Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Publikationer 1998 2019

2019
history
curriculum
education
welfare state
worldview

Church, Religion and Morality

Bidragets oversatte titel: Kirke, religion og moralBuchardt, M., 15 jul. 2019, (Accepteret/In press) Bloomsbury Histories of Education: The Age of Enligthenment. Mcculloch, G. (red.). 1 udg. London: Bloomsbury Academic, Bind IV. 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Lutheranism and Confucianism between National Education and Globalization: A Theoretical Discussion

Buchardt, M. & Du, X., 1 jan. 2019, (Accepteret/In press) Nordic-Chinese Intersections in Education. Du, X., Dervin, F. & Liu, H. (red.). Palgrave Macmillan, 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

National Cultural Protestant ways around Bildung in an emerging Nordic welfare-nation-state, early and mid-20th century

Buchardt, M., 1 maj 2019.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

nation state
welfare
welfare state
education
educational reform

Schooling the Muslim Family: The Danish School System, Foreign Workers, and Their Children from the 1970s to the Early 1990s

Bidragets oversatte titel: Den muslimske familie som genstand for skoling : Det danske skolesystem, fremmedarbejderbørn og deres forældre fra 1970erne til de tidlige 1990ereBuchardt, M., 2019, Family, Values, and the Transfer of Knowledge in Northern Societies, 1500-2000. Aatsinki, U., Annola, J. & Kaarninen, M. (red.). 1 udg. New York: Routledge, Bind 10. s. 283-299 17 s. (Routledge Studies in Cultural History, Bind 10).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

foreign worker
school system
Muslim
parents
migrant
11 Downloads (Pure)

Tegn på sprog - set udefra

Buchardt, M., Kulbrandstad, L. I., Pitkänen-Huhta, A. & Holm, L., 1 apr. 2019, 1 udg. Forlaget UCC . 58 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Åben adgang
Fil
2018

Testing the culturally deviant of the welfare state: Greenlandic children and the children of labour migrants in danish minority education, 1960-1970

Buchardt, M. & Ydesen, C., 11 jun. 2018, Assessment Cultures: Historical Perspectives. López, C. A. & Lawn, M. (red.). Berlin: Peter Lang, Bind 3. s. 165-187 23 s. (Studia Educationis Historica, Bind 3).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

welfare state
migrant
minority
labor
education

The Micro- and Macro-Politics of the Classroom and of Classroom Research: The Case of Denmark

Bidragets oversatte titel: Klasserummets og klasserumsforskningens mikro- og makropolitikker: Danmark som eksempelBuchardt, M., 2018, Researching Religious Education: Classroom Processes and Outcomes. Schweitzer, F. & Boschki, R. (red.). 1 udg. New York / Münster: Waxmann Verlag, s. 331-342 12 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Denmark
classroom
politics
curriculum
religious education

The “Culture” of Migrant Pupils: A Nation- and Welfare-State Historical Perspective on the European Refugee Crisis

Bidragets oversatte titel: Migrante elevers "kultur" og den danske grænsedragning i fht. til "den nordiske model": Et nations- og velfærdsstatshistorisk perspektiv på "den europæiske flygtningekrise"Buchardt, M., 2 jan. 2018, I : European Education. 50, 1, s. 58-73 16 s., 3.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

welfare state
nation state
refugee
pupil
migrant
2017

Epistemologies of Religious Education Research in the Nordic Welfare states: Editorial Nordidactica 2017:1

Bidragets oversatte titel: Forskning i nordisk religionsundervisningBuchardt, M. & Osbeck, C., 2017, I : Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education. 2017, 1, 7 s., 1.

Publikation: Bidrag til tidsskriftLederForskningpeer review

Åben adgang
Iceland
religious education
knowledge production
Denmark
epistemology

Lutheranism and the Nordic States

Bidragets oversatte titel: Lutherdom og de nordiske staterBuchardt, M., 2017, Luther: Zeitgenössisch, historisch, kontrovers. Puschner, U. & Faber, R. (red.). 1 udg. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien: Peter Lang, Bind 50. s. 285-295 11 s. (Zivilisation und Geschichte ; Nr. 50).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Lutheranism
Finland
Reformation
Denmark
Sweden

Religious Education research in welfare state Denmark: A historical and institutional perspective on an epistemological discussion

