Projekter pr. år
Personlig profil
Forskningsprofil
Jeg er forsker i højere og vidergående uddannelser med fokus på og ekspertise i kunstig intelligens. Mit primære fokus er på GenAI's samspil med læring. Jeg undersøger også de ønsker og forventninger, der driver implementeringen af AI på universiteter og andre uddannelsesinstitutioner.
Jeg har desuden arbejdet med emnerne digital transformation (især konsekvenserne af Covid-19-pandemien), studerendes læring, organisatoriske forandringer på videregående uddannelser samt uddannelsespolitik (Danmark og Europa), studiereform, strategisk studieprogramdesign og andre aktuelle udviklinger inden for området.
Et løbende fokuspunkt er forskning i politik og organisering af problembaseret læring (PBL).
I min forskning integrerer jeg praksisteori, aktivitetsteori, skandinavisk nyinstitutionalisme og poststrukturelle og neo-materielle epistemologier for at forstå højere uddannelse som en arena og del af bredere samfundsmæssige tendenser.
Metodologisk er jeg forankret i det empiriske og mixed methods-paradigme med en voksende interesse for diskursive og socio-materielle praksisser.
Jeg brænder for undervisning og læring, og mit engagement er blevet anerkendt med prisen som årets underviser af studienævnet for læring, it og organisation (LIO) i 2023.
Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål
I 2015 blev FN's medlemslande enige om 17 Verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:
Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)
Organizational Learning and Development, Certificate, Institut Denkmodell
apr. 2018 → jan. 2020
Dimissionsdato: 26 jan. 2020
Organisational Psychology, Dr., Deans in German Universities - Task Acceptance and Goal Commitment, TU Dortmund University
okt. 2005 → dec. 2008
Dimissionsdato: 9 apr. 2009
Psychology, Organisational and Clinical, Dipl. Psych., Eberhard Karls Universität Tübingen
1998 → 2003
Dimissionsdato: 30 jun. 2004
Eksterne ansættelser
Eksternt lektor i forskningsmanagement og forskningsledelse, Universität Oldenburg, Centre for Lifelong Learning
jun. 2022 → …
Emneord
- Uddannelse
- Ledelse og Organisation
- Problembaseret Læring
Fingerprint
- 1 Lignende profiler
Samarbejde i de sidste fem år
-
2SOSU-AI: Generativ AI i erhvervsuddannelser. Styrkede deltagelsesmuligheder for tosprogede kvinder i SOSU-uddannelser (2SOSU-AI)
Scholkmann, A. (PI (principal investigator)), Rohwedder, A.-B. (CoPI), Li, J. H. (Projektdeltager), Karim, A. S. (Projektdeltager), Hoppe, A. F. (Projektdeltager), Møller, S. K. (Projektdeltager) & Weidinger, M. B. (Projektdeltager)
01/09/2024 → 31/08/2027
Projekter: Projekt › Forskning
-
PERSPECT: Exploring generative AI in PBL Problem Based Learning. New insights from students’ perspectives
Scholkmann, A. (PI (principal investigator)), Schurer, M. H. (Projektdeltager) & Hviid, C. (Projektdeltager)
01/01/2024 → 31/08/2024
Projekter: Projekt › Forskning
-
SSH Futures: Social Sciences and Humanities in Denmark, Sweden and Norway – Past, Present and (possible) Futures
Scholkmann, A. (PI (principal investigator)), Li, J. H. (CoPI), Simonsen, M. S. (CoPI), Östling, J. (CoPI), Elken, M. (CoPI), Wollscheid, S. (CoPI), Hansen, D. G. (Projektdeltager) & Hviid, C. (Projektdeltager)
01/08/2022 → 31/12/2022
Projekter: Projekt › Forskning
-
DTHE: Digital Transformation of Higher Education
Scholkmann, A. (PI (principal investigator)), Wollscheid, S. (CoPI), Sutherland Olsen, D. (Projektdeltager) & Capasso, M. (Projektdeltager)
01/05/2020 → 31/07/2023
Projekter: Projekt › Forskning
-
PBL Future
Kolmos, A. (Projektleder), Ryberg, T. (Projektdeltager), Stentoft, D. (Projektdeltager), Andreasen, L. B. (Projektdeltager), Kofoed, L. B. (Projektdeltager), Otrel-Cass, K. (Projektdeltager), Clausen, N. R. (Projektdeltager), Bertel, L. B. (Projektdeltager), Velmurugan, G. (Projektdeltager), Sørensen, M. T. (Projektdeltager), Boelt, A. M. (Projektdeltager), Bruun-Pedersen, J. R. (Projektdeltager), Kristensen, N. S. (Projektdeltager), Scholkmann, A. (Projektdeltager), Tretow-Fish, T. A. B. (Projektdeltager), Lolle, E. L. (Projektdeltager) & Christensen, L. L. (Projektdeltager)
