Finn Thorbjørn Hansen

1987 – 1990 Aarhus University: MA in Aesthetic and Communication

  • Teglgårds plads 1, 1124

    9000 Aalborg

    Danmark

19982020
Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Publikationer 1998 2019

Filter
Bidrag til bog/antologi
1998

Interkulturel pædagogik: fra kulturelle rødder til eksistentielle rødder

Hansen, F. T., 1998, Pædagogiske teorier. 3. udg. København

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiUndervisning

2001

Det eksistentielle bånd mellem den enkelte og samfundet: fra Hannah Arendt til Stanley Cavell

Hansen, F. T., 2001, Poetisk demokrati: om den personlige dannelse og samfundsdannelse.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Richard Rortys liberale Utopia: oplysning og demokrati i selvdannelsens epoke

Hansen, F. T., 2001, Poetisk demokrati: om personlig dannelse og samfundsdannelse. Kbh.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Selvdannelse og eksistentiel voksenpædagogik: når selvstyret læring bliver til en filosofisk praksis

Hansen, F. T., 2001, Demokrati og livslang læring.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

2002

Fra selvdannelse til eksistensoplysning: - om modernitetsfænomenet i pædagogisk-filosofisk belysning

Hansen, F. T., 2002, KVAN: Børn og modernitet. 22. årg. udg. Århus, 10 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

The Use of Philosophical Practice in Lifelong and Self-Directed Learning

Hansen, F. T., 2002, Philosophy in Society: Papers presented to The Sixth International Conference on Philosophy in Practice, Oslo, Norway, 2001. Oslo

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Adult Education
counseling
learning
2004

Medborger i et eksistentielt perspektiv

Hansen, F. T., 2004, Medborgerskab, identitet og demokratisk dannelse. København

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Pædagogisk filosofi som filosofisk praksis

Hansen, F. T., 2004, Pædagogikkens filosofi. Roskilde

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

2005

Behovet for eksistentiel refleksion i frivilligt socialt arbejde

Hansen, F. T., 2005, Uddannelse af frivillige: mellem kompetenceudvikling og dannelse. Odense

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Livsmening, tavs viden og filosofisk vejledning

Hansen, F. T., 2005, Vejbred: - en antologi om vejledning. København

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

2006

At holde "åndsøjet" åbent

Hansen, F. T., 2006, Livstemaer i et eksistenspsykologisk perspektiv. København

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Dannelse er at fatte Uendeligheden i Uvidenhedens form

Hansen, F. T., 2006, Dannelse mellem subjektet og det almene. København

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Er stræben efter autenticitet elitært?

Hansen, F. T., 2006, Elite og samfund: - en antologi. Odense

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Livsoplysning: the existential dimension of Folkeoplysning

Hansen, F. T., 2006, Milestones towards lifelong learning systems. København

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

2007

Hvad har kompetenceudvikling med folkeoplysning at gøre? - om behovet for en 9. og 10. værdi i kompetenceudviklingsprojektet

Hansen, F. T., 2007, Tillæg til vejledning til at være en "kompetenceudviklende daghøjskole". nr. 23 udg.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Philosophical counselling: a hermeneutical-dialogical approach

Hansen, F. T., 2007, Ways: on Career Guidance. København

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

2008

Eksistentiel vejledning: et spørgsmål om dannelse

Hansen, F. T., 2008, Forandring og muligheder i vejledningen. Fredensborg

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiUndervisning

Phonesis and Eros: the existential dimension of phronesis and clinical supervision of nurses

Hansen, F. T., 2008, The good, the wise and the right clinical nursing practice. Delmar, C. & Johns, C. (red.). Aalborg, s. 27-58 31 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Mental Competency
Nurses
Research
Counseling
2009

Filosofisk handledning: Kan klinisk kunskap och erfarenhet förhindra omvårdnardshandledning?

Hansen, F. T., 2009, Omvårdnadshandledning: ur etisk och tvärdisciplinärt perspektiv. Barbosa Da Silva, A. (red.). Lund, s. 161-191 30 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Philosophical Praxis as a Community of Wonder in Educational and Professional Guidance

Hansen, F. T., 2009, Teaching Philosophy. Kenkmann, A. (red.). London, s. 192-211 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

2010

Undringsfællesskabet som vej til U-læring på højere uddannelser

Hansen, F. T., 2010, Fortællinger fra U'et: teori U omsat i liv, læring og lederskab. Belling, L. & Gerstrøm, T. (red.). Virum, s. 207-233 26 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

2011

At drage etisk omsorg for den døende og hinanden

Hansen, F. T., 2011, Anker Fjord Hospice Årsskrift. Hvide Sande, s. 30-33 3 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

The Phenomenology of Wonder in Higher Education

Bidragets oversatte titel: Undringens fænomenologi i højere uddannelseHansen, F. T., 2011, Erziehung.: Phänomenologische Perspektiven. Brinkmann, M. (red.). Würzburg

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Universitetets overordnede mål bør være at skabe frihed for 'åndens liv'

Hansen, F. T., 2011, Universitetsundervisning i det 21. århundrede: Læring, dannelse, marked. Egholm Feldt, J. & Bonderup Dohn, N. (red.). 1 udg. Odense: Syddansk Universitetsforlag, s. 20-49 29 s. (University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences, Bind 430).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Unyttig som en rose: Er eksistentiel dannelse i højere uddannelse en unødig luxus eller et afgørende momentum?

Hansen, F. T., 2011, Tenkning, modning, refleksjon. Hagtvet, B. & Ognjenovic, G. (red.). Oslo

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2012

Al ting taler og Tingenes Tale er Skønhed

Hansen, F. T., 2012, Filosofi og Kunst. Thøgersen, U. & Troelsen, B. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 87-100 13 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Den eksistentielle fænomenologis særlige tone og musikalitet

Hansen, F. T., 2012, Den menneskelige eksistens: introduktion til eksistentiel fænomenologi. Dauer Keller, K. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi, Bind 1).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2013

Dannelse forstået som taktfuldhed over for 'det sande og det gådefulde' i tilværelsen

Hansen, F. T., 2013, Dannelse i en læringstid. Pahuus, M. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Filosofisk vejledning i klinisk praksis

Herholdt-Lomholdt, S. M. & Hansen, F. T., 2013, Læring i og af klinisk praksis. Glasdam, S. & hundborg, S. (red.). Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, s. 177-194

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

'Finn Thorbjørn Hansen': Five Questions

Hansen, F. T., 2013, Philosophical Practice: 5 Questions. B.L. Knox, J. & B.O. Friis, J. K. (red.). Automatic Press, s. 89-108 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Kunnskapsverkstedet som pedagogisk modell

Hansen, F. T. & Erstad, I., 2013, Kunnskapsverkstedet: Å se det levende i en praksis. 1 udg. Oslo: Universitetsforlaget, s. 25-41 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Sokratisk og artistisk evaluering: Eller hvordan dokumenterer man 'fremskridt' og de væsentlige processer i Kundskabsværkstedet?

Hansen, F. T., 2013, Kunnskapsverkstedet: Å se det levende i en praksis. Hansen, F. T. & Erstad, I. (red.). Oslo: Universitetsforlaget, s. 222-247 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Undringsfællesskaber og filosofisk praksis

Hansen, F. T., 2013, Filosoffen på arbejde: Dimensioner i anvendt filosofi. Thøgersen, U. (red.). Forlaget Mindspace, s. 229-244

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Visdomsdimensionen i kundskabsværkstedet

Hansen, F. T., 2013, Kunnskapsverkstedet: Å se det levende i en praksis. Hansen, F. T. & Erstad, I. (red.). Universitetsforlaget, s. 91-114 23 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2014

Vad innebär förundran – eller praxis?

Bidragets oversatte titel: Hvad er undren - eller praxis?Hansen, F. T., 2014, Hermeneutik i vårdpraxis. Det nära, det flyktica, det dolda. Lassenius, E. & Severinsson, E. (red.). Malmö: Gleerups

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

2015

Det sokratiske forskningsinterview: Et alternativ til kvalitativ forskning forstået som ’vidensproduktion’?

Hansen, F. T., 2015, Metodefetichisme. Kvalitative metode på afveje? Ophav, kritik, nye perspektiver. Møller, J. E., Bengtsen, S. & Munk, K. P. (red.). Aarhus Universitetsforlag

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

'Det sprog vi har talt trænger til at fornyes: Hvad er i grunden skolens formål?

Hansen, F. T., 2015, Skole- og fritidspædagogik. Sørensen, M. (red.). København: Akademisk Forlag, s. 355-394 40 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Om det etiske og eksistentielle i John Shotter’s tænkning: Eller: Hvad er det, vi lytter til, når vi svarer på situationens eller relationens ’kalden’?