Bidragets oversatte titel: Religionsundervisning i velfærdsstats-Danmark: Et historisk og institutionelt perspektiv på en epistemologisk diskussionBuchardt, M., 2017, I : Nordidactica - Journal of Humanities and Social Science Education. 2017, 1, s. 49-65 16 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Åben adgang
religious education
Denmark
welfare state
earning a doctorate
science

Truth Telling and the Education Researcher as Pious and (Dis-)Obedient State Servant

Bidragets oversatte titel: Sandhed og uddannelsesforskeren som statens fromme og (u)lydige tjenerBuchardt, M., 1 sep. 2017, I : IJHE. Bildungsgeschichte. International Journal for the Historiography of Education. 7, 2, s. 225-228 4 s., 10.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Undervisningsformer - historisk og aktuelt

Buchardt, M., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 266-285 9 s. (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Undervisningsmidlet i institutionel praksis

Buchardt, M., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 286-304 18 s. (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2016

Antropologisk undervisning

Buchardt, M., 2016, Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. Buchardt, M. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 89-104 16 s. 6. (Lærerbiblioteket).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

At studere det religionsdidaktiske landskab

Buchardt, M., 2016, Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. Buchardt, M. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 11-15 5 s. 1. (Lærerbiblioteket).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Historisk-kritisk undervisning

Buchardt, M., 2016, Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. Buchardt, M. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 119-137 19 s. 8. (Lærerbiblioteket).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Interkulturel og anti-racistisk undervisning

Buchardt, M., 2016, Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. Buchardt, M. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 217-227 11 s. 14. (Lærerbiblioteket).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Kristendoms status i skolefaget Kristendomskundskab: Norm eller indholdsområde?

Buchardt, M., 2016, Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. Buchardt, M. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 53-71 19 s. 4. (Lærerbiblioteket).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Kulturforklaring: Uddannelseshistorier om muslimskhed

Buchardt, M., 2016, 1 udg. København: Tiderne Skifter. 208 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Religion and Modern Educational Aspirations

Bidragets oversatte titel: Religion og pædagogiske forhåbningerBuchardt, M., 2016, Encyclopedia of Educational Philosophy and Theory. Peters, M. (red.). Springer, s. 1-6

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingEncyclopædiartikelForskningpeer review

Religion
Aspiration
Education
Historiography

Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange

Buchardt, M. (red.), 2016, 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag. 263 s. (Lærerbiblioteket).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Schooling the Muslim family: The Danish school system, the “foreign worker”- family and the practiced concepts of ‘tradition’, ‘religion’, ‘culture’ and ‘values’ from the 1970s onwards

Bidragets oversatte titel: At skole den muslimske familie: Det danske skolesystem, "fremmedarbejder"-familien og socialt praktiserede begreber om 'tradition', 'religion', 'kultur' og 'værdier' fra 1970erne og fremBuchardt, M., jul. 2016. 1 s.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Education System
School System
Religion
Sweden
Schooling

Scientification of religion in schooling: Sacralization of culture as citizenship in the Nordic states 1890s-1930s

Bidragets oversatte titel: Videnskabeliggørelse af religion gennem skolegang: Sakralisering af kultur som borgerskab in the nordiske stater 1890erne - 1930erneBuchardt, M., aug. 2016. 1 s.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Education System
Religion
Sacralization
Sweden
1890s

Skolens produktion af muslimskhed

Buchardt, M., 2016, I : Unge Paedagoger. 2016, 2, s. 67-73 7 s., 7.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Testing children of labour migrants in Danish comprehensive schooling

Buchardt, M., 2016. 1 s.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Tilgange til at undervise i religion: Om didaktikformer og rekontekstualisering

Buchardt, M., 2016, Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. Buchardt, M. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 19-32 14 s. 2. (Lærerbiblioteket).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2015
Åben adgang
Protestantism
Religious Education
Layer
Welfare State
Psychologists

Epistemologies of Religious Education: Examples from Denmark, Finland, Norway and Sweden

Bidragets oversatte titel: Religionsundervisningens epistemologi: Eksempler fra Danmark, Finland, Norge og SverigeBuchardt, M. & Osbeck, C., 15 maj 2015, Nordic Conference of Religious Education.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceabstrakt i proceedingForskningpeer review

