Hvis du har foretaget ændringer i Pure, vil de snart blive vist her.

Publikationer 1998 2019

Filter
Bidrag til bog/antologi
2003

Renegatmarxismens søgen mod buddhismen

Buchardt, M., 1 sep. 2003, Den gamle nyreligiøsitet: Vestens glemte kulturarv. Buchardt, M. & Böwadt, P. R. (red.). Frederiksberg, s. 201-224 24 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Vestens glemte kulturarv?

Buchardt, M. & Böwadt, P. R., 1 sep. 2003, Den gamle nyreligiøsitet: Vestens glemte kulturarv. Frederiksberg: Anis, s. 9-15 7 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

2004

Religious Education in School: Approaches in School Practice and Research in Denmark

Buchardt, M., 2004, Towards a European Perspective on Religious Education. Stockholm: Artos, Bind 74. s. 117-126 10 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Sprog og religion - sprog om religion: Vilkår for dansk som andetsprog i skolefaget Kristendomskundskab

Buchardt, M., 2004, Andetsprogsdimensionen i fagene. UFE-Tema udg. s. 49-55 7 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

2006

Antropologi

Buchardt, M., 2006, Religionsdidaktik. København: Gyldendal, s. 64-71 8 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Antropologisk undervisning

Buchardt, M., 2006, Religionsdidaktik. København: Gyldendal, s. 183-191 11 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Didaktik

Buchardt, M., 2006, Religionsdidaktik. København: Gyldendal, s. 16-18 3 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Forskerstriden om Det Gamle Testamente og de didaktiske konsekvenser

Buchardt, M., 2006, Religionsdidaktik. København: Gyldendal, s. 229-242 14 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Hvad er fagdidaktik?

Buchardt, M., 2006, Religionsdidaktik. København: Gyldendal, s. 26-33 8 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Indledning: Det religionsdidaktiske landskab

Buchardt, M., 2006, Religionsdidaktik. København: Gyldendal, s. 7-13 7 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Kristendoms status i kristendomskundskab

Buchardt, M., 2006, Religionsdidaktik. København: Gyldendal, s. 216-228 13 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Monokulturel, multikulturel og anti-racistisk undervisning

Buchardt, M., 2006, Religionsdidaktik. København: Gyldendal, s. 207-213 7 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Store forventninger: Konstruktion af identitet i multikulturalistisk religionsundervisning

Buchardt, M., 2006, Religion, skole og kulturel integration i Danmark og Sverige. København: Museum Tusculanum, s. 263-291 29 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Teologi og de teologiske videnskabsfag

Buchardt, M., 2006, Religionsdidaktik. København: Gyldendal, s. 49-63 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2007

Teachers - and Knowledge and Identity Technologies Around 'Religion': Discoursive and Other Social Practices in the Religious Education Classroom

Buchardt, M., 2007, Researching RE Teachers - RE Teachers as Researchers: Religious Diversity and Education in Europe. Bakker, C. & Heimbrock, H-G. (red.). Münster / New York: Waxmann, Bind 4. s. 17-36 20 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Undervisningsmidlet som tekst i institutionel praksis

Buchardt, M., 2007, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Andersen, P. Ø., Ellegaard, T. & Muschinsky, L. J. (red.). København: Hans Reitzels Forlag, s. 282-297 16 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

2010

Krisen set fra Klasserummet: Jyllandsposten-sagen og skolens produktion af 'muslimskhed'

Buchardt, M., 2010, En krise fra to vinkler - En samfundsvidenskabelig udstilling om Muhammed/Jyllandsposten-krisen: Billeder på en krise af Professor Lene Hansen - Krisen set fra klasserummet af adjunkt Mette Buchardt. Pipa, T. B. (red.). København: Det Samfundsvidenskabelige Fakultetsbibliotek, s. 61-86 26 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

2011

How did ‘the Muslim pupil’ become Muslim? Danish state schooling and "the Migrant Pupils" since the1970s

