Personlig profil

Forskningsprofil

Giulio Bianchi Piccinini er lektor og ansvarlig for forskningsgruppen Dataanalyse og Menneskelige Faktorer i Trafik ved Aalborg Universitet. Efter at have afsluttet en kandidatuddannelse i bilteknik ved Polyteknisk Universitet i Torino, Italien, arbejdede Giulio i to år i bilindustrien. Senere har han erhvervet en ph.d. i transportsystemer fra Ingeniørfakultetet ved Porto Universitet, Portugal. Før sin ansættelse ved AAU har han arbejdet i 9 år i forskningsgruppen Crash Analysis and Prevention ved Chalmers Tekniska Högskola i Göteborg, Sverige.

Giulios forskning fokuserer på trafiksikkerhed med særlig interesse for at forstå mekanismerne bag ulykker, der involverer forskellige typer vejbrugere. Hans bidrag har især rettet sig mod at analysere ulykker og nær-ulykker blandt førere af personbiler, lastbiler og cyklister. Hans metode til at analysere ulykkesårsager er baseret på ekspertvurdering og kvantitativ analyse af forskellige datakilder, såsom videobilleder, kinematiske variabler og beskrivelser af ulykker, indsamlet fra real-world kørsel (naturalistiske data). Hans arbejde bygger teoretisk på forskning inden for ingeniørvidenskab, kognitionsvidenskab og menneskelige faktorer for at forstå menneskelig opmærksomhed, forventninger og reaktioner under kørsel.

Undervisningsprofil

Giulio vejleder i øjeblikket studerende på bacheloruddannelsen i Byggeri og anlæg og kandidatuddannelsen i Veje og trafik ved Aalborg Universitet. Han arbejder også på udviklingen af et nyt erhvervskandidatprogram om Sustainable road transportation.

Under sin tidligere ansættelse ved Chalmers var han leder og udviklingschef for kandidatprogrammerne i Automotive Engineering og Mobility Engineering. Han underviste også i menneskelige faktorer og føreradfærd i konteksten af trafik- og køretøjssikkerhed. Derudover organiserede han IDEA League sommerkurset om Analysis and Modelling Road User Behaviour.

 

Administrativ profil

  • Medlem af redaktionsudvalget for Journal of Safety Research (JSR)og European Transport Research Review (ETRR).
  • Reviewer for andre fagfællebedømte tidsskrifter.
  • Medlem af evalueringsudvalget for VRC Grant ved Human Factors and Ergonomics Society European Chapter.
  • Internt ved AAU: Medlem af Parallel Language Advisory Group.

Tidligere var Giulio:

  • Leder af kompetencenettet Human Behaviour ved SAFER Vehicle and Traffic Safety Centre.
  • Registreret ekspert for Swedish Standards Institute (SIS) og deltog i arbejdet med Naturalistic Data Studies Task Force.

Ph.d.-vejledning

  • Ali Mohammadi: "Computational interaction models between automated vehicles and cyclists", Chalmers (2021-nu).
  • Alexander Rasch: "Towards computational models for road-user interaction: Drivers overtaking pedestrians and cyclists", Chalmers (2018-2023).
  • Ron Schindler: "A holistic safety benefit assessment framework for heavy goods vehicles", Chalmers (2018-2022).

Ekspertise relateret til FN’s Verdensmål

I 2015 blev FN's medlemslande enige om 17 Verdensmål til at bekæmpe fattigdom, beskytte planeten og sikre velstand for alle. Denne persons arbejde bidrager til følgende verdensmål:

  • Verdensmål 3 - Sundhed og trivsel
  • Verdensmål 9 - Industri, innovation og infrastruktur
  • Verdensmål 11 - Bæredygtige byer og lokalsamfund

Uddannelse (Akademiske kvalifikationer)

Docent title in Human Factors in road traffic safety, Chalmers University of Technology

Dimissionsdato: 23 aug. 2019

Diploma of Higher Education, Chalmers University of Technology

Dimissionsdato: 10 mar. 2019

PhD in Transportation Systems, University of Porto

Dimissionsdato: 15 maj 2014

Master’s Degree in Automotive Engineering, Polytechnic University of Turin

Dimissionsdato: 18 jul. 2007

Eksterne ansættelser

Member of editorial board of European Transport Research Review (ETRR)

15 dec. 2022 → …

Deputy responsible for Grant evaluation committee, Human Factors and Ergonomics Society European Chapter

31 maj 2017 → …

Member of editorial board of Journal of Safety Research

20 jan. 2016 → …

Emneord

  • Trafik og Transport

Fingerprint

Fingerprint er automatisk genererede koncepter, som stammer fra personprofilernes indhold. Det opdateres løbende med nye registreringer.
  • 1 Lignende profiler

Samarbejde i de sidste fem år

Klik på punkterne for at se detaljerne.