Personlig profil

Forskningsprofil

Antonia Scholkmann er lektor ved Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet, hvor hun forsker i, hvordan kunstig intelligens (AI) påvirker og transformerer højere uddannelse. Med en baggrund som dr. phil. i organisationspsykologi fra TU Dortmund Universitet og et universitetsdiplom i psykologi fra University of Tuebingen bringer hun en tværfaglig tilgang til studiet af læring, teknologi og uddannelsespolitik.

Hendes forskning fokuserer især på samspillet mellem generativ AI og læring, og hun undersøger, hvordan universiteter og andre uddannelsesinstitutioner implementerer og forholder sig til AI. Hun har desuden bidraget væsentligt til forståelsen af digital transformation i uddannelsessektoren – ikke mindst i lyset af Covid-19-pandemiens konsekvenser – samt til studier af problembaseret læring (PBL), som er en central pædagogisk tilgang på Aalborg Universitet.

Scholkmann har været gæsteforsker ved Macquarie University i Sydney i både 2016 og 2017 samt ved det norske forskningsinstitut NIFU i Oslo i 2022. Disse ophold har styrket hendes internationale perspektiv og samarbejde inden for forskning i læring og uddannelsesudvikling.

Hun kombinerer praksisteori, aktivitetsteori og nyinstitutionelle samt poststrukturelle perspektiver for at analysere, hvordan uddannelse formes af og medvirker til bredere samfundsmæssige forandringer. Metodisk arbejder hun med mixed methods og har en voksende interesse for diskursive og socio-materielle praksisser.

Antonia Scholkmann er en engageret underviser og blev i 2023 hædret som "Årets underviser" af Studienævnet for Læring, It og Organisation. Hun er desuden aktiv i internationale forskningsnetværk og har publiceret over 100 videnskabelige arbejder, herunder bøger og artikler om højere uddannelse, læringskvalitet og uddannelsesledelse.

Hun bidrager også til FN’s Verdensmål, særligt inden for kvalitetsuddannelse, og er en efterspurgt stemme i debatten om fremtidens universiteter og læringsteknologier.

Antonia Scholkmann er tilgængelig for foredrag, workshops og kurser inden for emnerne kunstig intelligens og læring samt problembaseret læring – både for uddannelsesinstitutioner, virksomheder og offentlige organisationer.

Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål

I 2015 blev FN's medlemslande enige om 17 Verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 4 - Kvalitetsuddannelse
  • Verdensmål 5 - Ligestilling mellem kønnene
  • Verdensmål 8 - Anstændige jobs og økonomisk vækst
  • Verdensmål 10 - Mindre ulighed
  • Verdensmål 16 - Fred, retfærdighed og stærke institutioner

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Organizational Learning and Development, Certificate, Institut Denkmodell

apr. 2018jan. 2020

Dimissionsdato: 26 jan. 2020

Organisational Psychology, Dr., Deans in German Universities - Task Acceptance and Goal Commitment, TU Dortmund University

okt. 2005dec. 2008

Dimissionsdato: 9 apr. 2009

Psychology, Organisational and Clinical, Dipl. Psych., Eberhard Karls Universität Tübingen

19982003

Dimissionsdato: 30 jun. 2004

Eksterne ansættelser

Eksternt lektor i forskningsmanagement og forskningsledelse, Universität Oldenburg, Centre for Lifelong Learning

jun. 2022 → …

Emneord

  • Uddannelse
  • Ledelse og Organisation
  • Problembaseret Læring

Fingerprint

Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som stammer fra personprofilernes indhold. Det opdateres løbende med nye registreringer.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde i de sidste fem år

Klik på punkterne for at se detaljerne.