Bidragets oversatte titel: Hvordan blev 'den muslimske elev' muslimsk?: Dansk statslig skolegang og "de migrante elever" siden 1970'erneBuchardt, M., 21 dec. 2011, Islam in Denmark: The challenge of diversity. Nielsen, J. S. (red.). Lanham/Boulder/New York: Lexington Books, s. 115-142 28 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Skolens produktion of kultur og identitet

Buchardt, M., 2011, Gyldendals Pædagogikhåndbog. Laursen, P. F. & Kristensen, H. J. (red.). 1. udgave udg. København: Gyldendal, s. 483-504 22 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

2012

Den religionssociologiske tilgang: Religionssociologiske og antropologiske tilgange

Buchardt, M., 1 jul. 2012, Religionslærerens Håndbog II: Faglige tilgange og konkrete undervisningsforløb. Mortensen, C. B. & Therkelsen, L. (red.). Frederiksberg: RPF - Religionspædagogisk Forlag, s. 173-205 33 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Undervisningsformer – historisk og aktuelt

Buchardt, M., 2012, Klassisk og Moderne Pædagogisk Teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 2. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 315-336 22 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Undervisningsmidlet som tekst i institutionel praksis

Buchardt, M., 2012, Klassisk og Moderne Pædagogisk Teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 2. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 337-354 18 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2013

Education and the making of the Nordic welfare states

Bidragets oversatte titel: Uddannelse og de nordiske velfærdsstaters opståenBuchardt, M., Markkola, P. & Valtonen, H., 2013, Education, state and citizenship. Buchardt, M., Markkola, P. & Valtonen, H. (red.). Helsinki: Nordic Centre of Excellence NordWel, Bind 4. s. 7-30 24 s. (NordWel Studies in Historical Welfare State Research, Bind 4).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Religion, education and social cohesion: Transformed and traveling Lutheranism in the emerging Nordic welfare states during 1890s-1930s

Bidragets oversatte titel: Religion, uddannelse og social sammenhængskraft: Transformeret luthersk kristendom bag de nordiske velfærdsstater, 1890'erne - 1930'erneBuchardt, M., 2013, Education, state and citizenship. Buchardt, M., Markkola, P. & Valtonen, H. (red.). Helsinki: Nordic Centre of Excellence NordWel, Bind 4. s. 81-113 33 s. (NordWel Studies in Historical Welfare State Research, Bind 4).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2014

Religious Education in Schools in Denmark

Bidragets oversatte titel: Religionsundervisning i danske skolerBuchardt, M., 23 maj 2014, Religious Education in Schools in Europe. Rothgangel, M., Jäggle, M. & Skeie, G. (red.). 1 udg. Vienna: Vandenhoeck & Ruprecht, Bind 3. s. 45-74 30 s. (Wiener Forum für Theologie und Religionswissenschaft, Vienna University Press, Bind 3).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2015

Introduktion: Test som historisk og socialt fænomen

Andreasen, K. E., Buchardt, M., Rasmussen, A. & Ydesen, C., 2015, Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet. Andreasen, K. E., Buchardt, M., Rasmussen, A. & Ydesen, C. (red.). 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 9-25 16 s. (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, Bind 6).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

PISA Etnisk: I lyset af tosprogede elevers skole- og testhistorie

Buchardt, M. & Fabrin, L., 2015, Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet. Andreasen, K. E., Buchardt, M., Rasmussen, A. & Ydesen, C. (red.). 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, s. 141-165 25 s. (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, Bind 6).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2016

Antropologisk undervisning

Buchardt, M., 2016, Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. Buchardt, M. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 89-104 16 s. 6. (Lærerbiblioteket).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

At studere det religionsdidaktiske landskab

Buchardt, M., 2016, Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. Buchardt, M. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 11-15 5 s. 1. (Lærerbiblioteket).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Historisk-kritisk undervisning

Buchardt, M., 2016, Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. Buchardt, M. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 119-137 19 s. 8. (Lærerbiblioteket).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Interkulturel og anti-racistisk undervisning

Buchardt, M., 2016, Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. Buchardt, M. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 217-227 11 s. 14. (Lærerbiblioteket).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Kristendoms status i skolefaget Kristendomskundskab: Norm eller indholdsområde?