Hansen, F. T., 2015, Bevægelige verdener: Prospektive begreber til situerede sociale undersøgelser. Shotter, J. (red.). Forlaget Mindspace, s. 238-263

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Om Wittgenstein som humorist og eksistentiel fænomenolog. Med stadig hensyn til Søren Kierkegaard

Hansen, F. T., 2015, Kierkegaard som eksistentiel fænomenologi. Pahuus, M., Rendtorff, J. & Søltoft, P. (red.). Aalborg Universitetsforlag, (Skriftserie om eksistentiel fænomenologi; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

3 Citationer (Scopus)

On Academic Bildung in higher education: a Scandinavian approach

Solberg, M. & Hansen, F. T., 11 feb. 2015, Academic Bildung in Net-based Higher Education: Moving beyond Learning. Routledge, s. 28-54 27 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Pedagogical Considerations: A New Discourse Based on Academic Bildung

Solbjerg, M., Grepperud, G. & Hansen, F. T., 2015, Academic Bildung in net-based higher education: Moving Beyond Learning. Fossland, T., Mathiasen, H. & Solberg, M. (red.). Routledge, s. 163-176

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

155 Downloads (Pure)

The Call and Practice of Wonder: How to Evoke a Socratic Community of Wonder in Professional Settings

Hansen, F. T., 2015, The Socratic Handbook: Dialogue Methods for Philosophical Practice. Noah Weiss, M. (red.). LIT Verlag, Bind 9. s. 217-244

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Åben adgang
Fil

The Philosophical Practitioner as a Co-Researcher

Hansen, F. T., 2015, Practicing Philosophy. Fatic, A. & Amir, L. (red.). Cambridge Scholars Press, s. 22-41 21 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2016

At dø som den man er

Hansen, F. T., 2016, Den palliative indsats: en patientcentreret tilgang. Nordestgaard Matthiesen, H. & Brøndum, L. (red.). 1 udg. København: Munksgaard , s. 137-155 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Fra den lærerende organisation til den undrende organisation: praxis-ontologiska refleksioner over etik, undren og 'organizational wisdom'

Hansen, F. T., dec. 2016, Organisatorisk dannelse: etiske perspektiver på organisatorisk læring. Dauer Keller, K. (red.). Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 237-272 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Fænomenologiske pejlinger mod en arkitektur- og designpædagogik

Hansen, F. T., 2016, Arkitektur- og designpædagogik: i praksisnært og fænomenologisk perspektiv. Hansen (Hovedred.), F. T., Ræbild, U., Bundgaard, C. & Grønbæk, N. (red.). Aarhus: Arkitektskolen Aarhus, Kunstakademiet København og Designskolen Kolding, s. 16-73 57 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Åben adgang

Undringsdreven arkitektur- og designpædagogik: hvad skal det nu til for?

Hansen, F. T., 2016, Arkitektur- og designpædagogik: i praksisnært og fænomenologisk perspektiv. Hansen (Hovedredaktør), F. T., Ræbild, U., Bundgaard, C. & Grønbæk, N. (red.). Aarhus: Arkitektskolen Aarhus, Kunstakademiet København og Designskolen Kolding, s. 172-241 69 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Åben adgang
2017

At praktisere anvendt filosofi i praksisbaseret forskning: Når forskning og filosofi blivet et spørgsmål om at træde i et Jeg-Du-forhold til verden

Hansen, F. T., 2017, Anvendt filosofi er interaktionel filosofi: Positioner og perspektiver. Ziethen, M. (red.). 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, Bind 9. s. 75-119 44 s. (Applied Philosophy / Anvendt Filosofi; Nr. 1, Bind 9).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Demokratisk u-dannelse

Hansen, F. T., 2017, Skolen på torvet : Ollerup Friskole 150 år. Slumstrup, F. (red.). Ollerup: Step, T., s. 101-121 20 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiFormidling

Et forskningsprojekt om undren og entreprenørskabsundervisnings søsættes

Hansen, F. T., Herholdt-Lomholdt, S. M. & Rothuizen, J. J., 2017, At innovere med hjertet: Undervisning i undringsdrevet innovation og entreprenørskab i professionsuddannelser.. Hansen, F. T., Herholdt-Lomholdt, S. & Rothuizen, J. J. (red.). Aalborg Universitet, s. 10-29 19 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review