Finn Thorbjørn Hansen

1987 – 1990 Aarhus University: MA in Aesthetic and Communication

  • Teglgårds plads 1, 1124

    9000 Aalborg

    Danmark

19982020
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Publikationer 1998 2019

2019
2 Downloads (Pure)

The Unsayable in Arts-Based research: On the Praxis of Life Itself

Hansen, F. T., visse, M. & Leget, C., 2019, I : International Journal of Qualitative Methods. 18, s. 1-13 13 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Fil

Volume 4, Issue 1, November 2018, Pages 19-23

Hansen, F. T. & Herholdt-Lomholdt, S. M., 2019, I : Journal of International Business Research and Marketing. 4, 1, s. 19-23 5 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

2018
66 Downloads (Pure)

At lytte til 'den indre begyndelse' i filosofi og filosofisk praksis

Hansen, F. T., 2018. 19 s.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskning

Åben adgang
Fil

At møde verden med undren: Dannelse, innovation og organisatorisk udvikling i et værensfilosofisk perspektiv

Hansen, F. T., 2018, København: Hans Reitzels Forlag. 275 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Facilitering af fænomenologiske undringssamtaler

Hansen, F. T., 2018, Dialogisk procesfacilitering. Alrø, H., Dahl, P. & Billund, L. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 121-140 (Interpersonel Kommunikation i Organisationer, Bind 14).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

250 Downloads (Pure)

Undringsdreven innovation i Vejle Kommune: En empirisk rapport og bilag til bogen At møde verden med undren (Hansen, 2018)

Hansen, F. T., 2018, 120 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

Åben adgang
Fil
2017
638 Downloads (Pure)
Åben adgang
Fil

At praktisere anvendt filosofi i praksisbaseret forskning: Når forskning og filosofi blivet et spørgsmål om at træde i et Jeg-Du-forhold til verden

Hansen, F. T., 2017, Anvendt filosofi er interaktionel filosofi: Positioner og perspektiver. Ziethen, M. (red.). 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, Bind 9. s. 75-119 44 s. (Applied Philosophy / Anvendt Filosofi; Nr. 1, Bind 9).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Demokratisk u-dannelse

Hansen, F. T., 2017, Skolen på torvet : Ollerup Friskole 150 år. Slumstrup, F. (red.). Ollerup: Step, T., s. 101-121 20 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Dialogisk aktionsforskning: i et praksisnært perspektiv

Alrø, H. (red.) & Hansen, F. T. (red.), 2017, Aalborg Universitetsforlag. 304 s. (Interpersonel Kommunikation i Organisationer, Bind 12).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Et forskningsprojekt om undren og entreprenørskabsundervisnings søsættes

Hansen, F. T., Herholdt-Lomholdt, S. M. & Rothuizen, J. J., 2017, At innovere med hjertet: Undervisning i undringsdrevet innovation og entreprenørskab i professionsuddannelser.. Hansen, F. T., Herholdt-Lomholdt, S. & Rothuizen, J. J. (red.). Aalborg Universitet, s. 10-29 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fra problemorientering til undren

Hansen, F. T., 2017, At innovere med hjertet: Undervisning i undringsdrevet innovation og entreprenørskab i professionsuddannelser.. Hansen, F. T., Herholdt-Lomholdt, S. & Rothuizen, J. J. (red.). Aalborg: Aalborg Universitet, s. 47-80 33 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

306 Downloads (Pure)

Fremlæggelse af vores syn på menings- og undringsdreven innovation

Hansen, F. T. & Herholdt-Lomholdt, S. M., 17 jan. 2017, 'At innovere med hjertet': Undervisning i undringsdrevet innovation og entreprenørskab i professionsuddannelser.: Afrapportering fra et aktionsforskningsprojekt i VIA University College (2013-2015). VIA/Aalborg Universitet, s. 81-119 38 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fil

It’s messy and magic – om dialogisk aktionsforskning

Alrø, H. & Hansen, F. T., 2017, Dialogisk aktionsforskning : i et praksisnært perspektiv. Alrø, H. & Hansen, F. T. (red.). Aalborg Universitetsforlag, s. 7-24 18 s. (Interpersonel Kommunikation i Organisationer, Bind 12).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Sokratisk og fænomenologisk-orienteret aktionsforskning

Hansen, F. T., 2017, Dialogisk aktionsforskning: i et praksisnært perspektiv. Alrø, H. & Hansen, F. T. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 93-144 51 s. (Interpersonel Kommunikation i Organisationer, Bind 12).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Sokratisk og poetisk feedback

Hansen, F. T., 2017, Feedback gentænkt: Professionel feedback, der skiller sig ud. Trillingsgaard, A. (red.). København: Dansk Psykologisk Forlag, s. 201-216 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Tre systematikker der hver på sin måde indfanger væsentlige aspekter af undrings- og innovationsværkstedet

Herholdt-Lomholdt, S. M. & Hansen, F. T., 2017, At innovere med hjertet: Undervisning i undringsdrevet innovation og entreprenørskab i professionsuddannelser. Hansen, F. T., Herholdt-Lomholdt, S. & Rothuizen, J. J. (red.). Aalborg: Aalborg Universitet, s. 119-136 17 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til rapportForskningpeer review

2016

Arkitektur- og designpædagogik: i et praksisnært og fænomenologisk perspektiv

Hansen (hovedredaktør), F. T. (red.), Ræbild, U. (red.), Bundgaard, C. (red.) & Grønbæk, N. (red.), 2016, Aarhus: Designskolen Kolding. 376 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskning

At dø som den man er

Hansen, F. T., 2016, Den palliative indsats: en patientcentreret tilgang. Nordestgaard Matthiesen, H. & Brøndum, L. (red.). 1 udg. København: Munksgaard , s. 137-155 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

At undres ved livets afslutning. Filosofiske samtaler om livet og døden i palliativt arbejde

Hansen, F. T., maj 2016, Akademisk Forlag. 339 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Filosofien som det fjerde samtalerum i eksistentiel og åndelig omsorg

Hansen, F. T., 2016, I : Omsorg: Nordisk tidsskrift for Palliativ Medisin. 2016, 1, s. 9-14

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Fra den lærerende organisation til den undrende organisation: praxis-ontologiska refleksioner over etik, undren og 'organizational wisdom'

Hansen, F. T., dec. 2016, Organisatorisk dannelse: etiske perspektiver på organisatorisk læring. Dauer Keller, K. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 237-272 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fænomenologiske pejlinger mod en arkitektur- og designpædagogik

Hansen, F. T., 2016, Arkitektur- og designpædagogik: i praksisnært og fænomenologisk perspektiv. Hansen (Hovedred.), F. T., Ræbild, U., Bundgaard, C. & Grønbæk, N. (red.). Aarhus: Arkitektskolen Aarhus, Kunstakademiet København og Designskolen Kolding, s. 16-73 57 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Åben adgang
132 Downloads (Pure)

Socratic Wonder as a Way to Aletheia in Qualitative Research and Action Research

Bidragets oversatte titel: Sokratisk undren som en vej til Aletheia (græske ord for værens-sandhed) in kvalitativ forskning og aktionsforskningSorrell Dinkins, C. & Hansen, F. T., 2016, I : HASER. Revista Internacional de Filosofía Aplicada. 7, s. 51-88

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Undringsdreven arkitektur- og designpædagogik: hvad skal det nu til for?

Hansen, F. T., 2016, Arkitektur- og designpædagogik: i praksisnært og fænomenologisk perspektiv. Hansen (Hovedredaktør), F. T., Ræbild, U., Bundgaard, C. & Grønbæk, N. (red.). Aarhus: Arkitektskolen Aarhus, Kunstakademiet København og Designskolen Kolding, s. 172-241 69 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Åben adgang
146 Downloads (Pure)

Wonder-driven Entrepreneurship Teaching; when working with the ethical and existential dimension in professional bachelor education

Hansen, F. T. & Herholdt-Lomholdt, S. M., 2016, Conference proceedings of the 2nd and 3rd Regional Innovation & Entrepreneurship Conference. Saxion University of Applied Sciences, s. 64 - 74 11 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskningpeer review

Åben adgang
Fil
phenomenology
bachelor
entrepreneurship
Teaching
education
2015

Det sokratiske forskningsinterview: Et alternativ til kvalitativ forskning forstået som ’vidensproduktion’?

Hansen, F. T., 2015, Metodefetichisme. Kvalitative metode på afveje? Ophav, kritik, nye perspektiver. Møller, J. E., Bengtsen, S. & Munk, K. P. (red.). Aarhus Universitetsforlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

'Det sprog vi har talt trænger til at fornyes: Hvad er i grunden skolens formål?

Hansen, F. T., 2015, Skole- og fritidspædagogik. Sørensen, M. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 355-394 40 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fænomenologisk-orienteret aktionsforskning - når man ønsker at gøre sig lydhør overfor det utænkelige men kaldende

Thorsted, A. C. & Hansen, F. T., 2015, Fænomenologisk-orienteret aktionsforskning - når man ønsker at gøre sig lydhør overfor det utænkelige men kaldende.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceabstrakt i proceedingForskningpeer review

1 Citation (Scopus)

Nurses, formerly incarcerated adults, and Gadamer: phronesis and the Socratic dialectic

Marlow, E., Norsek, M., Lee, Y., Bautista, A. & Hansen, F. T., 2015, I : Nursing Philosophy. 16, 1, s. 19-28 10 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

105 Downloads (Pure)
Åben adgang
Fil

Om det etiske og eksistentielle i John Shotter’s tænkning: Eller: Hvad er det, vi lytter til, når vi svarer på situationens eller relationens ’kalden’?