Buchardt, M., 2016, Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. Buchardt, M. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 53-71 19 s. 4. (Lærerbiblioteket).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Tilgange til at undervise i religion: Om didaktikformer og rekontekstualisering

Buchardt, M., 2016, Religionsdidaktik: Traditioner og tilgange. Buchardt, M. (red.). 1 udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 19-32 14 s. 2. (Lærerbiblioteket).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2017

Lutheranism and the Nordic States

Bidragets oversatte titel: Lutherdom og de nordiske staterBuchardt, M., 2017, Luther: Zeitgenössisch, historisch, kontrovers. Puschner, U. & Faber, R. (red.). 1 udg. Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Warszawa, Wien: Peter Lang, Bind 50. s. 285-295 11 s. (Zivilisation und Geschichte ; Nr. 50).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Lutheranism
Finland
Reformation
Denmark
Sweden

Undervisningsformer - historisk og aktuelt

Buchardt, M., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 266-285 9 s. (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Undervisningsmidlet i institutionel praksis

Buchardt, M., 2017, Klassisk og moderne pædagogisk teori. Østergaard Andersen, P. & Ellegaard, T. (red.). 3. udg. København: Hans Reitzels Forlag, s. 286-304 18 s. (Pædagogik og Samfund; Nr. 2).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

2018

Testing the culturally deviant of the welfare state: Greenlandic children and the children of labour migrants in danish minority education, 1960-1970

Buchardt, M. & Ydesen, C., 11 jun. 2018, Assessment Cultures: Historical Perspectives. López, C. A. & Lawn, M. (red.). Berlin: Peter Lang, Bind 3. s. 165-187 23 s. (Studia Educationis Historica, Bind 3).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

welfare state
migrant
minority
labor
education

The Micro- and Macro-Politics of the Classroom and of Classroom Research: The Case of Denmark

Bidragets oversatte titel: Klasserummets og klasserumsforskningens mikro- og makropolitikker: Danmark som eksempelBuchardt, M., 2018, Researching Religious Education: Classroom Processes and Outcomes. Schweitzer, F. & Boschki, R. (red.). 1 udg. New York / Münster: Waxmann Verlag, s. 331-342 12 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Denmark
classroom
politics
curriculum
religious education
2019

Church, Religion and Morality

Bidragets oversatte titel: Kirke, religion og moralBuchardt, M., 15 jul. 2019, (Accepteret/In press) Bloomsbury Histories of Education: The Age of Enligthenment. Mcculloch, G. (red.). 1 udg. London: Bloomsbury Academic, Bind IV. 25 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Lutheranism and Confucianism between National Education and Globalization: A Theoretical Discussion

Buchardt, M. & Du, X., 18 dec. 2019, Nordic-Chinese Intersections in Education. Du, X., Dervin, F. & Liu, H. (red.). Palgrave Macmillan, 15 s.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Confucianism
weblog
globalization
education

Schooling the Muslim Family: The Danish School System, Foreign Workers, and Their Children from the 1970s to the Early 1990s

Bidragets oversatte titel: Den muslimske familie som genstand for skoling : Det danske skolesystem, fremmedarbejderbørn og deres forældre fra 1970erne til de tidlige 1990ereBuchardt, M., 2019, Family, Values, and the Transfer of Knowledge in Northern Societies, 1500-2000. Aatsinki, U., Annola, J. & Kaarninen, M. (red.). 1 udg. New York: Routledge, Bind 10. s. 283-299 17 s. (Routledge Studies in Cultural History, Bind 10).

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

foreign worker
school system
Muslim
parents
migrant