organisationer: Ledelse, trivsel og læring. Hersted, L. & Frimann, S. (red.). Samfundslitteratur, s. 219-234Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
-
Kreativitet og praksisfaglighed
Jensen, J. B., 27 nov. 2023, Praksisfaglighed i Skolen. Rasch-Christensen, A. (red.). Dafolo Forlag A/S, s. 45-60Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Aktiviteter
-
Ph.d.-forsvar Lotte Agnes Lausen, titel: Playing with ways of knowing. (Begivenhed)
Julie Borup Jensen (Medlem)
24 okt. 2023Aktivitet: Medlemskab › Medlemskab af bedømmelsesudvalg
-
Ph.d.-forsvar Sine Bjerregaard Hanssen, titel: Barnehageledelse mellom innsiden og utsiden (Begivenhed)
Julie Borup Jensen (Næstforperson)
15 sep. 2023Aktivitet: Medlemskab › Medlemskab af bedømmelsesudvalg
-
Praksisfaglighed og STEM - debat på Søborgmødet
Julie Borup Jensen (Foredragsholder)
6 sep. 2023Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Praksisfalighed i Skolen - uddannelsespolitisk netværk
Julie Borup Jensen (Foredragsholder)
4 sep. 2023Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
Presse/medier
-
Forsker i praksisfaglighed: "Faldgruben er, at det kan blive et nyt præstationsrum"
07/12/2023
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Lærerne er ikke i tvivl: Mere praksis og variation vil gavne eleverne
07/08/2023
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Hænderne og sanserne skal mere med i skolen
06/08/2023 → 07/08/2023
2 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
"Opdelingen i bog og bænk hører industrisamfundet til"
Lars Bang Jensen & Julie Borup Jensen
02/05/2023
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Praksisfaglighed: "Viden er så meget mere end at kunne læse en tekst"
08/03/2023
1 element af Mediedækning
Presse/medie