Grasping the category ‘religion’ when explored in the education system across time and space

Bidragets oversatte titel: At undersøge kategorien religion i forhold til uddannelsessystemet gennem tid og rumBuchardt, M., 2015, I : IJHE Bildungsgeschichte. 2, s. 207-211 5 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Education System
Religion
Historical Research
Education

Introduktion: Test som historisk og socialt fænomen

Andreasen, K. E., Buchardt, M., Rasmussen, A. & Ydesen, C., 2015, Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet. Andreasen, K. E., Buchardt, M., Rasmussen, A. & Ydesen, C. (red.). 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 9-25 16 s. (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, Bind 6).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Nordic Cultural Protestantism as public intellectuals: Studying culture, applying educational ideas and co-crafting the state, 1890s-1940s

Bidragets oversatte titel: Nordiske kulturprotestanter som offentlige intellektuelle: Mellem kulturstudier, implementering af pædagogiske ideer og statsopbygning 1890'erne til 1940'erneBuchardt, M., 2015, Finland in Comparison IV : Re-thinking Power and the State .

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceabstrakt i proceedingForskningpeer review

PISA Etnisk: I lyset af tosprogede elevers skole- og testhistorie

Buchardt, M. & Fabrin, L., 2015, Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet. Andreasen, K. E., Buchardt, M., Rasmussen, A. & Ydesen, C. (red.). 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 141-165 25 s. (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, Bind 6).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Testing the Culturally Deviant of the Welfare State: Children of Labour Migrants and Greenlandic Children in Danish Minority Education 1960s-1970s

Bidragets oversatte titel: Test af velfærdsstatens kuturelle afvigere: Børn af arbejdsmigranter og grønlandske børn i dansk minoritetsundervisning 1960'erne - 1970'erneBuchardt, M. & Ydesen, C., 2015, Sjätte nordiska utbildnings- historiska konferensen: Tvärvetenskapliga perspektiv.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceabstrakt i proceedingForskningpeer review

welfare state
migrant
minority
labor
education

Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet

Andreasen, K. E. (red.), Buchardt, M. (red.), Rasmussen, A. (red.) & Ydesen, C. (red.), 2015, 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. 304 s. (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, Bind 6).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

The Nordic model of education and “the Sputnik shocks”: Systemic competition during the Cold War and its aftermath in the educational system, Denmark 1957-1961 and 2008-2012.

Bidragets oversatte titel: Den nordiske uddannelses-model og "Sputnik-chockene". : Systemisk konkurrence under den kolde krig og dets efterfølgende effekter i uddannelsessystemet, Danmark 1957-1961 og 2008-2012Buchardt, M. & Plum, M., 2015, International Congress of Historical Sciences: History - Our past and future.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceabstrakt i proceedingForskningpeer review

2014
125 Downloads (Pure)

Handling the Educational Deviant in the Danish Welfare State, 1950s-1980s

Bidragets oversatte titel: Håndtering af det skolemæssigt afvigende i den danske velfædsstat 1950'erne - 1980'erneBuchardt, M. & Ydesen, C., sep. 2014, Education across Europe: A Visual Conversation. Burke, C., Grosvenor, I., Haenggeli-Jenni, B., Ribeiro de Castro, H., Tabacchi, E., Thyssen, G. & Verstraete, P. (red.). EERA: Europæiske uddannelsesforskningsforening, s. 29-32 3 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceartikel i proceedingForskningpeer review

Åben adgang
Fil
157 Downloads (Pure)

Pedagogized Muslimness: Religion and Culture as Identity Politics in the Classroom

Bidragets oversatte titel: Pædagogiseret Muslimskhed: Religion og kultur som identitetpolitik i klasserummetBuchardt, M., 14 okt. 2014, Münster: Waxmann Verlag. 198 s. (Religious Diversity and Education in Europe, Bind 27).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Åben adgang
Fil
Religion
Muslim
classroom
politics
pupil

Religious Education in Schools in Denmark

Bidragets oversatte titel: Religionsundervisning i danske skolerBuchardt, M., 23 maj 2014, Religious Education in Schools in Europe. Rothgangel, M., Jäggle, M. & Skeie, G. (red.). 1 udg. Vienna: Vandenhoeck & Ruprecht, Bind 3. s. 45-74 30 s. (Wiener Forum für Theologie und Religionswissenschaft, Vienna University Press, Bind 3).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