Hansen, F. T., 2015, Bevægelige verdener: Prospektive begreber til situerede sociale undersøgelser. Shotter, J. (red.). Forlaget Mindspace, s. 238-263

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Om Wittgenstein som humorist og eksistentiel fænomenolog. Med stadig hensyn til Søren Kierkegaard

Hansen, F. T., 2015, Kierkegaard som eksistentiel fænomenologi. Pahuus, M., Rendtorff, J. & Søltoft, P. (red.). Aalborg Universitetsforlag, (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

3 Citationer (Scopus)

On Academic Bildung in higher education: a Scandinavian approach

Solberg, M. & Hansen, F. T., 11 feb. 2015, Academic Bildung in Net-based Higher Education: Moving beyond Learning. Routledge, s. 28-54 27 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Pedagogical Considerations: A New Discourse Based on Academic Bildung

Solbjerg, M., Grepperud, G. & Hansen, F. T., 2015, Academic Bildung in net-based higher education: Moving Beyond Learning. Fossland, T., Mathiasen, H. & Solberg, M. (red.). Routledge, s. 163-176

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

149 Downloads (Pure)

Phenomenology of the innovative question when based on wonderment

Herholdt-Lomholdt, S. M. & Hansen, F. T., 24 apr. 2015. 13 s.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskningpeer review

Åben adgang
Fil

Play- and Wonder-based Innovation

Thorsted, A. C. & Hansen, F. T., 2015, Play- and Wonder-based Innovation.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceabstrakt i proceedingForskningpeer review

150 Downloads (Pure)

The Call and Practice of Wonder: How to Evoke a Socratic Community of Wonder in Professional Settings

Hansen, F. T., 2015, The Socratic Handbook: Dialogue Methods for Philosophical Practice. Noah Weiss, M. (red.). LIT Verlag, Bind 9. s. 217-244

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Åben adgang
Fil

The Philosophical Practitioner as a Co-Researcher

Hansen, F. T., 2015, Practicing Philosophy. Fatic, A. & Amir, L. (red.). Cambridge Scholars Press, s. 22-41 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Wonder-driven Entrepreneurship Teaching: - When working with the ethical and existential dimension in professional bachelor education

Bidragets oversatte titel: Undringsdreven entreprenørskabsundervisningHansen, F. T. & Herholdt-Lomholdt, S. M., 30 jan. 2015. 6 s.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskningpeer review

Vad innebär förundran – eller praxis?

Bidragets oversatte titel: Hvad er undren - eller praxis?Hansen, F. T., 2014, Hermeneutik i vårdpraxis. Det nära, det flyktica, det dolda. Lassenius, E. & Severinsson, E. (red.). Malmö: Gleerups

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

2013

Dannelse forstået som taktfuldhed over for 'det sande og det gådefulde' i tilværelsen

Hansen, F. T., 2013, Dannelse i en læringstid. Pahuus, M. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Filosofisk vejledning i klinisk praksis

Herholdt-Lomholdt, S. M. & Hansen, F. T., 2013, Læring i og af klinisk praksis. Glasdam, S. & hundborg, S. (red.). Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, s. 177-194

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

'Finn Thorbjørn Hansen': Five Questions

Hansen, F. T., 2013, Philosophical Practice: 5 Questions. B.L. Knox, J. & B.O. Friis, J. K. (red.). Automatic Press, s. 89-108 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Hvad er undren og filosofisk og dialogisk undringspraksisser i højere uddannelse og professionsudvikling?

Hansen, F. T., 27 sep. 2013

Publikation: AndetUdgivelser på nettet - Net-publikationForskningpeer review

Kunnskapsverkstedet: Å se det levende i en praksis

Erstad, I. (red.) & Hansen, F. T. (red.), 2013, 1 udg. Oslo: Universitetsforlaget. 280 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskning

Kunnskapsverkstedet som pedagogisk modell

Hansen, F. T. & Erstad, I., 2013, Kunnskapsverkstedet: Å se det levende i en praksis. 1 udg. Oslo: Universitetsforlaget, s. 25-41 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Sokratisk og artistisk evaluering: Eller hvordan dokumenterer man 'fremskridt' og de væsentlige processer i Kundskabsværkstedet?

Hansen, F. T., 2013, Kunnskapsverkstedet: Å se det levende i en praksis. Hansen, F. T. & Erstad, I. (red.). Oslo: Universitetsforlaget, s. 222-247 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review