01/11/2017 → 01/11/2020
Projekter: Projekt › Forskning
Publikationer
-
Perspectives on Disruptive Change in Higher Education: A Critical Review of Digital Transformation During COVID-19
Scholkmann, A., Sutherland Olsen, D. & Wollscheid, S., 2024, I: Higher Education Research and Development. 43, 6, s. 1355-1369 15 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil1 Citationer (Scopus) -
Researching Student Competence Development through the Lens of Cultural Historical Activity Theory
Scholkmann, A., Tretow-Fish, T. A. B., Otrel-Cass, K. & Lolle, E. L., 21 nov. 2023, (E-pub ahead of print) I: Teaching in Higher Education.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
-
Who are the frontline workers of digital transformations in higher education? A conceptual elaboration
Scholkmann, A., 14 jun. 2023, Digital Transformations in Nordic Higher Education. Pinheiro, R., Barman, L., Degn, L., Geschwind, L. & Tømte, C. E. (red.). Palgrave Macmillan, s. 175-195 21 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Åben adgangFil44 Downloads (Pure) -
Digital transformations in higher education in result of the Covid-19 pandemic: Findings from a scoping review
Wollscheid, S., Scholkmann, A., Sutherland Olsen, D. & Capasso, M., 14 jun. 2023, Digital Transformations in Nordic Higher Education. Pinheiro, R., Barman, L., Degn, L., Geschwind, L. & Tømte, C. E. (red.). Palgrave Macmillan, s. 217-242 26 s.Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceeding › Bidrag til bog/antologi › Forskning › peer review
Åben adgangFil5 Citationer (Scopus)40 Downloads (Pure) -
Future teachers for future societies: transforming teacher professionalism through problem-based professional learning and development
Milner, A. L. & Scholkmann, A., 2023, I: Professional Development in Education. 49, 4, s. 739-751 13 s.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › peer review
Åben adgangFil2 Citationer (Scopus)
Forskningsdatasæt
-
Replication dataset for "Research on Social Sciences and Humanities. A European perspective based on science mapping and bibliometrics"
Scholkmann, A. (Ejer), Wollscheid, S. (Dataindsamler), Karlstrøm, H. (Datamanager), Hansen, D. G. (Bidrager) & Simonsen, M. S. (Bidrager), Zenodo, 17 feb. 2025
Datasæt
Priser
Aktiviteter
-
Generative AI in Teaching
Scholkmann, A. (Foredragsholder)
12 nov. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Generativ AI i et læringsperspektiv
Bundgaard, K. (Foredragsholder) & Scholkmann, A. (Foredragsholder)
7 okt. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
The AI phenomenon from a learning perspective. OR: How generative AI , in particular, can be integrated i n to education with the intention of enhancing student learning
Scholkmann, A. (Foredragsholder)
16 aug. 2024Aktivitet: Foredrag og mundtlige bidrag › Foredrag og præsentationer i privat eller offentlig virksomhed
-
Participant in Formidlingsakademiet 2023-24
Scholkmann, A. (Andet)
nov. 2023 → maj 2024Aktivitet: Andet
-
Presse/medier
-
-
Nye bevillinger: Velux Fondens vision skal opfyldes gennem tværfaglige samarbejder
14/08/2024
1 element af Mediedækning
Presse/medie
-
Forskere om reform: Politikere har bidraget til det problem, de vil løse
16/05/2023 → 17/05/2023
9 elementer af Mediedækning
Presse/medie
-
Fixed-term contracts in research: "You only get to the top of the world if you have time"
15/06/2021
1 Mediebidrag
Presse/medie
-
Impacts
-
Impact af projektet Generativ AI i erhvervsuddannelser. Styrkede deltagelsesmuligheder for tosprogede kvinder i SOSUuddannelser
Scholkmann, A. (Deltager), Rohwedder, A.-B. (Deltager), Li, J. H. (Deltager), Karim, A. S. (Deltager), Hoppe, A. F. (Deltager), Møller, S. K. (Deltager) & Weidinger, M. B. (Deltager)
Impact: Kulturel impact, Social impact, Økonomisk impact, Anden impact