The Nordic model of education and “the Sputnik shock”

Bidragets oversatte titel: Den nordiske uddannelsesmodel og "Sputnik-chokket": Systemisk konkurrence under den kolde krig og dets betydning i uddannelsessystemet, Danmark 1957-1961 og 2008-2012Buchardt, M., 22 jul. 2014, Education, War and Peace. Abstracs: ICHE 36. London: ISCHE

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceabstrakt i proceedingForskningpeer review

War as pedagogy for the nation and international education: Nordic cultural Protestants during the 1910s as public intellectuals

Bidragets oversatte titel: Krig som nationspædagogik og international undervisning: Nordiske kulturprotestanter i 1910'erne som offentlige intellektuelleBuchardt, M., 15 sep. 2014, History of Education Annual Conference.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceabstrakt i proceedingForskningpeer review

2013

Education, state and citizenship

Bidragets oversatte titel: Uddannelse, stat og borgerskabBuchardt, M. (red.), Markkola, P. (red.) & Valtonen, H. (red.), 2013, Helsinki: Nordic Centre of Excellence NordWel. 263 s. (NordWel Studies in Historical Welfare State Research, Bind 4).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

Education and the making of the Nordic welfare states

Bidragets oversatte titel: Uddannelse og de nordiske velfærdsstaters opståenBuchardt, M., Markkola, P. & Valtonen, H., 2013, Education, state and citizenship. Buchardt, M., Markkola, P. & Valtonen, H. (red.). Helsinki: Nordic Centre of Excellence NordWel, Bind 4. s. 7-30 24 s. (NordWel Studies in Historical Welfare State Research, Bind 4).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

"Et skridt ind i en ny verden": En kritisk læsning af Cooperative Learning

Buchardt, M. & Laursen, H. P., 1 mar. 2013, I : Unge Paedagoger. 74, 1, s. 44-52 9 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

1 Citation (Scopus)

Pedagogical transformations of ‘religion’ into ‘culture’ in Danish state mass schooling 1900s–1930s

Bidragets oversatte titel: Pædagogiske transformationer af 'religion' til 'kultur' i dansk statslig masseuddannelse 1900-1930'erneBuchardt, M., 22 jan. 2013, I : Paedagogica Historica: International Journal of the History of Education. 49, 1, s. 126-138 13 s.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Religion, education and social cohesion: Transformed and traveling Lutheranism in the emerging Nordic welfare states during 1890s-1930s

Bidragets oversatte titel: Religion, uddannelse og social sammenhængskraft: Transformeret luthersk kristendom bag de nordiske velfærdsstater, 1890'erne - 1930'erneBuchardt, M., 2013, Education, state and citizenship. Buchardt, M., Markkola, P. & Valtonen, H. (red.). Helsinki: Nordic Centre of Excellence NordWel, Bind 4. s. 81-113 33 s. (NordWel Studies in Historical Welfare State Research, Bind 4).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

'The Immigrant Pupil' between 'Cultural Difference' and Division of Labor in Danish Curriculum since 1970s

Buchardt, M., 1 apr. 2013. 6 s.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskningpeer review

The School Curriculum and the Transformation of the State/Church Relation in ‘the North’ since the Early 20th Century: A Nordic Secular Lutheran Welfare State Model?

Bidragets oversatte titel: Skolens curriculum og trasnformationen af stat-kirke relationen i Norden siden det 20. århundredes begyndelse: En nordisk sekular luthersk velfærdsstatsmodel?Buchardt, M., 1 aug. 2013, Education And Power - Historical Perspectives: International Standing Conference on the History of Education, ISCHE 35, Riga, Abstracts. 1 udg. Rēzekne: SIA “Latgales druka”, s. 36-37 2 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceabstrakt i proceedingForskningpeer review

The School Curriculum and the Transformation of the State/Church Relation in ‘the North’ since the early 20th Century: A Nordic Secular Lutheran Welfare State Model?

Bidragets oversatte titel: Skolens curriculum og transformationen af stat-kirke relationen i Norden siden det 20. århundredes begyndelse: En nordisk sekular luthersk velfærdsstatsmodel?Buchardt, M., 23 aug. 2013. 10 s.

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskningpeer review